Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Hulp met baanplan gevraagd aub in HO

Gestart door n/a, 11 maart 2008, 13:39:12 PM

ysbeer

#15
Ja wat zal ik zeggen.
Allemaal mooi hoor maar dan uitsluitend voor de bankreking van de fabrikant.
Sorry hoor maar met modelbaan heeft deze doelloos neer gelegde hoeveelheid rails niets meer te maken.
Bestudeer eerst eens het groot bedrijf,en beperk je.
ECht een klein station met een klein  BW maar zo redelijk mogelijk op schaal geeft echt veel meer voldoening op de lange duur.

Michiel

#16
't Ja, Wim, wat zal ik zeggen? Je hebt gelijk!
De rails is snel neergelegd, het thema onduidelijk, en ook naar mijn mening te druk. Maar Marc wenst een "ingewikkelde" baan, met veel sporen en veel rijmogelijkheden. Ik schets wat naar mijn mening een beetje aansluit op wat gevraagd werd. Het is aaan Marc om overwegingen te maken, zicht te documenteren, vragen te stellen, te luisteren,  en te beslissen wat hem het best ligt. Jouw opmerkingen zijn terecht, en ik heb respect voor je enorme ervaring en kennis ter zaken. Maar Marc heeft ook het recht om te doen wat hem pleziert. Zijn we niet allemaal in een of ander domein beginners?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

#17
citaat:
Geplaatst door Saraan

't Ja, Wim, wat zal ik zeggen? Je hebt gelijk!
De rails is snel neergelegd, het thema onduidelijk, en ook naar mijn mening te druk. Maar Marc wenst een "ingewikkelde" baan, met veel sporen en veel rijmogelijkheden. Ik schets wat naar mijn mening een beetje aansluit op wat gevraagd werd. Het is aaan Marc om overwegingen te maken, zicht te documenteren, vragen te stellen, te luisteren,  en te beslissen wat hem het best ligt. Jouw opmerkingen zijn terecht, en ik heb respect voor je enorme ervaring en kennis ter zaken. Maar Marc heeft ook het recht om te doen wat hem pleziert. Zijn we niet allemaal in een of ander domein beginners?



Ja hoor dat is waar,doe waar je plezier in hebt,dan is het altijd goed.
Wat ik eigenlijk bedoel is denk na voor je begint.
wim

n/a

#18
Beste Wim,
Ik begrijp wat jij wil zeggen hoor, maar zou je dan ook eens iets op papier willen zetten aub? Kwestie van te kunnen vergelijken h?...
Alvast bedankt en groetjes,
Marc

Stefan Appelmans

#19
Dag dikke vriend!
Ik ben nieuw op uw forum, zo kijk ik een beetje "overal".
Mijn baan is HO en staat in een 3,90 x 1,47 m kelder. Gelukkig was mijn zin een eenbanige lijn te verwezenlijken, jaren 50/60. Dus stoom en diezel. Relatieve korte treins, maximum (tot nutoe) 3 assige wagons.
Uw problema is grondig dezefde als de mijne, maar u hebt nog minder lengte.
Wat bedoelt u echt met ingewikkelde baan? Spaghetti spoor of druk verkeer op wat in uw kamer afmeting kan?
Bij mij heb ik als minimum bochten de "R2" van Peco gekozen (R43,8mm?). Eerst omdat het dezelfde radius heeft dat de "setrack" wissels, voor mijn keerlus, dus als men een stuk bocht vervangt door een wissel blijft de keerlus ROND. Ten tweede het is bijna het maximum om te kunnen draaien op mijn breedte (bij u ook. Een cirkel in R2 Peco doet 1m diameter, boorden inbegrepen.
Op zo'n cirkel moet je geen le lange persoonwagons (hoe zegt men in nederlands?) gebruiken, anders wijken die te fel uit en dat is niet schoon. Met een grotere bogen radius zult u bijna enkel bochten hebben op uw baan...maar dat is ook mogelijk:
U kunt een relatief groot staion "in bocht" maken (met flexigleis) van, op uw plan, midden-onder/links-links/rechts boven, rekening houdend met de bochten boven en onder om te keren of om verder te rijden. Spijtig heb ik niets op de computer om een tekening te maken en op te zenden...
Een schaduwstation (op rollende plaat)zie ik links, 3,73m-1,00m= 2,73m, dat is nog redlijk. Bij mij heb ik eindelijk plaats gevonden om er een te hebben (en dat is vind ik het belangrijkste stuk van een baan), in de kelber naast de mijne, en dat met een bocht op de plaat, 1,4m treinplaats te maken op 1,00m lengte...prutsen[:D]
Zo'n plaat, laat ons zeggen 4cm per baan, dat is 40cm voor 10 treinen, 80cm met de verplaatsing van de plaat. Dus maakbaar.
Dat heb ik meerdere jaren gebouwd in N, nooit geen problema. Het was aangedreven met een ruitenwisser motor die een M6 staaf deed draaien.
Hand aangedreven kan ook.
Kunnen de Planners daar eventueel iets mee doen?[:I]
Indien u het schaduwstation interesseert, maak ik een planneke op papier en ik stuur u dat dan met de post op. Met de computer is dat nog niet mogelijk...(daar ben ik nog niet ver mee!)
Maar ik wens u veel geluk met uw trein
stefan.

conducteur

#20
een goede tip: ontwerp eerst een schets waar je je idee?n in verwerkt,zet het dan hier,en dan nog even een schets na alle commentaar,nog commentaar,werk dan je schets uit met een sporen planner(ontwerpsoftware) en vuur hem hier af,nog wat commentaar,en dan weer een verbetering(pc),commentaar,verbetering met pc...(ga zo door tot je hebt wat je wilt)

(dit staat ook precies hetzelfde in een ander draadje,dus heb ik het gekopieerd)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

prulleman

#21
Ik ben akkoord met Stefan[:)] Op deze ruimte moet je het niet te groot zien. Beperk je liever. Voor een Thalys heb je g??n ruimte[V] Dat is duidelijk. Ik denk dat je v??l meer plezier zult hebben aan een lokaalbaantje met een echt thema[:p] De stoomlocs zullen goed van pas komen. Een kleiner depot, desnoods vergroot door een optische illusie, een klein station met goederenkoer, eventueel een industrieaansluiting[8D]. Vergeet de lange treinen best maar. Hoewel je misschien een automatisch paradebaanvak op de achtergrond kunt leggen, maar uit ervaring weet ik dat je op minder dan 4 meter niet ver komt[:o)]