Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Korstsluiting overgang booster=booster

Gestart door ERVIN, 24 juni 2008, 10:06:52 AM

ERVIN

Ik heb reeds een heel stuk van mijn sporen terug gedemonteerd, en ben al enkele dagen aan het zoeken naar het mogelijke probleem, maar ik moet toegeven dat ik er maar niet uitkom.

Probleem, mijn hoofdbaan is volledig aangesloten op de Fleischmann booster 6807, nu heb ik een tweede booster ( eveneens de 6807) aangesloten op het eerste deel van mijn rangeergebied, de beide boosters zijn volledig van mekaar geisoleerd, telkens er nu een trein over die overgangen rijdt krijg ik een kortsluiting op mijn TC, waardoor die mij verteld dat de tweede booster in kortsluiting gaat, ik heb al de kabels nagekeken, maar nergens heb ik een verpoling van de sporen??

Rijdt de trein er met hoge snelheid over dan zie je zijn lichten even flikkeren, maar dan rijdt hij verder, met een lage snelheid- PATS!!!

De moed zit momenteel heel erg diep.:(

Peter

Erwin,
Ondanks het digitale: zijn de beide boosters op dezelfde manier aangesloten aan de rails, dus bv. de beidelinks kabels aan de linker rail en de rechter kabels aan de rechter.
Anders zou ik het ook niet weten (ben ook meer een digitaal beginneling), maar met twee dezelfde boosters zou het moeten funktioneren.
Met vriendelijke groeten
Peter

thalysken

De meeste locs hebben stroomafname op alle wielen dus geven de vorenste wielen de stroom door naar de achterste wielen en omgekeerd. Op het moment dat je over de overgang rijdt zullen de twee boosters in contact komen. Misschien is het dat.

cbx

citaat:
Geplaatst door ERVIN

beide boosters zijn volledig van mekaar geisoleerd,



En dat nu moet niet, je moet ze juist aan elkaar koppelen.

Zie Fleischmann.
http://fleischmann.de/images/informationen/Technik-Info-Booster.pdf

ERVIN

@CBX, ja de boosters zijn aan mekaar gekoppeld, maar de overgang tussen booster 1 en booster 2 ( de sporen dus) die zijn volledig van mekaar gescheiden.

We zoeken nog even verder.

Ook de andere reacties van mijn collega's neem ik even in aanschouwing.[;)]

INFO

Ervin,

Ik heb je verleden jaar uitgelegd hoe je het aan moet sluiten, heb je dat ook gedaan? Zo te lezen niet. Weet je het nog? Het moet alleen aan de data kant worden onderbroken de COMMON_GROUND blijft gewoon on onderbroken doorlopen. Je had toen last van onregelmatig rijdende treinen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Ik heb net hetzelfde aan de hand gehad, maar ik werkte niet met hetzelfde type van booster (wel Twin-Center & Littfinski). De oplossing voor dit probleem bestond er bij mij in dat ik de boosters moet voeden met even sterke transfo's en dat deed ik niet. De stroomvoorziening verschilde (?verschil in voltage) en dat gaf aanleiding tot stroomval telkens wanneer een lok van de ene boosterkring in de andere kwam. In een aantal gevallen kreeg ik dan een kortsluiting. Welkke zijn  jouw voedingen? Zijn ze even sterk?

Marc Stevens

INFO

Marcobello,

Op zijn Erwin zijn vorige baan, heeft het altijd gewerkt, hij doet nu gewoon iets niet goed. Zoek het gewoon niet te ver zou ik zeggen.
En misschien sluit hij nu wel de plus op de min aan, en moet hij enkel de draadjes op het andere spoor aansluiten, wie zal het zeggen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

En INFO heeft het weeral maar eens juist, ik heb 3 gewone kruisingen achter mekaar liggen, onder deze kruisingen heb ik kabels gesoldeert zodat alles goed voorzien word van stroom, en wat blijkt nu, ??n van die kabels was dus niet juist, een rode draad was verwisselt door een zwarte, maar deze eenvoudige beginnersfout [:I] heeft mij bijna een volle week wakker gehouden, en heeft ervoor gezorgd dat ik opnieuw meer dan 5.00 meter dubbelspoor kan gaan aanleggen.[xx(]

Met je gedachten er goed bij blijven, dat is iets wat ik nu wel heb geleerd, want electriciteit heeft geen medelijden, doe je iets fout, pech man, zoek het maar uit.

Toch bedankt collega's om even mee te helpen denken, en hopelijk komt dit nu niet meer voor, want ik zag het op een bepaald moment echt niet meer zitten hoor.

n/a

Mag ik toch eens vragen met welke transfo's jij beide boosters voedt. Zijn het dezelfde, of verschilt hun voltage?

ERVIN

@ Marcobello, mijn trafo's evenals mijn boosters zijn allen van Fleischmann.

Hier zie je ze...



@ B-Modelbouw, ja die wissels, en ik denk dat ik h??l veel geluk heb gehad, mijn TC was op een bepaald moment zo heet dat ik er amper mijn hand nog kon tegenhouden, gelukkig heb ik hem toen net op tijd uitgezet.

Ik zal in het vervolg twee maal nadenken eer ik nog iets aansluit.[:I]

INFO

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Wat velen vergeten is inderdaad die gemeenschappelijke doorverbinding (In dit geval dien je dit te respecteren, achter de booster is dit weer uit den boze),


B-Modelbouw, leg mij dat eens uit waarom het achter de booster uit den boze is. Volgens mij sla je de plank nu even mis.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Oei, maakt INFO hier nu zelf even een foutje ...

In Belgi? zeggen we de bal mis slaan, maar voor Nederlanders ligt dat iets gevoeliger nu ze door Rusland uit het EK zijn getrapt [:o)].


Neen, beste Wim je hebt weer volledig gelijk en ik was mis ...

'k Zou me eruit kunnen lullen, door te zeggen dat je de GND van de Transfo's niet samen met de GND achter de Booster mag nemen (maar dat is niet mooi [V]). Alhoewel deze fout ook geregeld voor komt bij niet werkende systemen door foutieve aansluiting.

INFO is nu eenmaal een krak in zijn vak, bedankt voor de correctie.

Samengevat;
Transfo-voeding met draad kleurcode GEEL en ZWART, neem je de zwarten gemeenschappelijk.
Rail-voeding (na de boosters) met draad kleurcode ROOD en BRUIN, neem je de bruinen gemeenschappelijk.
Zwart en Bruin mag je dan weer niet samen brengen



Nee, ook nu sla je de plank dus nog steeds mis. En maak je nog steeds dezelfde FOUT.

GND is GND en GND is overal hetzelfde, in een common-ground systeem, wat een Twin-Center systeem is, dus de zwarte draad is gelijk aan de bruine draad, en die zitten gewoon keihard aan elkaar.

Dus Erwin, hoeft zijn rail niet dubbelzijdig te isoleren, enkelzidig volstaat, en de GND is direct verbonden aan de wisselspanning uit de trafo, eveneens enkelzijdig.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Peter

Het is niet mijn bedoeling om met bloemetjes te gooien, maar voor alle digitaal vragen, hou ik me toch maar aan de raadgevingen van Info. Erwin kennende heeft hij de raad van Info dan ook opgevolgd.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Zo is dat Peter.

Ik heb nog geen moment getwijfeld aan INFO zijn goede raad, en telkens heeft hij mij verder geholpen , hoe dom mijn vragen soms ook waren.[:I]