bedieningsbord

Gestart door domie-o2, 13 januari 2008, 13:39:22 PM

domie-o2

Hoi forumvrienden,

Afgelopen dagen druk bezig geweest met het maken van een bedieningsbord of synoptisch bord,t'is maar hoe het je een naam wilt geven!
Voorafgaandelijk eerst de schakeling uitgetest ivm terugmelding wisselstand en bezetmelding van de sporen.
M'n vraag nu;" het sporenplan of sporenverloop op het bord zelf, in welke schaal moet ge dat weergeven?"
Bestaat er daar een regel of norm voor, of is't eerder een vrije keuze???
Alvast m'n dank voor de suggesties of reacties!

Dominiek.

Gerolf

De schaal waarin je dat weergeeft hangt af van de beschikbare grootte voor je bord, de plaats die je nodig hebt voor schakelaars en verklikkerlampjes, en uiteraard de grootte van je sporenplan. Op zich is het een vrije keuze, maar die wordt be?nvloed door wat je wil en kan.
Gebruik in ieder geval een vereenvoudigd sporenplan. Zelf heb ik mijn borden gemaakt met een hart-op-hart "railafstand" van 1cm. Dat is weinig, maar mijn sporenplan is nogal groot ...

Meer informatie op http://meb.gerolf.be/sturing/control/npanelen.htm
Bijvoorbeeld, mijn hoofdtableau:


Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Vergeet ook niet rekening te houden met de afmetingen van de schakelaartjes en drukknoppen. Teken alles eerst eens op papier op ware grootte.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Teken alles eerst eens op papier op ware grootte.

Dat is inderdaad een goed advies. Zo ben ik ook begonnen. Eerst de drukknoppen en schakelaars op ware grootte uitgetekend, toen door proberen vastgesteld welke spoorbreedte daar het mooiste bij paste, en vervolgens het sporenplan stap voor stap uitgetekend. Zodanig dat er overal een gepaste ruimte tussen de knoppen en lampjes zit. En het resultaat bepaalde uiteindelijk de afmetingen van mijn synoptisch bord. De gangbare benaming in Nederland is blindpaneel.

doomslu

Blindpaneel ? Dat heb ik nog nooit gehoord. Weeral iets bijgeleerd, dus. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Feitelijk is het woord blindpaneel in dit verband niet helemaal correct. Op een echt blindpaneel kun je ook zien wat er gebeurt, zodat je het proces waar het om gaat niet hoeft te zien. Vandaar het woord blind.
Maar bij een bedieningspaneel voor een modelspoorbaan moet je wel degelijk naar het proces (het bewegen van de treinen) kijken om te zien wat de uitwerking is van je bedieningshandelingen.

domie-o2

Ok?,bedankt voor de tips.
Aan plaatsruimte voor het bord is er geen gebrek, maar misschien is het wel aangeraden om het eerst eventjes uit te tekenen in functie van de schakelaars en leds etc.!
Ik wil het wel zo overzichtelijk mogelijk houden, dus niet alles op een kleine ruimte samenduwen.
Enfin, we bouwen rustig verder met de nodige tips en adviezen die we hier nauwgezet volgen.

Dominiek.

mdvholland

citaat:
Geplaatst door Gerolf

... Gebruik in ieder geval een vereenvoudigd sporenplan. Zelf heb ik mijn borden gemaakt met een hart-op-hart "railafstand" van 1cm. Dat is weinig, maar mijn sporenplan is nogal groot ...

Meer informatie op http://meb.gerolf.be/sturing/control/npanelen.htm



Ha Gerolf en anderen,

Mijn baanbouwplannen beginnen vaste vorm te krijgen. Het wordt een klein baantje en de bediening (schakelaars wissels en baansegmenten) zal een eigen plekje moeten krijgen in een separaat bedieningspaneel. "Afkoppelbaar".

Mijn vraag aan jullie: hoe maak je een flexibele, maar bedrijfszekere verbinding?

Het gaat om aanvoer van voeding (wissels en 3xregelaar) en om het schakelen van 11 wissels en 17 baansegmenten (7xdual cab R1-off-R2 en 10 aan-uit), dus minimaal 8+22+28+10=68 draden.

Vergt dus een hele dikke stekker... [:0]

Wat adviseren jullie?
Ik dacht zelf aan een twee kabels met elk een SubD 37 steker (zie bijv http://tinyurl.com/86hbqws)

Maar ik weet niet hoe hanteerbaar en betrouwbaar deze connectors zijn. En wat voor kabels gebruik je dan?

Hoor graag jullie ervaringen, oplossingen en adviezen!

groet,
Matthijs


Gerolf

Ik heb geen stekkers, maar gesoldeerde verbindingen. Ik heb wat tussencontacten, waar de bedrading van mijn paneel verbonden wordt met uitgaande draden.
Mijn bedieningspanelen zijn opklapbaar, en scharnieren rond stukjes PVC-afvoerbuis van 50mm, waar de draden doorheen gaan. Het zijn er trouwens een pak meer dan 68 [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf



Meer informatie op http://meb.gerolf.be/sturing/control/npanelen.htm
Bijvoorbeeld, mijn hoofdtableau:







Gerolf

Oeps! Google Chrome kan meb.gerolf.be niet vinden

Ergens iets loos   [;)]

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
[Oeps! Google Chrome kan meb.gerolf.be niet vinden
Ik weet het, ja ... zie mijn 't Is Kermis - draadje [;)]
Mijn webstek ligt de afgelopen maand vaak plat [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Oeii Gerolf das balen man.

Heb je webstek al veel bezocht en ook veel info gevonden en.... geleerd

man man de techniek he [:p]

hopelijk voor u komt alles vlug in de oude plooi. Ik duim voor je [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

mdvholland

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik heb geen stekkers, maar gesoldeerde verbindingen. Ik heb wat tussencontacten, waar de bedrading van mijn paneel verbonden wordt met uitgaande draden.
Mijn bedieningspanelen zijn opklapbaar, en scharnieren rond stukjes PVC-afvoerbuis van 50mm, waar de draden doorheen gaan. Het zijn er trouwens een pak meer dan 68 [;)]



Gerolf, dank voor je antwoord en sterkte met je website perikelen.

Dit draadje rafelt wat uit, vrees ik. Ik geloof dat er niet zoveel reacties meer zijn te verwachten en ga aan de slag met subd 25 pins (37 blijkt nauwelijks courant).

Matthijs

Havoc

Alhoewel ik geen liefhebber van db connectoren ben als ze moeten gesoldeerd worden vrees ik dat er weinig alternatieven zijn. Als je ze ten minste vlot wil vinden, zelf kunnen aansluiten en het nog betaalbaar moet zijn. Eenmaal ze in elkaar zitten zijn ze wel best betrouwbaar en handig (als je de kappen over de draden zet). En indien je types met "screw lock" koopt komen ze niet vanzelf los.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

Je kan natuurlijk ook bij de betere elektro-handel industri?le/professionele Harting-stekkers (http://www.harting.be/) aankopen, die zijn supergoed (maar ook duur!).
Paul