Verlichting in wagon

Gestart door Iebor, 15 februari 2008, 10:55:49 AM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Capaciteit is een  of twee farad.
spanning  van 5 tot 25 volt(voor zover ik weet)
Te verkrijgen bij Conrad.
Bij digitaal wel eerst een gelijkrichterbrug,dan de condensator en pas daar aan de leds.
Kan dus absoluut niet direct op de digitaal spanning.
Wim

Goldcaps hebben een maximale spanning van 5,5 Volt. Er bestaan er ook met lagere spanningen, geen hogere (althans niet bij Conrad)
Dus: je hebt ook nog een spanningsstabilisator nodig - een 7805 of zo.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Eigenlijk zitten we hier in het foute draadje over taal te spreken, maar ik wil er nog ??n keer iets over zeggen.
@dgrr57 : Er bestaat maar ??n Nederlands, al gebruiken Nederlanders en Vlamingen wel eens andere woorden om hetzelfde te zeggen.
Mijn kinderen hebben hun ganse schooltijd doorlopen in klassen waarvan de helft Nederlanders waren en de andere helft Vlamingen. Je komt soms hele leuke misverstanden tegen.

Ik hou zelf ook niet van het woord "wagon", maar als het zo in Van Dale staat dan is het correct Nederlands.
Omdat het woord niet voorkomt in een bepaalde lijst die ooit eens is opgesteld door vakmensen betekent dat niet dat het niet correct is. Die lijst is vaktaal voor onderling gebruik en heeft dus eigenlijk niets met de taal te maken. Hij zal waarschijnlijk ook niet door taalkundigen zijn opgesteld of is ondertussen verouderd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

......of is ondertussen verouderd.
Rare veronderstelling.

just4fun

citaat:
Geplaatst door doomslu

... maar als het zo in Van Dale staat dan is het correct Nederlands ...


En wagon is dus correct Nederlands, je hebt twee soorten wagons: rijtuigen (voor passagiers) en goederenwagens ('wagen' alleen is niet genoeg, want dat is ook een ander woord voor 'voertuig' of 'auto' en voor zover ik weet rijder er geen auto's op de sporen).
Eigenlijk simpel: een mus is een vogel, maar een vogel is geen mus.
Paul

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door just4fun

En wagon is dus correct Nederlands,

Slaap lekker verder.

will

ik heb het gedeelte over de smd weerstanden (ook op de site van Gerolf) gelezen en heb de site van Conrad bezocht om er te kunnen bestellen.
ik heb gekeken naar smd weerstanden van 12 kOhm en van 18 kOhm.
maar er zijn teveel verschillende typen en ik heb te weinig elektronica kennis om te kunnen bepalen welke ik kan/moet bestellen.
daarom vraag ik langs deze weg of je bestelnr. van conrad kan doorgeven zodat ik de juiste kan bestellen.

alvast bedank
Will

Gerolf

Me dunkt dat 1206 klein genoeg is voor de meeste modelbouwers. 12=12/100ste van een inch (3mm), 06=6/100ste=1.5mm, dus 3x1.5mm is KLEIN.
0805 is natuurlijk nog kleiner, maar lijkt me in H0 niet echt nodig.
Will: bedankt om op mijn site te kijken [:X]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw