Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Wat is dit?

Gestart door dirkske, 22 juni 2008, 12:57:34 PM

dirkske

Beste spoorders,

Tijdens het zoeken naar afbeeldingen van Belgisch materiaal kwam ik bij deze foto terecht:
imgIMGhttp://i298.photobucket.com/albums/mm256/Dirkske65/belhsf7.jpg/IMG/img
Kan iemand mij vertellen waarvoor deze mastodont dient?

Spoorse groeten

Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

janjozef

die heb ik ook nog nooit gezien
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

the_gold

En staat deze dan daar voor de rest van het jaar te veroesten?[xx(]

dgrr57

citaat:
Geplaatst door the_gold

En staat deze dan daar voor de rest van het jaar te veroesten?[xx(]



SPENO is een Zwitserse firma. Die huren die trein aan Infrabel. Hoe langer die in Belgi? zit, hoe meer Infrabel moet betalen [:D].

Dus, nee, die zit daar niet te roesten [:D][:D]

DelticPower

Speno is een Zwitsers bedrijf (dacht ik.) Deze slijptreinen worden door verschillende landen ingehuurd. Meestal staan ze overdag ergens aan de kant en wordt er vooral snachts gewerkt. Dit levert een geweldig schouwspel op, het slijpen geeft een geweldig vuurwerk in de nacht.

P.S. Patrick was me net voor.
Groeten van Jan

guy holbrecht

Ik dacht dat ik deze trein al eens in werkende toestand op een filmpje op dit forum heb gezien. Ik kan mij echter vergissen. Wat echter wel kan gezegd worden is dat deze sleep in actie een echt spektakel is, zowel wat het lawaai betreft als de de vonken van het slijpproces.

groeten,
Guy

janjozef

Als iemand ooit moest weten waar hij bezig is en het op dit forum zet, wil ik hem wel eens gaan spotten

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Fretbol

Dit filmpje vond ik net op youtube:

http://nl.youtube.com/watch?v=61a8vqsmybc

Het is gefilmd in Nederland, maar waarschijnlijk gaat het om dezelfde trein

Fretbol [;)]

PeterC

Enkele maanden geleden was deze trein in actie in Deinze.  Het was midden in de nacht. Ik moest enkele minuten wachten aan de overweg die manueel werd bediend door iemand van de NMBS.  Die wist mij inderdaad te vertellen dat het om een Zwitsers stel ging.  Het spectakel was enorm, overal vuur van de slijpschijven en een enorm lawaai.  Toen ik die man vroeg over het brandgevaar, wist hij mij te vertellen dat die trein enkel werd ingezet tijdens de (natte) winter- en voorjaarsmaanden.
Groetjes, Peter


Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door PeterC

Toen ik die man vroeg over het brandgevaar, wist hij mij te vertellen dat die trein enkel werd ingezet tijdens de (natte) winter- en voorjaarsmaanden.



Hahahahaha [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Heb eens hartelijk gelachen, wat ze de mensen toch al wijsmaken.
De slijptrein is voorzien van een eigen watervoorraad.  Vooraan op de trein is een sproeibalk gemonteerd.  Bij droge omstandigheden wordt het spoor op voorhand nat gesproeid.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Ik wil verder nog wat bijdragen aan deze topic.

Dit jaar en de volgende twee jaar heeft mijn werkgever (aannemer van spoorwerken T.) een contract met de Zwitserse firma Scheutzer om slijpwerkzaamheden uit te voeren op het belgische net, dit drie maanden per jaar.

Dit komt omdat de Zwitserse firma niet rechtstreeks een contract kan afsluiten met de NMBS, daardoor moeten ze werken via een belgisch drijf.

Januari, februari en april van dit jaar was de slijptrein hier.

's Nachts wordt geslepen, overdag werken twee man aan het vervangen van de slijpstenen, iedere dag worden deze vervangen.  Het is fenomenaal welke hoeveelheid stenen deze trein verbruikt, een juist getal kan ik er nu niet opkleven [:(].

Volgende foto's zijn genomen op de goederenkoer van Ieper, waar ze de nacht nadien werkte op lijn 69 tussen Ieper en Poperinge.
Na de prestatie volgt een rit naar de locatie waar 's anderendaags gewerkt moet worden.



Op de goederenkoer van Ieper.





Dit is ??n slijpeenheid, de treinen van deze firma bestaan uit 4, 6, of 8 van deze eenheden.



Dit is geen TGV, de slijptrein rijdt aan 5 km/h tijdens het werk.  Ik heb deze en volgende foto genomen met een te lange sluitertijd, waardoor het effect van een sneltrein ontstond.





Dit geeft een betere impressie van het werk.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Pol

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door PeterC

Toen ik die man vroeg over het brandgevaar, wist hij mij te vertellen dat die trein enkel werd ingezet tijdens de (natte) winter- en voorjaarsmaanden.



Hahahahaha [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Heb eens hartelijk gelachen, wat ze de mensen toch al wijsmaken.
De slijptrein is voorzien van een eigen watervoorraad.  Vooraan op de trein is een sproeibalk gemonteerd.  Bij droge omstandigheden wordt het spoor op voorhand nat gesproeid.

Groeten Mr tsjoektsjoek.



Hahahahaha [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Ik heb ook eens hartelijk gelachen. Den Tsjoek heeft deze reactie twee keer gezet!!![}:)][;)] Wie laatst lacht, ...  Grapje h?, "Rbenoot"![;)]

Even een vraagje. Dit materiaal lijkt me vrij modern.
1) Hoe slijpte men dan vroeger de rails.[?]
2) Wat is eigenlijk de precieze bedoeling van dat slijpen? (Ik heb wel vermoedens ...)[?]

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Decapod

Of men vroeger ook de rails sleep, weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat het slijpen onder andere dient om golfvervorming op de transversale zijde van de spoorstaaf en profielvervorming aan beide zijden van de spoorstaaf te nivelleren.
Het eerste probleem ontstaat naar alle waarschijnlijkheid door een drukvervorming van het materiaal aan de bovenzijde te wijten aan de asdruk en trilling van tractievoertuigen op de rails (het fijne weet ik er echt niet van). Daardoor krijgen de rails aan de bovenzijde een op en neer golvende oppervlakte. Als je in een trein zit voel je dat niet, maar je hoort het soms wel (een soort van hoog naar laag zoemend geluid telkens opnieuw). Die vervorming is niet alleen slecht voor de stabiliteit van zware en snelle treinen op de rails, maar ze beperkt ook de levensduur van de rails. Vandaar dat de koppen van boven geslepen worden (en dus zo mooi glanzen).
De andere vervorming ontstaat simpelweg door zijdelingse afplatting en wrijvingskrachten opgewekt door de sinusoidale beweging van een trein op de rails (bij niet geslepen rails wel su?cidaal dus [:D]). De SPENO-slijptrein kan niet alleen in een vlak evenwijdig met de railvoet slijpen, maar ook in een rechte hoek aan de binnenzijde van de rail en een hoek van ongeveer 30? aan de buitenzijde van de rail. Zo blijft de railkop goed scherp rond, zodat zeker de binnenronding van de kop kleiner blijft dan de overgangsstraal tussen flens en wielband (op die overgangsstraal maakt een trein eigenlijk contact met de rails). Wordt die hoek door zijdelingse afplatting stomp, dan ontstaat het gevaar dat een wiel de rails oploopt, met niet zo plezante gevolgen ... .

@Mr.Tsjoektsjoek: knappe foto's zeg. Zou nog eens wat zijn om in model te laten gebeuren (en dan wel maar hopen dat de baan niet in de fik vliegt [8D]!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Peter

citaat:
Ik dacht dat Kleinspoor zulks in model had voor een klein prijsje van over de ?1500,00


Ja, ja, het slijpt je geld zo uit je portefeuille[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Mr-tsjoektsjoek

Vroeger werden rails niet geslepen, als ze te ver versleten waren werden ze vervangen.

Al het zwaar modern spoormaterieel is ontstaan in de zeventiger jaren.  Vroeger was alles handwerk.
Onderstoppen bvb gebeurde met de hand, een onderstophamer, elektrisch aangedreven dmv een elektro-groep trilde de stenen onder de dwarsligger.  Later werden er acht van deze hamers op een wagen gemonteerd.  Een eerste onderstopmachine...

Zo is alles ge?volueerd.  Door de hoge loonkost werd gezocht naar oplossingen om het werk minder zwaar te maken en vlugger gedaan te krijgen.

De slijptrein neemt 'maar' enkele milimeter af van de rail.  Dus enkel normale sleet wordt weggenomen.

De normale breedte van de railkop is 7 cm.  Ik heb al rails gezien waar door de sleet de railkop nog 4 ? 5 cm breed is.

Dit is in Namur : lijn 130A naar Charleroi druk bereden met zware staaltreinen en ertstreinen.  Tussen Namur en Ronet volgt de lijn de Sambre.  In deze bocht ligt de buitenste rail er zo bij.

Groeten Mr tsjoektsjoek.