Nieuws:

Nu in MSM 255 TEST: ROCO Nightjet Nieuwe generatie * Arnold BLS Re4/4 * PIKO NS ICR stuurstandrijtuig * PIKO Cementwagen

Hoofdmenu

vraag over esu decoders

Gestart door hapkin, 30 maart 2008, 21:38:36 PM

gieke

Tja volgens de handleidingen dus blijkbaar wel.
Alleen bij mij toont ie geen wav-files. Alleen de directories en de zich daarinbevindende esu-files. Heel eigenaardig.

MARKLINRIJDER

Even een hulplijn inschakelen[;)]

Start de software op.  Kies voor openen van een project.
Vervolgens krijg je inderdaad de mogelijkheid om enkel een esu file te openen.  Deze files kan je downloaden van het net.  Dus na het downloaden laad je deze file.  Vervolgens ga je naar het submenu Sound, Afloopplan.  Daarin vind je alle soundslots van de decoder.
Als je op een soundslot klikt krijg je een schermpje met projectsounds.  Deze zijn wav files.  De files die in de esufile zitten kan je in geen geval softwarematig eruit halen, enkel instoppen.[:(]
Wil je een nieuwe soundfile schrijven, doe je ong. hetzelfde maar kies je bij het opstarten voor Nieuw project en laad je, je eigen wav files in de soundslots.

Ik hoop je hiermee wat duidelijkheid te scheppen, zoniet, dan hoor of lees ik het wel,

Groetjes,

David

gieke

Hallo David, dank je voor je raad.
Maar ik blijf met hetzelfde probleem zitten.
Ik start dus een nieuw projekt, kies Loksound 3.5 16Mbit.
Links onderdaan in de "ordner" moet ik dan toch wav-files kunnen selekteren om die naar rechts in de "projektsounds" te kopi?ren alsvorens ik deze naar de soundslots kan brengen ?
Nu verschijnen links in de "ordner" dus zoals ik zei enkel bestaande projektfiles (met *.esu extensie) die kunnen opengeklikt worden waarna je de erinbevatte wav-files kunt selekteren. Maar ik zou graag zelfgemaakte eigen  *.wav files willen selekteren (die dus niet in een esu-file bevat zitten). En die worden linksonder niet aangegeven en kunnen dus ook niet geselekteerd worden.
Is er misschien een andere manier of doe ik toch iets fout ?
mvg
Guido

MARKLINRIJDER

Als je zover bent, ga je nu wel door middel van de geintegreerde explorer naar de map met je soundfiles in.

Neem bijv: c:windowsmedia

Daar vindt je zeker enkele Wav files.

Groetjes,

David

gieke

Nee David. Juist niet.
De geintegreerde explorer laat GEEN wav-files zien.
Da's nu juist mijn probleem. Ik hoop dat je me nu wel begrijpt.
Ik vind geen WAV-files links in de 'ORDNER' alhoewel ik weet dat ze er staan, want ik heb ze er zelf gezet. Alleen worden ze niet weergegeven. Hoe kan ik ze dan selekteren ?

MARKLINRIJDER

Download de software eens opnieuw en herinstalleer het programma.

http://www.esu.eu/index.php?id=238#

Groetjes,

David

gieke

Heb ik gedaan. Helpt echter niets.
WAV-files blijven onzichtbaar.

MARKLINRIJDER

Stuur me eens je wav file door per PM.  Volgens mij schort er daar wat.  Of ga eens naar de directory dat ik je opgaf.
Zelfde probleem?

Groetjes,

David

gieke

Nee, ik moet zeggen dat de wav-files in de c:windowsmedia directory wel zichtbaar zijn. Ik stuur je wel de wav-file waarover het gaat. Hoe zou het kunnen dat deze niet zichtbaar is ?

gieke

Hallo,
Heb ondertussen de oplossing gevonden.
Opdat de wav-files zichtbaar zijn onder de "Ordner" (links onderaan), moeten deze in het PCM-formaat gecodeerd zijn in plaats van in het ADPCM-formaat.
Een konverteerprogramma heb ik op internet gevonden.
Groetjes,
Guido

MARKLINRIJDER

Fijn om dit te horen.

Groetjes,

David

MARKLINRIJDER

citaat:
Geplaatst door hapkin

Dag allemaal ik heb het een paar dagen zeer druk gehad maar hier ben ik weer. Ik heb nog geen tijd gehad om de plaats te meten in de locomotieven die ik heb.
Het liefste zou ik de soundmodule inbouwen in mijn marklin hamo 55.
Deze heeft echter geen decoder stekker,ik denk niet dat dit een groot probleem is. Maar bestaat er zo een soundfille van de 55 voor een OEM decoder?
Verder vroeg ik mij af of deze decoder die ik heb in een mehano class 66 past (met de 2 boxen he).

Mvg Steve

In een Marklin 55 kan dus wel degelijk een luidspreker van het type 50448.  Ik heb het even gemeten.  Dus een Loksound V3.5 en deze luidspreker.  De file van de decoder 53410 is een van het type dat je wil.

Groetjes,

David

hapkin

David bedankt voor de info. Ik heb even op het net rondgezien naar de nrs die je mij opgaf. En ik denk dat ik beter gewoon zo een decoder kan kopen voor mijn 55.
Maar het moet toch mogelijk zijn voor bv loksound2 om te vertellen in welk model de decoder die ik heb past,buiten een 52 he.
Allez ik denk toch dat loksound2 voor het merk spreekt he [?]

Mvg Steve

MARKLINRIJDER

Hapkin, hij past in elke Lok die tot op heden is uitgebracht.  Ik spreek hier wel van HLD, HLE.  Je kan inderdaad deze decoder bestellene en kopen, zit er meteen de juiste file in.  De luidspreker dien je wel apart te bestellen.  Even voor indien je het niet wist, elke loksound 3.5 decoder, ook de OEM is altijd dezelfde, Of toch bijna.  Enkel de geluidsfile in de decoder is anders.

Groetjes,

David

hapkin

@MARKLINRIJDER ik weet wel dat decoders een stekker hebben en deze overal in passen. Maar waar het mij over gaat is ,waar past deze decoder met deze boxen in. Ik hoop dat het je duidelijk is dat ik begrijp dat die stekker overal in past maar ik gewoon wil weten waar ik deze decoder(lees boxen) in kwijt kan.
In mijn 62 77 78 51 55 passen deze boxen niet Er is gewoon geen plaats. Vandaar dat ik mij afvroeg waar past deze decoder dan nog in Ik ben nog van plan om een class 66 te kopen, past hij daarin ?

Wat ik niet wist is dat je de luidspreker nog moest bijbestellen
Ik dacht dat voor zulke prijs de decoder toch kompleet was met luidspreker.

Mvg Steve