Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Fretbol's modelbaan

Gestart door Fretbol, 20 juni 2008, 19:19:19 PM

Fretbol

#15
Het komt inderdaad neer op een groot ovaal met schaduwstation. Het station kan ik moeilijk op een andere plaats leggen, maar de stationssporen zijn nu ook weer niet zo kort. Het kortste stationsspoor is 2,80 meter lang, de andere doorgaande sporen in het station zijn zo'n 3,70 meter lang.

Het grootste probleem op de zolder - naast het schuine dak waardoor de modelbaan al serieus in niveau's en hoogte wordt beperkt - is het trapgat en de vaste trap. Aan de kant van het trapgat moet de modelbaan beperkt worden tot een breedte van 60 cm. Aan de andere kant van de zolder waar de vaste trap komt te liggen als de zoldertrap ingeklapt is blijft er slechts 20-25 cm vrije ruimte over. Daardoor kan er aan die kant slechts een smalle strook modelbaan komen.

Het station kan ik natuurlijk ook recht langs de zijkant van de zolder gaan bouwen, maar dan moeten er aan beide zijden scherpe bogen komen en wordt de totale lengte van de stationssporen beperkt tot zo'n 2,7 tot 3m lengte.

Fretbol [;)]

doomslu

#16
Fretbol, zou die laatste tekening niet even kleiner kunnen maken ? Dan hoeven we niet te scrollen.

Over het plan : links ziet er goed uit, vind ik. Rechts vind ik de sporen die in een hoek van 90? liggen een beetje te 'steriel'.
Ik zou daar wat meer met flexibele sporen werken en niet alles parallel aan de baanrand leggen. Welke boogstralen gebruik je daar ?

Als je Belgisch (dus links) rijdt ga je niet meer van je spoor 3 (onderste spoor) uit het station raken langs rechts. Je kan daar alleen op tegenspoor weg. Een paar extra wissels dus... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Fretbol

#17
citaat:
Geplaatst door doomslu

Fretbol, zou die laatste tekening niet even kleiner kunnen maken ? Dan hoeven we niet te scrollen.

Over het plan : links ziet er goed uit, vind ik. Rechts vind ik de sporen die in een hoek van 90? liggen een beetje te 'steriel'.
Ik zou daar wat meer met flexibele sporen werken en niet alles parallel aan de baanrand leggen. Welke boogstralen gebruik je daar ?

Als je Belgisch (dus links) rijdt ga je niet meer van je spoor 3 (onderste spoor) uit het station raken langs rechts. Je kan daar alleen op tegenspoor weg. Een paar extra wissels dus... [;)]



De tekening is ondertussen aangepast. Je hebt trouwens gelijk over dat 3e spoor, er moeten daar nog extra wissels bij. Door de beperkte ruimte boven en onderaan omwille van de trap wordt het heel moeilijk om overal grote mooie bogen te maken met flexibele sporen en daarbij nog een redelijk lang station te maken. Ik kijk nog even verder of ik een oplossing kan vinden.

Fretbol [;)]

Fretbol

#18
Een aangepast sporenplan rekening houdend met de opmerkingen.

Het 3e spoor in het station is nu wel bereikbaar langs beide kanten, en er kan zowel naar normaalspoor als naar tegenspoor gereden worden.



@ Conducteur, mijn sporen in het station zijn momenteel tussen de 3,6 en 4 meter lang, is dat dan zo kort? Waar zou jij eventueel het station plaatsen?



Fretbol [;)]

Fretbol

#19
Ik heb even een sporenplan gemaakt met een heel ander uitgangspunt, namelijk een station in een grote boog over de breedte van de zolder.

In onderstaand sporenplan is het station aan de linkerkant gelegen en de spiraal naar het schaduwstation aan de rechterkant. Op dit sporenplan zijn de kortste sporen in het station 3,20 meter lang en de langste sporen 4,70 meter lang. Er is een klein locdepot met draaischijf voorzien voor een museumbedrijf en aan de andere kant zijn enkele opstelsporen te vinden.

Door de sporen aan de klimspiraal met elkaar te verbinden is maar ??n spiraal nodig om te klimmen en te dalen naar het schaduwstation. Op die manier bestaat de modelbaan eigenlijk uit 2 met elkaar verbonden keerlussen zodat de treinen ook steeds terugkeren uit dezelfde richting en geen rondjes draaien.

De zichtbare trajecten zijn op dit sporenplan dan ook een stuk groter dan op het vorige ontwerp. Boven de sporen aan de rechterkant kan ik eventueel een grote stad bouwen of een werktafel maken om onderhoud en andere werkjes uit te voeren. De sporen komen hier namelijk niet hoger dan 90 cm dus een tafelblad op 1m hoogte is nog altijd niet te hoog om aan te werken.





Wat denken jullie over een dergelijk ontwerp?

Fretbol [;)]

Michiel

#20
Fretbol, ik vind het sporenplan goed, gezien de beperkingen die je hebt geschetst, maar ik vind dat de ligging van de sporen wat "organischer" zou kunnen: iets minder parallel en evenwijdig. Volgens mij kan station met een paar graden (2 - 10) gekanteld worden. Met het gebruik van flex-rails kan je dat vreemde rechte stukje ter hoogte van het stationsgebouw mooi opvangen. Dat alles vergt natuurlijk welk iets meer puzzelwerk om het allemaal te laten uitkomen.

Het is naar mijn inziens ook jammer dat op het brede rechter deel niets zichtbaars zou komen. Misschien er een indutriespoortje overwegen? Of iets anders natuurlijk, naar eigen voorkeur.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol

#21
citaat:
Geplaatst door Saraan

Fretbol, ik vind het sporenplan goed, gezien de beperkingen die je hebt geschetst, maar ik vind dat de ligging van de sporen wat "organischer" zou kunnen: iets minder parallel en evenwijdig. Volgens mij kan station met een paar graden (2 - 10) gekanteld worden. Met het gebruik van flex-rails kan je dat vreemde rechte stukje ter hoogte van het stationsgebouw mooi opvangen. Dat alles vergt natuurlijk welk iets meer puzzelwerk om het allemaal te laten uitkomen.

Het is naar mijn inziens ook jammer dat op het brede rechter deel niets zichtbaars zou komen. Misschien er een indutriespoortje overwegen? Of iets anders natuurlijk, naar eigen voorkeur.



Hallo Michiel,

Bedankt voor de suggesties, ik zal eens bekijken hoe ik het station enkele graden kan draaien. Misschien dat ik ook het plan wat verschuif zodat het station in een halve boog en een deel op het recht stuk komt te liggen.

Het rechtergedeelte boven de spiraal kan nog verder uitgewerkt worden, eventueel met een industriespoor of iets dergelijks.

Het sporenplan is zeker nog niet definitief, ik probeer nog altijd of er andere mogelijkheden zijn.

Fretbol [;)]

Fretbol

#22
Hallo,

Na een hele tijd tekenen ben ik toch opnieuw met het eerdere ontwerp gaan werken. Op dit nieuwe sporenplan komen de treinen uit de spiraal het station binnen gereden. De kortste sporen in het station zijn zo'n 2,70 meter lang, de doorgaande sporen zijn iets langer dan 3 meter. Lange treinen zijn dus geen probleem.

Aan de rechterzijde van het station is een aftakking voorzien naar een klein lokdepot.

Na het verlaten van het station aan de rechtzijde rijden de treinen via een grote, ruime boog en een paradevak aan de andere zijde van de zolder terug naar de spiraal en het schaduwstation.

De spiraal die het spoorniveau van 90 cm naar 70 cm doet zakken heeft een tussenruimte van zo'n 12 cm tussen de verschillende lagen en het stijgingspercentage van de sporen ligt op 2,7 procent.

Het schaduwstation bestaat uit 5 lange opstelsporen die elk meer dan 3 meter lang zijn. Er is dus ruimte om lange goederentreinen en reizigerstreinen te laten rijden.







Graag jullie opmerkingen en/of reacties over dit sporenplan.

Fretbol [;)]

SuSke

#23
citaat:
Geplaatst door Fretbol

[...]
De spiraal die het spoorniveau van 90 cm naar 70 cm doet zakken heeft een tussenruimte van zo'n 12 cm tussen de verschillende lagen en het stijgingspercentage van de sporen ligt op 2,7 procent.
[...]


Het stijgingspercentage ligt wat aan de hoge kant.
Beter toch een rondje meer laten draaien met een iets kleiner hoogteverschil of je ovaal een ietsje langer maken.
Een hoogteverschil van 20cm vraagt snel om zo'n 10m rijlengte en als het kan zelfs iets meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stefan Appelmans

#24
Ja, en de treinen worden feitelijk meer geremd door de bocht dan door de helling. Een trein dat heel gemakkelijk een 3% rechte baan klimt zal het heel moeilijker klimmen in bocht. Maak liever 3 toeren met "niet te dik" hout eronder.
stefan.

Michiel

#25
Nu het station diagonaal door de kamer loopt, zal je steeds onder de baan moeten kruipen om aan de andere kant te komen. Dat gaat vrij snel ergeren, vrees ik. En aan beide kopse kanten van de kamer zal je minstens werkopeningen moeten voorzien om achteraan overal goed bij te kunnen.

Voor de rest, het sporenplan vind ik goed (kwa concept identiek aan mijn baan), maar het lokdepot zou ik toch eens herbekijken. Documenteer je eens over de opzet en werking van een depot, en zoek naar voorbeelden. Dat zal je zeker inspireren om er zelf ook iets boeiends van te maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol

#26
Hallo,

Het station loopt diagonaal om voldoende perronlengte te kunnen maken. Een van de minpunten van mijn vorige modelbaan was net de - volgens mij - te korte perrons en de 2 scherpe bogen aan beide zijden van het station. De ruimte in de linkerbovenhoek ( boven het station en de spiraal ) zou ik gebruiken om een stad te bouwen. Deze stad zou op losse segmenten gebouwd worden die makkelijk uit te nemen zijn. Aangezien daar geen rails liggen moet ik er dan ook niet zo vaak komen, dus onder de baan door kruipen naar de andere kant zal niet zo veel gebeuren denk ik. Aan de voorzijde liggen de verste sporen op maximum 60 cm van de tafelrand dus daar moet ik vlot bij kunnen.

Aan de kopse kanten zou ik uitneembare segmenten voorzien zodat ik ook daar altijd vlot bij alle rails kan komen.

Het locdepot is heel snel getekend en moet inderdaad nog eens goed herbekeken worden. Het is goed mogelijk dat ik - als ik tevreden ben over het globale sporenplan - eerst de modelbaan bouw en pas als laatste het locdepot inpas op de beschikbare ruimte.

Wat het stijgingspercentage van de spiraal betreft kan ik uiteraard een extra laag voorzien wat het percentage op zo'n 2 procent zou brengen.

Michiel

#27
Nog een kleine opmerking. Bij het bovenkomen met de spiraal en rechtuit gaand bij de wissel, heb je een vrij scherpe zig-zag aangelegd. Mogelijk zou je die ook in flex wat vloeiender kunnen leggen.

Ook eindig de bocht helemaal rechts-boven vrij scherp op de wisselstraat. Misschien kan die bocht daar wat minder krap gelegd worden?

Het zijn details, ik weet het. Maar 't zijn dingetjes om eventueel te overwegen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol

#28
Na de laatste paar weken vele tientallen tekeningen te hebben gemaakt ben ik er nog steeds niet echt uit wat een nieuw sporenplan betreft.

Vooraal de klimspiralen onder het schuine zolderdak zijn niet zo evident. Een groot schaduwstation met keerlussen zou bovendien veel tijd en geld kosten om te bouwen.

Bovendien blijf ik maar plannen maken zonder dat mijn treinen rijden. Ik wil nu stilaan echt wel eens beginnen aan een nieuwe baan [;)]

Met onderstaand sporenplan heb ik het dan ook eens helemaal anders aangepakt. Ik ben vertrokken van het idee van een simpel dubbelsporig ovaal met een verdekt schaduwstation op gelijke hoogte.

Inspiratiebron voor dit sporenplan was de mooie modelbaan 'Tansimont' die enkele nrs. geleden in MSM stond. Op deze modelbaan was ook voor een schaduwstation op gelijke hoogte gekozen wegens de vlotte bereikbaarheid.

De belangrijkste punten die het sporenplan voor een nieuwe modelbaan voor mij moet hebben zijn:

- een reizigersstation met lange perrons om reizigerstreinen met 6-7 wagons te kunnen ontvangen

- eventueel enkele opstelsporen om goederentreinen te ontvangen of samen te stellen

- een draaischijf met locloods (om mijn oude diesels en stoomlocs onder te brengen in een soort museumvereniging)

- een moderne tractiewerkplaats voor e-locs om mijn e-locs een plaatsje te kunnen geven

Ik denk dat onderstaand plan aan deze eisen voldoet:



Een nadeel bij dit sporenplan is dan wel weer dat sommige treinen rondjes moeten rijden en niet van punt naar punt rijden zoals met keerlussen wel het geval is. Treinstellen en trek-en-duw combinaties kunnen echter wel gewoon in het schaduwstation van kant wisselen en terugrijden. Een echt grote modelbaan is dit ook niet, maar in mijn vorige plannen waren vele meters spoor niet zichtbaar dus daar heb je uiteraard ook niet zo veel aan.

Graag jullie mening/opmerkingen ivm dit sporenplan.

Fretbol [;)]

Michiel

#29
Deze baan is een mooie distilatie van je uitgangspunten. Het sporenplan is functioneel en sober, en naar mijn bescheiden mening doordacht opgezet. Ik heb toch nog een paar kleine opmerkingen:

- De opstelsporen van je schaduwstation (of minstens en aantal ervan) zouden langer moeten zijn dan de opstel- en perronsporen van je station. Anders kan je je lange treinen wel vergeten.
- In de hoofdbaan zouden de engelse wissels beter vervangen worden door 2 wissels, met minstens een rijtuiglengte afstand onderling. Als de plaats er echt niet voor is, dan kan je de engelsmannen laten zitten.
- Neem eens met aandacht wat documentatie door betreffende depots. Kijk naar voorbeelden uit het echt. Dat inspireert om er ook in model iets boeiends van de maken.

Maar in de samenhang, vind ik dit best een goed plan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)