Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Ontwerp sporenplan

Gestart door PeterC, 19 juni 2008, 16:47:46 PM

doomslu

Het klopt natuurlijk wel dat er in werkelijkheid bijna geen gebogen wissels voorkomen. Maar soms zijn ze nuttig...

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Luc,
Het zullen 'iets' minder sporen zijn in mijn station, maar ik werk eraan!
Groetjes, Peter


PeterC

Ik heb weer een tijdje zitten denken en tekenen.  Ik ben afgestapt van de dubbelsporige hoofdbaan en ga voor een enkelsporige zijlijn met industrieaftakking.  Het sporenspiraal kan ik dan ook enkelsporig uitbouwen, maar dan heb ik wel de keerlus in mijn schaduwstation nodig om de treinen in de goede richting op te stellen.  Ik hou dan zes opstelsporen over in het schaduwstation (het onwerp blijft ongewijzigd) en ??n omloopspoor om de opstelsporen te kunnen bereiken.
Hierbij het nieuwe ontwerp (enkel nog maar de zijlijn, de industrielijn komt later):



De langste passagierstrein die in het station nog moet kunnen stoppen is 126 cm lang.  De langste goederentrein is 'slechts' 106 cm.  Vandaar die twee stukjes rail bovenaan het ontwerp als referentie.

Het doorgaand spoor in het station wordt op rechte wissels bereden, maar op het is wel de enige plaats waar de langste passagierstrein kan stoppen.  Het uiterst linker spoor in het station gaat naar een brouwerij.  Het daarnaast gelegen spoor dient voor goederen afhandeling.  De twee rechter sporen komen aan een perron (zoals ook het doorgaande hoofdspoor).

Bovenaan heb ik een inhaalspoor voorzien, maar misschien werk ik dat wel uit met meegebogen wissels zodat ook de langste trein in deze blokken kan stoppen.
Ik wil het geheel uitrusten met seinen, maar ik kom voor dit klein stukje al op een veertiental blok- inrij- en uitrijseinen (zonder de rangeerseinen).

Het iet wat rare ontwerp in de berg links onder dient omdat goederentreinen vanuit beide richtingen naar het industriecomplex moeten kunnen rijden (zowel komende van het station als komende van het sporenspiraal).  Het terugkeren van zowel passagiers- en goederentreinen gaat via het schaduwstation onderaan de spiraal.

Nu enkele vraagjes: hoe zit het met voorrangsregels op een inhaalspoor?  Wie moet via de wissels op het zijspoor om daar te wachten?
Kan er een blok voorzien worden waar een brug in zit?  Onderaan het station zou ik nog een blok voorzien om te wachten om het station binnen te komen, maar dan moet de trein wel stilstaan op de brug.  Kan dat?
Reacties of opmerkingen ivm het sporenplan?  Laat maar komen!
Groetjes, Peter


PeterC

Ik ben tijdje met andere zaken bezig geweest en nu heb ik terug tijd voor mijn sporenplan.  

Het dubbelsporig klimspiraal heb ik vervangen door een enkelsporig en ovaal gemaakt om een wissel te kunnen tussen steken.
Vanuit het schaduwstation (waar ik verder geen wijzigingen meer aan gemaakt heb) kan er gereden worden naar het industriespoor (op 250 mm boven het schaduwstation) of naar het station (op 350 mm boven het schaduwstation).  Vanuit het station kan er terug gekeerd worden naar het klimspiraal of direct terug gereden worden naar het station.
In het industriespoor kan er via rangeerwerk naar de schrootplaats (rechts) of naar links worden gereden (links heb ik nog niets gepland, komt nog).
Het HOe smalspoortje loopt naast de HO sporen en in de tunnels links en rechts onder de HO sporen om te kunnen kruisen.



Commentaar?  Opmerkingen?  Laat maar komen!
Groetjes, Peter


tonycabus

Ziet er eigenlijk goed uit, hoofdbaan niet overladen en de rest, al wat je moet hebben. Plaats voor decor dus, dat belooft!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

hopelijk rijdt ge 3 rail, want er zitten een pak lussen in, verder ziet dat er goed, alleen de rails naar het kolendepot zou ik aan het einde wat uit elkaar trekken

Jan

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

hobbyist

de cirkel rechts onder is dat een spiraal. Voor zo ver ik kan uitmaken is het een keerlus maar dan stel ik mij de vraag " hoe kun je daar keren op ??n enkele wissel" tenzij je de loc achteruit laat rijden.

PeterC

Mannen, bedankt voor het commentaar!

@Jan:
Ik rijd 3 rail dus geen probleem (maar voor hoelang zullen er nog 3 rails beschikbaar zijn?).
citaat:
... alleen de rails naar het kolendepot zou ik aan het einde wat uit elkaar trekken...


Kan je iets duidelijker zijn?  Bedoel je het einde langs de linker- of langs de rechterkant?  Rechts onderaan komen de geladen treinen binnen om gelost te worden, verdwijnen links onderaan in de tunnel-mini-schaduwstation en komen links bovenaan terug eruit om door te rijden of om geladen te worden met cokes en andere afvalproducten.

@Leon:
De lus rechts onderaan is wel degelijk een spoorspiraal.  Op de tekening komt dat inderdaad niet duidelijk over (hierbij een 'gestripte' tekening).  Het spiraal komt van het schaduwstation en op +250mm komt er een wissel om rechtdoor naar niveau +350mm te gaan en rechts af te wijken naar het industriespoor (of om terug te keren van het industriespoor naar het schaduwstation).  Op niveau +350mm ligt er ook een wissel om via links onder het station te bereiken of via rechtdoor de grote toer te doen naar het station.  Een stel dat van links onder uit het station komt, kan direct de hoofdbaan terug op (railbus) of terug keren naar het schaduwstation.

Groetjes, Peter


PeterC

Dit ontwerp gaat een stille dood sterven.  Door omstandigheden kan ik niet blijven wonen waar ik nu woon en ben ik genoodzaakt tussen dit en enkele jaren uit te kijken naar een andere woonst.  Dit ontwerp werd zo gemaakt dat het hier op een zolder paste.  In een andere woning zal ik misschien minder (hopelijk meer) ruimte hebben om een baan te leggen.

Vorige week had ik een gezellige babbel met Dirk (Dirky) over dit probleem.  Hij bracht mij op een idee om toch met een baantje te beginnen (een module) die eventueel later in een grotere baan kan ondergebracht worden en die op een kleinere locatie kan gezet worden.

Het wordt dus opnieuw potlood en papier bovenhalen, sporenplannen bekijken en ontwerpen.  Bedankt aan allen die op dit draadje hebben gereageerd!

Wordt vervolgd in een ander draadje...
Groetjes, Peter


janjozef

Je kan je mischien nog inschrijven voor de wedstrijd [:)],
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

PeterC

Jan,
Ik heb geen zin om een baan(tje) te ontwerpen dat aan bepaalde vooropgesteld criteria moet voldoen en waarbij een einddatum moet gehaald worden.  Die vooropgestelde criateria zullen die van mij zijn (ruimte), maar die einddatum wil ik niet vastleggen.  Het zal iets worden dat gemakkelijk uit elkaar kan gehaald worden en dat zonder problemen moet kunnen verhuisd worden.
Groetjes, Peter