Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kabelbrug verweren

Gestart door ERVIN, 26 mei 2008, 10:48:30 AM

MARKLINRIJDER

Waar ga je die brug plaatsen?  Is er wel genoeg ruimte daarvoor of heb je de zolder van je buurman ook aangeslagen en dient de brug daarvoor?[:D]

Erwin, zeker niet overdrijven met roestkleur.  Normale, goed onderhouden bruggen hebben dat nauwelijks.  Ik zou wel trachten wat kalsporen proberen na te bootsen.

Groetjes,

David

55erke


Hmmm , ik rij ook elke zomer over zo een brug over de rijn ,dat zal dan wel dezelfde zijn.  heeft ook zo een rode kabels en is idd vrij proper. ik heb er jammer genoeg ook geen foto's van.
groeten
Johan


ERVIN

Meer dan wat je op de foto kan zien qua verwering zal ik zeker niet doen, het is zoals jullie zeggen h?, niet teveel, ik heb al enkele mooie foto's gezien die ik via Pm heb gekregen, en die bruggen zien er idd vrij proper uit.

@Marklinrijder, deze brug zal mijn volledig rangeergebied overspannen,de andere kabelbrug die ik al had wordt gedemonteerd, en die zal mee ingewerkt worden in de nieuwe kabelbrug, maar daarover later meer.

Gerolf

Die kabels kan je wel een donkere washing geven. Niet zozeer bedoeld als verwering, maar de details van de kabel zullen beter uitkomen, en het felle rood wordt wat afgezwakt.
Het voorbeeld van de betonpaal-verwering lijkt me prima, meer moet dat niet zijn. Het horizontale beton misschien ook wat kalksporen geven.
Die hekjes zou ik grondiger onder handen nemen: donkergrijs of bijna zwart, dan valt het minder op dat het kunststof zo dik is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

B-Modelbouw

Een Tuibrug als spoorwegbrug ???
Bij mijn weten komen die in werkelijkheid niet voor
(Dit gezien hun speciale eigenschappen en constructie).

Wat ik jammer vindt aan zulke bruggen in model, is de eenvoudige manier van montage van de spankabels. Echter dit aanpassen staat nagenoeg gelijk met ze volledig nieuw te bouwen.

Neem ook eens een kijkje in 't fotoboek van MIWOHA (Hamburg)

ERVIN

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Een Tuibrug als spoorwegbrug ???
Bij mijn weten komen die in werkelijkheid niet voor
(Dit gezien hun speciale eigenschappen en constructie).





Ohh jawel hoor, ik heb ooit op een ander forum eens een foto gezien van zulk een brug waarop een ICE 3 te zien was, dat forum bestaat jammer genoeg niet meer, maar zulk een brug voor treinen bestaat dus.[;)]

SuSke

Erwin,
Als het gaat om een betonnen brug, zeker geen roest kleuren gebruiken.
De tuien van een tuibrug worden "goed" onderhouden en regelmatig voorzien van het nodige vet, voornamelijk op de plaatsen waar ze vastgemaakt zitten aan de pijlers en het brugdek. Corrosie kunnen we daar missen als kiespijn.

Wat je wel krijgt op een betonnen constructie zijn meestal donker grijze tot zwarte afdruipsporen van het regenwater en uitwassing van het vet.
Zelfs een lichte kalkuitslag zou normaal niet mogen optreden, anders heb je problemen met de kwaliteit van je beton. Het gaat immers steeds om "hoge-weerstands-beton" welke zeer kalk-arm is om wapeningscorrosie te vermijden.
De pijlers van dit soort bruggen werden om die reden zeer dikwijls na de constructie geschilderd. De dag van heden is de kwaliteit van het beton zoveel verbeterd dat dit eigenlijk niet meer hoeft.

Hou er bij de verwering in ieder geval rekening mee dat dit soort bruggen veelvuldig ge?nspecteerd en onderhouden worden (ook al zie je het niet direct [;)]). Niemand kan zich een catastrofe veroorloven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Bedankt voor de deskundige uitleg Suske, ga ik zeker rekening mee houden.[;)]

hobbyist


ERVIN

Bedankt voor de foto's Hobbyist.[;)]

Brug in aanbouw.


B-Modelbouw

Ik ben toch benieuwd naar Tuibruggen voor Spoorwegen.

Dit zou geheel tegen de voordelen van zulk type brug zijn, tenzij het enkel voor licht vervoer (personentrein) gebruikt wordt. Zware goederentreinen zijn op dit type brug uit den boze.
Zulk een brug leeft enorm en staat op een voorspanning, waardoor het val van de brug (bereidbaar deel) steeds zacht gebogen staat.

Maar ja ... zeg nooit, Nooit ...
Iemand die dagdagelijks tussen de bruggen zit

ERVIN

Ondertussen is de brug zo goed als klaar, enkel de sporen moeten nog gelegd worden, ook is nu te zien dat ik mijn vorige "tui-brug" heb gedemonteerd en die stukken heb ik gebruikt om deze brug wat langer te maken.




loebaske

Miljaar Erwin, je bent goed bezig, het is nu niet meer van rap rap sporen leggen en rijden, maar idd. een doordacht werkplan/sporenplan
Een dikke pluim  [;)]

SuSke

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Ik ben toch benieuwd naar Tuibruggen voor Spoorwegen.

Dit zou geheel tegen de voordelen van zulk type brug zijn, tenzij het enkel voor licht vervoer (personentrein) gebruikt wordt. Zware goederentreinen zijn op dit type brug uit den boze.
Zulk een brug leeft enorm en staat op een voorspanning, waardoor het val van de brug (bereidbaar deel) steeds zacht gebogen staat.

Maar ja ... zeg nooit, Nooit ...
Iemand die dagdagelijks tussen de bruggen zit




Goed, even een cursus bruggenbouw.[8D][:D]

Tuibruggen zijn inderdaad zeer slanke constructies, maar dat ze ongeschikt zouden zijn om zware lastentreinen (niet alleen treinen maar ook vrachtwagenkonvooien tot 90ton aslast) over te laten passeren zou ik niet direct durven zeggen.  Dat is nu net de uitdaging die je als bruggenbouwer moet doorstaan [;)].
Het is een principe in de statica dat je een kracht (hier ten gevolge van een belasting van voertuigen op de brug) enkel kan weg krijgen door een verplaatsing, bij bruggen dus een doorbuiging.  Dit komt zelfs voor bij die oerdegelijke volle-wand-ligger bruggen of de fameuze boogbruggen.  Ga voor de gein maar eens op z?n boogbrug staan wanneer er een trein doorkomt, je zal versteld staan van het bewegen van die zogenaamd stijve bruggen.

Spoorbruggen worden bovendien ook ontworpen op een enorme horizontale kracht dwars op de sporen (slingeren), en dat kan je enkel wegwerken door de onderbouw zeer stevig en stijf te maken. Kijk maar eens naar de onderkant van een spoorwegbrug, daar zit een berg staal bij elkaar in verbanden (die kruisen) en versterkingen.

Onderschat de afmetingen van zo?n betonnen of stalen brugdek zeker niet, als je er over wandelt of rijdt zie je eigenlijk niet hoe dik deze zijn, maar de onderbouw kan vlotjes 5 tot 6m hoog zijn.  Voor tuibruggen zijn dit meestal kokers in beton of staal waar je vlot met een kleine vrachtwagen in kan rondtoeren.
Door de grote stijfheid van de onderbouw krijg je een stabiel bruglichaam. Is dit niet het geval dan krijg je een schommelende brug (even terug denken aan de filmpjes van de Golden Gate Bridge ? 1ste uitgave).  Leuk om over te wandelen maar niet als het iets te hard waait.

Het grote voordeel is het feitelijk constructie principe van een tuibrug dat erin bestaat dat men vertrekkend van de pijlers de uitbouw van de brug steeds (symmetrisch vanuit een centrale pijler ? asymmetrisch vanuit een landhoofdspijler) kan verder zetten.  De kabels zorgen dat het brugdek onder een drukspanning komt te staan en zo steeds tegen elkaar blijven aandrukken.  Verder moet een brug ook zo ontworpen worden dat als ze onbelast is inderdaad een lichte ?opzeeg? vertoont (de brug staat bol).  Normaal staat een tuibrug niet onder voorspanning tenzij tijdens de constructie om alles bij elkaar te houden.

Een bijkomend groot voordeel van tuibruggen zijn de grote overspanningen die je hiermee kan maken (enkele honderden meters) zonder tussenpijlers.
Wel ga je voor spoorbruggen zelden tuibruggen vinden met slechts ??n enkele reeks kabels (centraal of excentrisch) net omwille van dat slingergevaar.  Dus steeds werken met dubbele tuien.

Verder geeft de infrastructuurbouwer ook de voorkeur aan kleinere overspanningen en niet aan die megaoverspanningen voor spoorwegen uit kostoverwegingen, maar een regel is het zeker niet.

Ik zou dus stellen, vindt je het mooi, past het in je baanopzet,waarom dan niet.
Doch bedenk dat je meestal zelfs niet in de verste verte aan de re?le overspanningen komt, maar dat is nu net onze hobby, compromissen sluiten.[;)]

Succes ermee Erwin.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Toch handig, h?, zo'n expert op dit forum [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw