Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Bomen bouwen

Gestart door Peter, 04 april 2008, 11:52:10 AM

loebaske

Zeer geslaagd Gerolf, heb eigenlijk een vraag aan Jos en kan nie wachten tot op de beurs[:p]
De bomen worden opgebouwd van losse draden[?] just h?, men vraag was; kan je dan niet vertrekken van multi cord kabel, dus een dikke kabel omtdoen van de mantel en die draden dan gaan verknippen naar takken[?][?]

grove den

Hallo Eric,

Ja hoor dat kan ook! het is een van de vele manieren! Ik gebruik deze ook nog steeds maar dan voor kleine fruitbomen!Ik had alleen op den duur een hekel( ben brildrager[;)]) aan aaal die losse draden( ik gebruik 30-40 cm lange bloembinddraden...) die langs je neus/bril zwiepen en dus eerst naar links of naar rechts moest buigen ...of er zaten er weer een stel in de weg en bovendien (!) de vorm van zo'n boom wordt meestel meer plat eivormig dan langwerpig omdat je maar een "beperkte "lengte van de draden hebt.( alle draden zijn even lang!)
Dus ik zocht een methode waarbij je dus onbeperkt de lengte van de boom kan bepalen.( zoals een Italiaanse populier )
De methode met een kern van dikker ijzerdraad en daarom heen veel dunner draden te wikkelen kun je in principe elke gewenste boom modeleren, van dennenboom tot populier, eik, beuk etc...



Misschien niet zo goed op de laatste afbeelding te zien: je kunt bij die 2 draden die samen een nieuwe tak vormen nog een draad toevoegen om de tak wat meer lengte te geven of meer lussen=takken te maken/draaien!( sorry voor de engelse tekst op de afb.)

Jos

grove den

Gerolf:
citaat:
Berichten - 21/09/2008 : 00:27:18        
--------------------------------------------------------------------------------

Ik was wat aan 't wachten op jouw reactie, Jos. De "meester" is tevreden, de leerling ook dan  



gezien de tijd: wel lekker geslapen? [:D][:D][:D]

Jos

Gerolf

Mijn bos krijgt intussen vorm ...



... maar het duurt wel een stuk langer dan ik eerst ingeschat had ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fretbol

Dat ziet er h??l mooi uit, vooral de schuine stammen die over de kloof hangen zijn heel mooi gemaakt. Het gebladerte ziet er ook heel realistisch uit, mooi werk!

Fretbol [;)]

bollen neus

Gerolf, sluit me aan dat het mooi is maar ik vraag me wel af, ik ben natuurlijk geen "groentenmekanieker" of "openluchtingenieur",of de bomen niet wat sneller zouden groeien met wat meststof te gebruiken?[:D][:D][:D]

Groeten, Eric alias bollen[:o)]neus.

loebaske

Jos, ik moet je gelijk geven, men methode is enkel van toepassing voor kleine bomen/struiken [;)] en mijn kijkers zijn ook niet meer van de jongste, ondertussen zijn die ook al 50j oud [:D][:D][:D]

ERVIN

Amaai Gerolf, das knap man!!![:0]

grove den

MOOI Gerolf!!
Inderdaad goed gezien die overhangende boom op/in het talud!
eigenlijk niet anders verwacht he he [:D][;)]
Het kost inderdaad wel meer tijd dan een boompje kopen.[:D]
Maar mijn "filosofie" omtrend het 'veel tijd' besteden aan het maken van een flinke boom is volgende:
Waarom mensen wel veel tijd en geld willen investeren in een gebouw/bouwpakket van dezelfde orde van  grootte als bijv de bomen van Gerolf..en dat niet voor een 4-5 tal goed gedetailleerde bomen over heeft?[B)][;)]
stel je de plek/ruimte eens voor, op een modelbaan,  die de bomen nu  innemen en dat er een gebouw in de plaats moet komen...ik denk dat je dan net zoveel tijd en geld "kwijt" bent?! De bouwkits, goed gedetaileerde, zijn ook in de orde en grootte van tientalle euro's tegenwoordig.
Met andere woorden: een boom van25 cm hoog 30-40 euro schrik!! [:0][:0] en een bouwpakket van dezelfde prijs en grootte: ...mw??ah...[;)
'K weet ook dat men op een modelbaan een beperkte ruimte heeft en dat het er veel interresanter uitziet om de sporen door bebouwing aan te leggen dan door een natuurgebied(je)...[;)]
just my 0,02 cents...

Jos

Gerolf

citaat:
Geplaatst door grove den

Het kost inderdaad wel meer tijd dan een boompje kopen.[:D]
Maar mijn "filosofie" omtrend het 'veel tijd' besteden aan het maken van een flinke boom is volgende:
Waarom mensen wel veel tijd en geld willen investeren in een gebouw/bouwpakket van dezelfde orde van  grootte als (...)en dat niet voor een 4-5 tal goed gedetailleerde bomen over heeft?[B)][;)]
euh... bij mij zijn het ongeveer 25 bomen en mijn gebouw is ook praktisch zelfbouw [;)]
Maar 'k ben in ieder geval content dat jullie het "MOOI" vinden [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

B-Modelbouw

Mooi ???  Ik vind ze afschuwelijk [V]

Neen, Gerolf je weet wel beter ... [;)][;)]

tonycabus

SCHITTEREND, Gerolf[:p]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Een poging tot berk ...



.. om toch wat afwisseling te hebben in het grote bos ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

grove den

"Poging tot...? "
Nou dit zijn toch vanzelfsprekend ruwe berken!!
Weer mooi gedaan Gerolf
Silflor loof??

Jos

Gerolf

citaat:
Geplaatst door grove den

Silflor loof??
MiniNatur, maar dat is naar het schijnt hetzelfde (andere merknaam van dezelfde fabirikant)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw