stroomdetectie + weerstanden op wagons

Gestart door Quadran, 20 februari 2008, 16:15:12 PM

br212

De SMD weerstandjes heb ik ook al eens toegepast op onze H0 baan, maar was wel wat gepruts...  [:(] Lijmen werkt zoals gezegd al beter.
In N is het echt te groot en dan werken de standaard weerstandjes veel beter. (Zie link in mijn vorige bericht).

Wel ??n "maar": je moet wel metalen wieltjes hebben, plasic wil dus niet. [:D] Bij de weerstandjes techniek is het een kwestie van ??n asje omdraaien en de weerstand er tussen friemelen, en klaar is het. Lekker simpel, en voor mij makkelijker dan de SMD'tjes.

doomslu

citaat:
Geplaatst door br212

...In N is het echt te groot en dan werken de standaard weerstandjes veel beter...
Dit snap ik even niet. SMD is toch veel kleiner ? Voor N denk ik dat de standaard weerstanden te groot zullen zijn. Of niet ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Om de hoeveel tijd moet de draad terug strak rond het asje gedraaid?
Die draad moet juist niet strak rond de assen zitten, dat geeft te veel wrijving. De lussen in de draad moeten los om de as bungelen. Op die foto's zie je dat de draad een aantal slagen rond de as zit, maar dat is niet eens nodig, een enkele lus is voldoende. De slijtage is minimaal, de puntlagers van de assen zullen sneller slijten.

Klaas Zondervan

Ja, op termijn zal het wel slijten. Maar dan heb je het over een termijn van jaren. Bovendien zal de slijtage vooral plaatsvinden aan de weerstandsdraad, en wel om twee redenen: het zachtere koper van de draad zal eerder slijten dan het hardere staal van de as.
De weerstand blijkt in de praktijk van de ene naar de andere kant te zwerven, waardoor de slijtage aan de as verspreid wordt over de hele breedte van de as.

En als de weerstandsdraad doorgesleten is, dan zet je er een nieuwe weerstand onder. Die dingen kosten tegenwoordig 2 cent, dus daar hoef je het niet voor te laten. En je kan hem monteren zonder de assen er uit te halen.

Verder kun je de slijtage beperken door iets wat niet zo erg voor de hand ligt: smeren. En dan bedoel ik niet dat je op elk draaipunt een druppel olie moet leggen. Maar 1 druppel olie op een doekje, en daarmee veeg je even over alle assen. Er hoeft maar net een zuchtje olie op de as te zitten. Het vermindert de wrijving, het vertraagt de slijtage en het heeft geen nadelige invloed op het contact.

Dus alles bij elkaar begrijp ik de bedenkingen tegen deze methode niet zo goed.

br212

citaat:
Geplaatst door doomsluDit snap ik even niet. SMD is toch veel kleiner ? Voor N denk ik dat de standaard weerstanden te groot zullen zijn. Of niet ?

Probeer maar eens in N een SMD te solderen op het asje. Is een priegelwerkje...en het geheel gaat in N snel uit balans. [:D] De normale weerstanden zet je er zo tussen zonder problemen. (Zie voorbeeld foto's bij de eerder genoemde link)

citaat:
buckfast_beekeeperWaar ik me echter veel grotere vragen bij stel is de betrouwbaarheid op lange termijn.

Ik heb dit ook toegepast gezien bij een NedTrak lid(N spoor club) met goed resultaat. Die persoon rijdt echt intensief (niet alleen op de clubbaan, maar ook dagelijks uurtjes op de eigen baan) zonder enig probleem. Geen slijtage en erg betrouwbaar.

Algemeen: Hier is het uitgeprobeerd, werkt het super betrouwbaar, geen waarneembare rolweerstand (gewoon niet te strak om de asjes rollen maar eromheen hangen is voldoende), en geen weerstand te zien tussen de assen als het geheel op de rails staat.

Probeer het gewoon eens uit. Dat zegt meer dan tig woorden en prachtige theoretische verhandelingen.

br212

Beste Theo,

Zoals geschreven heb ik dat al eens geprobeerd, en dat beviel niet. De normale weertandjes bevallen nog steeds prima. Al geprobeerd?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper
Gerolf zijn methode
Toch even een misverstand uit de wereld helpen: het idee op zich komt uit Elektuur [;)] Dit is vermeld in het artikel in MSM.
Uiteraard pas ik het ook toe. Een belangrijk voordeel tegenover de "hangende weerstand": ?lk wiel zorgt voor kontakt, dus er mag al eens een wieltje bevuild zijn.
Bij de "hangende weerstand" - overigens een eenvoudig ?n bruikbaar idee - zorgt de helft van de wielen voor kontakt.

Er wordt inderdaad niets gesoldeerd aan de wiel(-ass-)en zelf. Het elektrische kontakt ontstaat door het inklemmen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw