Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wissels schakelen

Gestart door Kiwi_Ed, 23 januari 2008, 18:30:55 PM

Kiwi_Ed

Riber,
Bedankt voor de informatie, maar eerlijk gezegd kreeg ik al hoofdpijn bij het lezen en voelde ik mijn creditcard al aardig leeglopen...

Ik weet dat er andere danwel analoge of digitale systemen zijn die prima een modelbaan kunnen aansturen, maar financieel weet ik dat dat voor mij op dit moment niet echt haalbaar is.

Wat betrefd de reacties van Klaas en Rikkie; Ik heb me even ingelezen in de diodematrix, hier: http://www.felgall.com/rail/dm.htm staat een aardige engelstalige uitleg ervan. Ik denk dat dit voor mij wel wat is.

Ik denk dat het gezien mijn voorlopig sporenplan zeker prima te doen is. Waarschijnlijk maak ik het zo dat er voor de sporen die bereikbaar zijn vanaf de zijlijn een extra schakelaar/knop bijkomt die de wissels vanaf de zijlijn aansturen. (dat was wel weer een moeilijke zinsopbouw, maar jullie krijgen vast wel het idee..)
Voor het uitrijden vanuit het station lijkt mij het handigs om ook weer een extra knop te maken die de wissels schakelt om naar het hoofdspoor te gaan.

Je krijgt dus op deze manier twee of drie knoppen per spoor: 1 voor het oprijden vanaf de hoofdlijn, eventueel 1 voor het op- en afrijden vanaf de zijlijn en 1 voor het afrijden naar de hoofdlijn.

Dit leek mij de simpelste oplossing, maar als ik het mezelf nu te moeilijk maak, dan hoor ik het graag...

Kom ik bij mijn vorige vraag. Op een aantal oude printplaten zie ik een aantal diodes zitten:

Weet iemand of ik deze kan gebruiken voor deze schakeling? (scheelt ook weer kopen en is nog beter voor het milieu ook!)

Bedankt in ieder geval weer!

Edwin
 

Klaas Zondervan

Edwin, die Engelstalige site is inderdaad een aardige uitleg van de diodematrix. Voor het kiezen van een route van/naar meerdere bestemmingen heeft hij een andere benadering dan ik, maar het gaat wel werken. Ik moet het nog eens op mijn gemak bestuderen.

Wat die diode betreft, geef even de complete tekst die er op staat. Zo aan de foto kan ik niet zien wat voor diode het is. Die dingen lijken allemaal op elkaar.

Kiwi_Ed

Dag Klaas,

De site vond ik zelf erg duidelijk (staan ook nog meer leuke artikelen op, trouwens), ben erg benieuwd hoe jij je routes zou kiezen. Dit leek mij de meest logische oplossing, maar ik ken graag de alternatieven...

Die foto van de diode komt van google. Die leek het meest op die op de printplaat, maar ik zal vanavond thuis eens even kijken wat er precies op staat, dan hoor je dat later. (Dacht dat al die zwarte dingen met zilveren band hetzelfde waren...[:I])
 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Kiwi_Ed

....ben erg benieuwd hoe jij je routes zou kiezen.


Deze man beschrijft de routes en heeft dan een drukknop per route. Kan werken als je op een paneel duidelijk kunt laten zien welke route bij welke drukknop hoort.

Mijn idee was om met dubbele drukknoppen te werken. En met twee matrixen. Je drukt dus gelijktijdig op de knop waar je vandaan komt en de knop waar je naar toe wilt. Maar een dubbelmatrix lukt niet bij elk sporenplan.

Een alternatief wat ik had bedacht werkt ook met een begin- en eindknop. Maar die activeren een tussenstap, nl. de route, en die route kiest dan via de matrix de wissels. Dat werkt altijd, mits je geen onmogelijke routes kiest.

Kiwi_Ed

Dat klinkt erg interressant, Klaas...

Als je nog eens wat tijd wilt verdoen door daar meer over te vertellen, hoor ik dat graag!
 

tonycabus

War dient MSM eigenlijk voor? In de serie KIS (Keep It Simple) werd de diodematrix beschreven, ook het ontwerpen ervan. Begon in nr 35 geloof ik....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

Tony,

voor zover ik weet behandelde dat artikel alleen maar de enkelvoudige matrix. Dus van 1 spoor naar meerdere vertakkende sporen.
Maar Edwin wil een stap verder. Hij wil van meerdere sporen naar meerdere sporen. En dan wordt het iets lastiger. Hoewel het altijd op te lossen is, als je het maar systematisch aanpakt.

De matrix is dan wel in KIS beschreven, maar niet iedereen kent alle nummers, en ook niet iedereen bewaart alle nummers. Dus voor sommige mensen is het helemaal nieuw.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

<snip>

De matrix is dan wel in KIS beschreven, maar niet iedereen kent alle nummers,



Men hoeft niet alle nummers te kennen. Gewoon HIER zoeken [:)] op het woord wissel, bijvoorbeeld.


citaat:
en ook niet iedereen bewaart alle nummers.<snip>



Wie gooit er nu zijn MSM's weg [?][:D]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Men hoeft niet alle nummers te kennen. Gewoon HIER zoeken [:)] op het woord wissel, bijvoorbeeld.
Daar kan ik vinden wat in een nummer staat, maar dan zie ik nog niet het artikel.

citaat:
Wie gooit er nu zijn MSM's weg [?][:D]
Ik gooi ze niet weg, ik geef ze weg.[8D]

Riber

Berichten over TER zijn niet relevant in dit topic.
Rien

Klaas Zondervan

Riber, ik zal er niet te veel meer over zeggen. Maar ik heb je een aantal maanden geleden om meer inhoudelijke informatie over TER gevraagd. Nooit reactie op gehad.
Nu kijk ik op de site, en dan denk ik: daar word ik niet veel wijzer van.

Let wel, ik ben elektrotechnieker, en ik wil graag zo veel mogelijk informatie over iets voordat ik het aanschaf. De informatie op je site is absoluut onvoldoende om mij te overtuigen.
En als je geen commerci?le bedoelingen hebt, kun je me dan niet gewoon de schema's sturen? Dan bouw ik het zelf wel na.[:)]

Kiwi_Ed

Hallo Rimer, Klaas,

De hoofdpijn viel wel mee, hoor. Maar ik zou graag proberen het systeem, simpel en goedkoop te houden. Na je verhaal nog eens goed te lezen zou het systeem vast niet te ingewikkeld zijn, maar veel extra's boven 'gewone' (en neem ik aan goedkopere) huis-tuin-en-keuken-elektronika kan ik zo niet uit je verhaal halen.

Maar misschien is dat ook niet de bedoeling en is het doel van het TER-systeem om elektronika-leken zoals mijzelf een oplossing te bieden om analoge problemen te overwinnen. Uiteraard mag dit wat kosten, maar zelf probeer ik het graag wat goedkoper te houden. Deze hobby is al duur genoeg...

Wat betreft het lezen van MSM... Zoals sommigen wel weten woon ik in Ierland, waar de MSM simpelweg niet te krijgen is. Ook in Nederland heb ik het blad nog nooit zien liggen in de winkel. Bovendien denk ik dat dit forum ook meer is dan alleen een forum voor MSM-lezers. Als ik zo de verschillende topics lees, denk ik dat er vrij veel niet-MSM-lezers hier op zoek zijn naar oplossingen voor hun modelspoor-problemen of een mooie uitlaatklep hebben voor hun modelspoor-verhalen. Maar daarnaast is mijn interesse voor MSM wel gewekt (nog nooit van gehoord tot ik op dit forum kwam), en als ik het blad in een tijdschriften-handel zie liggen zal ik er ook zeker niet aan voorbij lopen...

En dan tot slot nog de nummers van de diodes, Klaas, Ik heb twee soorten, op de ene stond: IN4004 FM en op de andere SR204 925. Ben benieuwd of ik hier wat aan heb of dat het gelijk het afvalvat in kan...
 

Klaas Zondervan

Edwin,

over de verkrijgbaarheid van MSM in Nederland: ik koop mijn nummer elke maand in de plaatselijke boekhandel in Middelburg. En dan bedoel ik Middelburg in Nederland. Komt misschien omdat we hier zo dicht bij Belgi? zitten.

Wat je diodes betreft: de 1N4004 is een uitgelezen diode voor het maken van een matrix.
De SR204 kende ik niet, maar via Google kwam ik er achter dat het een Schottky diode is, 40V, 2A. Ook voor het doel geschikt. Dus ik zou niks weggooien.

Kiwi_Ed

Dag Klaas,

Het kan zijn dat ik voorheen in 'het noorden' woonde, maar daar dus het MSM nooit gezien. Maar nu ik weet dat het zuidelijker wel te krijgen is zal ik zeker m'n ogen open houden.

Ik ben blij met de diodes, nu nog even een avondje printjes slopen en dan heb ik een lekker voorraadje diodes en moet het zeker goed komen.

Ik denk dat ik mijn sporenplan nog wat ga aanpassen (vooral schrappen), dus zodra ik echt denk een definitief plan te hebben zal ik het posten.
 

Riber

Klaas,

Ik was een paar dagen voor mijn werk weg, dus nu pas een reaktie.
De gevraagde inhoudelijke informatie is nog steeds niet duidelijk voorhanden, door oa. computer technische redenen, waardoor deze informatie nog beroerder is dan op onze site. Als dit in orde is komen we daar wel op terug.

groet Rien