Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

K'zou zeggen da mag je bij mijn altijd komen oefen en maar k'eb geen zulke roten op mijn baan
alleen wat heuvels
tja de kempen hé die zijn nu niet zo heuvelachtig
en aan de zee vind je ook geen bergen
aan de hoeve en asche aan zee komt er een blein beetje wat rotsachtig gedoe maar dat is maar een 10 cm hoog max

aan station noord zou ik wel een kiezel groeve kunnen maken maar bestond dat reeds in 1960 ??en welk materiaal zou ik dan moeten gaan gebruiken
een dredger zal al wel reeds bestaan hebben denk ik

eens googelen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

De steengroeven in Lessines dateren  uit de 19e eeuw...

raf

#4262
ja kweet het maar hier ten velde waren er toen ook reeds en die zijn der nog dus ik kan foto's gaan nemen

toen was carterpillar  D6B meestal in gebruik

en er was ook een soort van dredger met een kraan op rups banden
dan was er ook nog een soort van dieploader maar die moet ik nog opzoeken
gevonden



maar om deze in HO te geen vinden denk ik dat het moeilijk gaat worden
dus zelf bouwen dan maar ?????
kom leven tekort mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

laatste foto:  ik dacht Matchbox had een halve eeuw geleden zo'n raar geel rijdend tuig.... (was niet H0...)

SuSke

Die "Dragline" (2de foto) kan je eventueel nog maken uit een andere rupskraan.

De 3de foto is een "scraper", die vindt je op H0 in hun modernere versie van "Caterpillar" als een volledig metalen model. Of er van vroegere versies modellen bestaan, mogelijk maar dan zal het waarschijnlijk eerder in 00 zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

@ suske

dien scraper zou eigenlijk een zwaar transport voertuig moeten zijn
die dragline zou daar mogelijk in moeten lossen dus daarom ??? bedenkingen bij dat voertuig
maar ik zie geen transport banden of zo die de kiezel naar een breekmachine voeren
of bestond die toen nog niet .??
ik weet dat er hier vroeger twee types brekers waren
een met hamers die op een grote cylinder rond draaiden en dan konsiche brekers die zo wat lichtjes stonden te waggelen
de laatste konden wel mooi worden ingesteld om de vereiste grote van kiezel te bekomen

dus opzoek naar een zwaar transport vracht wagen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#4266
foto gevonden




dat is een kiezelwasserij hier in de buurt
1958
Oprichting van de nv Maasland Groefuitbating, winning van zand en grind.
Jef Machiels kocht in Lanklaar een terrein van meer dan 200 ha van de steenkoolmijn van Eisden om aan grindwinning te doen

oude vracht wagens ook gevonden

eigenlijk is er in de jaren niet veel veranderd als je het zo bekijkt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 19 november 2014, 23:13:35 PM
@ suske

dien scraper zou eigenlijk een zwaar transport voertuig moeten zijn
die dragline zou daar mogelijk in moeten lossen dus daarom ??? bedenkingen bij dat voertuig
maar ik zie geen transport banden of zo die de kiezel naar een breekmachine voeren
of bestond die toen nog niet .??
ik weet dat er hier vroeger twee types brekers waren
een met hamers die op een grote cylinder rond draaiden en dan konsiche brekers die zo wat lichtjes stonden te waggelen
de laatste konden wel mooi worden ingesteld om de vereiste grote van kiezel te bekomen

dus opzoek naar een zwaar transport vracht wagen
gr raf

Wist je,dat je...

Die scraper wordt niet door een kraan geladen maar laadt zichzelf door de bak met onderaan een mes op/in de grond te laten zakken,vooruit rijden en de grond schuift in de bak.
Lossen ging op dezelfde manier maar dan met het mes een bepaalde afstand boven de grond.
De achterwand van de bak schuift naar voor en zo wordt de grond al rijdend eruit geduwd.
Deze machines bestaan nu nog,maar dan met twee motoren en haken om zich aan elkaar vast te haken en zo de kracht te verdelen
Achteraan is een stalen blok waartegen één of meerdere zware bull-dozers kunnen duwen.
Ik heb ooit kombinaties aan het werk gezien van 4 zo'n scrapers met daarachter 3 caterpillars D10(aanleg autostrade Verviers-Saint Vith door het toenmalige Sogetra)
Dus 11 dikke Caterpillar-motoren tegelijkertijd!
Geen enkele lokomotief die ooit zo'n zwarte rookwolk geproduceerd heeft! ;D

;)

raf

Hallo rudy

ja ik ken de werking van zo een scraper daarom ook wat doet die in een kiezelkuil ???
een scraper word gebruikt om het land vlak te krijgen bv verkaveling voor een bedrijven of een autostrade.
ik zie ze daar nog geen zand of kiezel mee transporteren .
het kan natuurlijk zijn dat ze die gebruiken om de kuil daar vlak mee te houden of nadien er een laag zand over heen te leggen voor het terug inzaaien en deze als weiland te gebruiken .hier hebben ze dat zo gedaan in dorne in nu is het een mooie vlakte geworden waar de dieren kunnen grazen .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

LED verlichtingen aan het plaatsen, ook wat solderen in 5408 versie van Roco. Tis eens terug wat ander werk.
Den Eric.

SuSke

Raf, een scraper niet verwarren met een nivelleermachine.
De scraper werkt inderdaad zoals Rangeerduivel het aangeeft,
Wat jij aangeeft is een nivelleermachine. Die heeft alleen een mes of spaan dat volledig gestuurd wordt met hydraulische cilinders en de grond gewoon herverdeeld in een bepaald profiel zodat een verdichtingsrol het baanbed op het juiste profiel kan verdichten.
Wat zo'n scraper doet in een kiezelgroeve:
Kiezel wordt meestal aan de oppervlakte gewonnen, niet in een diepe groeve of rotswand zoals we die kennen uit de steenslaggroeven en hardsteen-, kalksteengroeven en andere.
De scraper is dan ook een makkelijke manier om over grote oppervlakken op een efficiënte manier de kiezelgrond af te schrapen en naar de was- en kalibratie installaties te brengen.
Op een kiezelgroeve zal je ook geen brekers vinden, kiezel wordt niet automatisch gebroken want dan wordt het steenslag van een helaas mindere kwaliteit dan deze uit een echte steengroeve.
Het verschil tussen kiezel en steenslag: Kiezel is gerold door de erosie, steenslag altijd gebroken stenen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

ha dan was het hier anders

hier had je dus een berg en aan een kant begon men te graven met buldozers en spul
dat ging naar de kiezel wasserij waar dan zand van de kiezel werd gescheiden
dit was een grote rond draaiende zeef waarvan de gaten kleiner/groter werden naargelang de kiezel door dat ding vorderde
op het einde kwamen alleen de grote brokken daar uit en deze gingen naar een breker die dan alles fijn maalde waarna het via een transport band op een hoop kwam te liggen
onder de was installatie kwamen ook verschillende transportbanden vandaan die op zich weer bergen met verschillende korel groote aan kiezel maakte .
het zand werd vroeger gedumpt maar soms werd het ook terug gewonnen en verkocht
zo hebben ze hier een hele berg opgeconsumeerd zeg maar  .
op het laatste zijn ze dan met zo een dredger een groot gat aan het graven geweest welk dan onderwater kwam te staan en daar hebben ze dan nog een 30 meter dieper aan het graven geweest om de aldaar aanwezige zand/kiezel te winnen.
nu zijn die kuilen daar nog maar worden vol gestort met vlieg as van de electrischiteit centrale in langerlo .
in opglabbeek is de kuil als stort gebruikt en zijn er terug velden op aan gelegd en nu zit de gemeente daar met de groen dienst hun voertuigen en dergelijke

maar dus eerst is de berg met bulldozers af gegraven en heb ik daar nooit een scraper gezien
die kon daar ook niets doen want de bulldozers moesten een helling op rijden om  de grint in een trechter te storten waarna die naar de was installatie ging

pa en ikke hebben daar heel veel gewerkt wat het leggen van kabels en dergelijke aan ging want die reden ze daar dikwijls genoeg naar de KL**en
soms de transport band op omhoog met zo een schieter om dan op die pennen van die buishouders op vast te zettten voor de scheinwerpers aan te sluiten .en das verekkes hoog zo een band .
dus die was installatie ken ik echt wel uit het hoofd
we hebben ooit eens een magneet gemonteerd omdat er soms tanden van de dozer afbraken en als die in de kegel breker kwamen was het klong en dan was de kost een 50.000 euro als er een schaal van de breker gebarsten was
twee schalen wilde je niet weten wat die kosten en het werk alleen was een paar dagen dat de machines niet konden draaien
en zwaar spul dat het was niet te doen

alleen nooit met een horloge in de buurt van die magneet komen want dan was die dus hemelen
gsm bestond toen nog niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

"scraper" in model:

Heb hier dus zo'n geel ding, in model, voor me...

Is een drie-assige variant:  trekker is hier een struise tractor met vooraan een extra stuuras.

Laadbak achteraan is   +/- zelfde:  zo'n zwanenhals als  "dissel" , twee grote wielen achteraan  +  een  "staart" gans achteraan '(dit werd dan gebruikt om op te duwen ?)    +  inderdaad aan de onderzijde, dwars, een soort mes... .

In reliëf op de zijkanten van de laadbak:    "cat"   
Op de tractor rechterzijde:                        "cat  DW20"

Is een stokoud zamac modelletje:   Made in England  n°1   (!!)  by Lesney .           




Michiel

Drie keer herschreven, maar nu hoop ik een werkbare programmastructuur te hebben gevonden. M'n besturingsprogramma heeft een gezicht gekregen. Vandaag kwam de eerste "hallo aan de wereld" van m'n programma. Het gaat dus nog steeds goed...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

ga je zowaar een heel besturingssysteem schrijven ? ik ben benieuwd ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.