Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Havoc

Die L620x serie zijn nukkige beestjes. Wat doet die eigenlijk niet? Kijk eens met een scoop en vergelijk. Ik heb het al eens in een post gezet maar het kan goed zijn dat die te krachtig is voor jouw motor. Dan valt de stroom te snel weg en regelt die niet goed. Als dat het geval is zal je dat zien met de scoop over de sense weerstand. Je kan dan proberen om spoelen in serie met je motor te zetten (100µH om te beginnen). Zal morgen eens kijken wat er op dat schema stond als ik het nog terugvindt.

Klinkt idioot maar het werkt, heb dat moeten doen bij een L6207 met een dc motor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Nu werkt het min of meer. Er zat een klein foutje in m'n printje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bollen neus

Tweede loc voor dubbeltractie onder handen nemen de TMY103 Tagekeriet, komt achter de TMY101 te hangen. Anno 2000 versies want het verandert soms vree snel.Dan reeds voorbereidingen gemaakt voor 202003 te maken, 2 koplampen en body beginnen bewerken om model .5407 te maken , das met 5 koplampen dus.
Info aan het inwinnen over grotere schalen , zoals spoor O, de mogelijkheden van decoders met sound.Das moeilijker voor mij, ben daar niet zo in thuis maar we vinden daar wel een methode voor om dat probleem op te lossen.
En nu mag het al wat beter weer worden.............. :D

dani

hersenen aan het pijnigen over de sturing van de baan met Arduino's (vooral dan de wissels, de lift en nog wat andere kleine dingen).   Het "inbouwmoment" komt dichterbij en ik ben de strategie nog maar eens aan het herzien, het kan altijd simpeler en efficiënter :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ik ben zeer benieuwd Dani!
Ga je heel nauwlettend volgen, want dat met die Arduino lijkt me ook wel wat.

grt Piet.

dani

ik zit nu in de fase dat ik vanaf de PC  de "bevelen"  via een USB kabel doorgeef naar 1  "master"  Arduino en dat die dan op zijn beurt  nog eens 3  "slave"  boards onder zijn hoede neemt  via zijn 3 extra  COM kanalen (wel via TTL) aangezien het een MEGA board is. Die "master" heeft dus in totaal 4 TTL seriële poorten waarvan 1tje is doorverbonden naar een USB poortje via een FTDI chip dus eigenlijk een soor USB-RS233 bridge.    De slaves kunnen eender welk type zijn.  Momenteel gebruik ik  "Mega" en  "Nano" boardjes, hopelijk binnen een paar weken ook nog de "Pro Mini" boards binnen vanuit Hongkong.

Het eigenlijke "gesprek" tussen master en slaves moet ik nog tweaken, vooral omdat het TTL communicatie is, en dus gevoelig aan storingen en niet echt bijster geschikt voor lange kabels.   Misschien zal er conversie van en naar RS232 aan te pas komen, wie weet.     Het hele opzet is om zo weinig mogelijk USB poorten te moeten gebruiken op de PC want ik heb er ook nog enkele nodig voor mijn CCTV  (ik zou graag in totaal 5 of 6 web-cams aansluiten voor het monitoren van de baan)  en voor de andere sturingen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

@Johan, wat moet ik dan zien aan het signaal over de sense weerstanden? Zal dat Woensdag eens bekijken op school.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Dat zou in de datasheet moeten staan(*). Je ziet daar de stroom door de windingen (stroom door weerstand -> spanning over weerstand die je kan meten). Vooral op letten of die tot 0 terugvalt tussen 2 pulsen of niet. Als je op school een stroomtang voor de scoop hebt is dat nog gemakkelijker natuurlijk.

(*) figuur 11
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Citaat van: bossie op 23 mei 2013, 11:42:27 AM
Ik ben zeer benieuwd Dani!
Ga je heel nauwlettend volgen, want dat met die Arduino lijkt me ook wel wat.

grt Piet.

Hier nog 1! Mijn oog was ook al eens gevallen op Arduino ;)
Volgens mij is het met Arduino goed mogelijk een volledig analoog opgebouwde modelbaan digitaal te besturen 8)
Groet van Frank

philippe_007

Juist een wisselaandrijving van Conrad in combinatie met K-rails uitgetest.
Ik heb wel een veerstaaldraad van 1mm moeten gebruiken ipv deze die bij de motor zat, de oorspronkelijke versie was wat te licht en deed de wissel niet goed werken.
Nu dit getest is kan ik er nog enkele extra bestellen om de andere wissels van mijn minibaantje te bedienen.

dani

Citaat van: Frank_N op 23 mei 2013, 20:38:17 PM
Volgens mij is het met Arduino goed mogelijk een volledig analoog opgebouwde modelbaan digitaal te besturen 8)
Dat kan inderdaad perfect zonder dat je ingrepen moet doen aan je baan.   Met dienverstande dat we het dan hebben over het sturen van de wissels en seinen via een  arduino en een programma op de PC.  Dat is uiteindelijk ook wat ik ga doen.
Dan volstaat het om de "drukknopjes" van je wissels en seinen te gaan vervangen door Dralington transistortrapjes die dan worden open gestuurd door de digitale signalen van de Arduino.   Poepsimpel om het zo maar eens te zeggen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ik heb het al eens gevraagd hier, maar toch.
Ik hou het toch bij mijn Pic16f***, als ik kijk naar de prijs voor een Atmel op een bordje  (wat het toch is?) of zit er buiten de atmel, en connectoren nog meer op dat arduino bordje?
(mijn Pic's kosten samen met het kristal, ic voetje, condensatoren ong 4€)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

veel meer zit er inderdaad niet op...  Een paar LEDjes en een USB interface.

Ik vind het gewoon heel makkelijk omdat je een hele SDK hebt met goeie ondersteuning .  Met PICs heb ik dan weer geen ervaring dus kan ik niet echt vergelijken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Rondgapen naar mijn vloer waar er een rong van mijn Remms wagon ligt, alsook een optraptrede van een Shimmns, toch vreemd dat dat zonder min weet zomaar verdwijnt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Olivier,


stofzuifer nemen nylonkous (daarvoor de uwe niet  ;D) over zuigmond spannen en je stukken blijven aan de kous hangen en verdwijnen niet in de kous !

Groeten Peter ;)

trouwens gisteren per ongeluk AC meegenomen !  :(