Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

dat de rails slecht liggen is inderdaad een probleem maar het was effe snel een rondje uitgelegd om te kijken dat de loc liep

het probleem is het tegelijk aan gaan van de rode en witte lichten
ook op de tgv baan die wel goed licht gebeurt dit ook
maar daar maak ik ook effe een filmpje van
https://www.youtube.com/watch?v=x_jmbl7qkIo&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=2qmDwYB9_bk&feature=youtu.be

als hij met de koplampen naar voor rijd dan branden de rode aan die kant niet
aan de achterkant branden dan de rode en de witte maar de witte branden niet voluit
andere richting uit gebeurt hetzelfde
dus echt slecht contact kan dit niet zijn want anders zouden de voorste lampen ook flikkeren
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske

Raf is die digitaal of analoog, denk analoog aan de snelheid te merken...

raf

ja gewoon analoog niks buiten 8 led's en een stuk of 8 weerstanden
hij kan traag rijden hoor als ik hem op pwm zet maar het tgv spoor is voor snelle treinen dus heeft pwm geen zin
normaal heb ik alleen het tgv spoor nog liggen in 2 rail de rest is 3 rail gelijkstroom
dus als ik nu deze loc op het tgv spoor zet ja dan gaat die er dus als een speer van door.
als dit alles klaar is dan remmen ze op het einde ook af hoor maar er moet nog 4 meter lengte bij komen

nu daar er voorlopig nog geen oplossing gevonden is dacht ik om de roco regelaar die in een roco AC lok zat om deze in de loc te bouwen
die de regelaar is er uit gegaan daar die roco op 3 rail gelijkstroom rijd maar die regelaar denk slimmer te zijn en dus aanziet die de 3 rail als 2 rail
en wil dus niet omschakelen
als ik hem dus nu gebruik voor de verlichting in die loc zou alles wel goed moeten werken

eens kijken in hoeverre de theorie klopt en werkt

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

#4878
ik vrees voor de zaak.....

hoe zijn die leds en weerstanden geschakeld in je lokomotief ?

Schets daar nekeer een schemaatje van aub


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

kom ze aan



wa uitleg
van de rode zitten de + en - pootjes tegen elkaar aan elke kant van de loco
zo ook de witte
deze zijn allemaal het zelfde gemonteerd
ik heb + en - wat wisselt bij rijrichting dus de witte voor en de rode achter zijn antiparallel geschakeld tegenover de andere set lampen
de motor is er eentje met een magneet en niet met dat rubber gedoe  van binnen dus opgewaardeerd
want die met dat rubber spul die lopen voor geen meter
hopelijk kun je der aan uit en ik vermoed dat diode's misschien uitkomst kunnen brengen
de derde led heb ik niet mee getekend maar die zit gewoon aan de twee witte vast

gr raf en hopelijk  een oplossing
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbaanHO

Ik ben begonnen met de afbraak van mijn modelbaan. Geen paniek... ik stop niet met de hobby.

Waarom breek ik ze dan af: ik zit al maanden te worstelen met het probleem dat de baan op héééél veel plaatsen niet of amper bereikbaar is.
- hoogte voor het schaduwstation +/- 10 cm
- diepte van heel wat stukken > 80 cm.
Ik probeerde dat dan op te lossen met uitneembare scenery stukken, maar een goede oplossing is dat toch niet.

Bovendien was de baan ontworpen voor een kamer van 4 x 4 meter. Met de verbouwing die we enkele jaren geleden hebben gedaan heb ik nu de beschikking over 7,50 x 4 m. Ik was van plan om de bestaande baan uit te breiden, maar ik vond nooit een sporenplan dat me 100% tevreden stelde omdat het de afmetingen van de kamer niet optimaal benutte.

Van de bouw van de  nieuwe baan start ik misschien wel een draadje in "ooit zal het klaar zijn...".
Maar misschien is een rubriek "deze keer moet het af geraken" een betere titel.
Dit is reeds de 3de keer dat ik opnieuw begin...

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

raf

Luc kon je de baan niet op een plaats door doen en zo uit elkaar schuiven en dan een stuk er terug tussen zetten
en veel moed om reeds de derde keer opnieuw te beginnen pfhhhhhhh k'moet er niet aan denken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske

Is dat die baan waar je een filmke heb gepost ??

Die kun je niet zomaar verplaatsen/uitbreiden te kompleks spoorverkeer...

ERVIN

Heel bekend probleem hoor Luc , ik ben hier ook 4x helemaal opnieuw begonnen , maar nu ben ik er echt tevreden over , dus veel plezier met de afbraak en de wederopbouw. ;)

doomslu

Succes er mee Luc!
Het is een moeilijke, maar wellicht goede beslissing.

Mijn vrouw kwam gisteren ook plots af met ideeën voor verbouwingswerken aan ons huis.
Wellicht om de pil te verzachten stelde ze voor om een muur uit te gooien en mijn hobbyruimte met 2,50 m te verlengen. Juist daar waar mijn veel te korte bochten liggen.  :-\ ::) ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

ja Luc vrouwen en hun ideeen ik heb da opgelost
ik heb haar het huis laten tekenen toen we bij de architect waren
en nu zij dat gedaan had heb ik de meubels gekozen (op maat laten maken)en kijk die passen perfect tegen de door haar getekende muren
alleen je kunt ze niet verzetten want ze passen nergens anders .
ze kan alleen draaien met de salon tafel en da is het

maar eigenlijk voor u komt het desondanks positief uit of ze moet iets anders van plan zijn met uw hobby ruimte natuurlijk
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Citaat van: raf op 23 maart 2015, 20:27:43 PM
ja Luc vrouwen en hun ideeen ik heb da opgelost
ik heb haar het huis laten tekenen toen we bij de architect waren
en nu zij dat gedaan had heb ik de meubels gekozen (op maat laten maken)en kijk die passen perfect tegen de door haar getekende muren
alleen je kunt ze niet verzetten want ze passen nergens anders .
ze kan alleen draaien met de salon tafel en da is het

maar eigenlijk voor u komt het desondanks positief uit of ze moet iets anders van plan zijn met uw hobby ruimte natuurlijk
gr raf
't Is erger man! Mijn vrouw IS architect...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

ajjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj das pijn lijk hahahahaha
nog steeds succes er mee
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

evan

Succes Luc!

Knappe en moedige beslissing!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modelbaanHO

Mannen, bedankt voor de steunbetuigingen

@raf: de baan demonteren en in een andere configuratie weer opstellen is geen optie. Ik heb de baan gebouwd met de bedoeling dat dit mijn definitieve baan zou zijn. Al het houtwerk is gelijmd en zal grotendeels verloren zijn.

@loebaske: het is inderdaad de baan waarvan ik enkele dagen geleden een filmpje heb gepost.

De vergroting van de hobbykamer was ook een idee van mijn echtgenote: zij wilde op het gelijkvloers een andere - grotere - keuken en dan hebben we er maar gelijk op de verdieping erboven een kamer gebouwd en de muur tussen de oorspronkelijke hobbykamer en de uitbreiding uitgebroken. De hobbykamer heeft nu een L vorm en is nu 34 m2 groot. In het lange gedeelte van de L komt de nieuwe modelbaan. In het korte deel is er plaats voor te knutselen en staat ook mijn minibaantje opgesteld.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be