Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

seinen op enkelporig baanvak

Gestart door Michiel, 05 januari 2008, 13:47:43 PM

Michiel

Heren,

Mijn enkelsporig bergbaantje dient uitgerust te worden met seinen (Belgisch stelsel). Echter, ik weet niet goed hoe ik deze moet plaatsen. Ik heb een schets gemaakt van de situatie. Heel het traject is dubbele rijrichting uitgevoerd. Meteen na station1 is een dubbelsporige sectie die dient om binnenkomend verkeer te kunnen laten wachten en kruisen door het uitgaand verkeer. Halverwege is een klein industriespoor, en vooral daar heb ik problemen mee. Hoe worden seinen (Belgisch stelsel) op het ganse trajest geplaatst? Er hoeft geen rekening gehouden te worden met rangeerbewegingen, kepers en andere speciale seinbeelden. Maar eventueel zijn wel opmerkingen welkom betreffende de blokindeling met gebruik van "Koploper" in het achterhoofd.

Met dank voor jullie voorstellen.

imghttp://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/seinen1.jpg/img
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

13erke

Ik zou zeggen , stel je vraag ook eens op www.hgtbf.net , het zit daar vol met treinbestuurders, die kunnen je vast en zeker helpen.

GeM

Michiel, kijk eens in MSM nummer 41. Vanaf Pag. 42 vind je heel wat uitleg over seinen in grootbedrijf.

Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Fretbol

Op beide vertreksporen van station 1 en station 2 heb je inderdaad per spoor een vertreksein nodig zoals je nu op je schets.

De toegang tot je industriespoor komende van station 1 kan inderdaad gewoon via een groot stopsein dat dan opengezet kan worden met seinbeeld 2 gele lichten of met seinbeeld rood-wit.

Komende van station 2 klopt je schets ook, dan kan opnieuw het grote stopsein geopend worden met seinbeeld rood-wit (dan mag er gereden worden tot voorbij het grote stopsein in de andere richting en kan er daar via seinbeeld 2 gele lichten of rood-wit naar het industriespoor gereden worden)

Op het industriespoor zelf kan er met een gewoon stopsein dat wordt opengezet toegang gegeven worden tot het hoofdspoor. Ook hier geen problemen.

Het enige probleem dat ik op het eerste gezicht zie is de toegang tot je dubbelsporige sectie om treinen te laten kruisen. Er zijn namelijk geen seinen voorzien die toegang geven tot het afwijkende spoor.
Als je uit station 1 komt dan zou er voor de wissel een sein moeten staan met seinbeeld 2 gele lichten en een snelheidsbeperking van bvb 40 km/h om toegang te geven tot het afbuigende spoor.

Bij station 1 zou zoiets nog op te lossen zijn door de vertrekseinen op beide stationssporen open te zetten met seinbeeld 2 gele lichten en een snelheidsbeperking, maar dit zal enkel toegepast worden op korte afstand.
De treinbestuurder mag in dat geval namelijk niet sneller rijden dan de snelheidsbeperking die op het vertreksein werd gegeven.

Ook als je uit de richting van station 2 komt is zo'n sein nodig. Hier kan je bvb wel het sein ter hoogte van het industriespoor gebruiken ( met seinbeeld 2 gele lichten en een snelheidsbeperking ) om naar het afbuigende spoor te rijden. Maar ook hier mag de afstand dan niet te groot zijn, of je treinen mogen weer niet sneller rijden dan de snelheidsbeperking.

Dit is een lange uitleg, maar vraag het gerust als er iets niet duidelijk is [:)]

Anthony [;)]

Michiel

Antony, enorm bedankt voor de heldere uitleg.

Ik had nog niet verteld dat de afstand tussen het station1 en de dubbelsporiger sectie uiterst kort is. Dus, uit je uitleg begrijp ik dat de vertrekseinen van het station1, de ingang van de dubbelsporige sectie kunnen dekken.

Voor de rest moet ik enkel toegangseinen (met snelheidsbeperking voor afbuigend spoor) plaatsen net voor elke dubbelsporig sectie, en een snelheidsbord plaatsen op het hoofdspoor na elke dubbelsporige sectie. Is dat correct?

Een bijgewerkte schets ziet er als volgt uit:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol

Inderdaad Michiel, dat klopt volledig.

Nog enkele opmerkingen:

- De snelheidsborden met de maximum toegelaten snelheid op je lijn (op je schets dus 100 km/h) worden geplaatst op alle plaatsen waar de lagere snelheid terug mag opgevoerd worden tot 100 km/h. Deze borden zou je dus ook moeten plaatsen na de wisselstraten van je beide stations. Na de laatste wissel van de wisselstraat mogen de treinen namelijk optrekken tot 100 km/h

- Net als bij de dubbelsporige secties moeten ook de stations uitgerust worden met inritseinen. Op je nieuwe schets heb je die correct geplaatst. Op je hoofdlijn voor station 2 volstaat een gewoon inritsein. Dit inritsein kan - net als in het geval van je dubbelsporige sectie - met seinbeeld 2 gele lichten toegang geven tot je stationsporen.

Aan de andere kant - richting station 1 - kan je de uitritseinen van je dubbelsporige sectie gebruiken als inritseinen voor je station (net zoals je voordien de uitritseinen van station 1 gebruikt als inritseinen voor je dubbelsporige sectie gebruik je nu de uitritseinen van je dubbelsporige sectie als inritseinen voor station 1. Door de korte afstand tussen station 1 en de dubbelsporige sectie is dit geen enkel probleem)

- Om echt realistisch te werken zouden de inritseinen van je beide stations voorzien moeten zijn van lichtbakken waarop een verlichte 'U' wordt getoond. Dit toont aan dat het sein toegang geeft tot een doodlopend spoor. De seinen die toegang geven tot je afbuigende sporen van je dubbelsporige secties zouden dan voorzien moeten zien van een lichtcijfer of een bord waarop de snelheidsbeperking wordt aangegeven (bvb een cijfer 4 als de inritwissel aan maximum 40 km/h mag bereden worden). Let er dan ook op dat - indien een sein een snelheidsbeperking toont - het vorige sein dan het seinbeeld groen-geel-horizontaal moet tonen.

Ik hoop dat alles duidelijk is [:)]

Anthony [;)]

Anarchy

Ik ben er van overtuigd dat de uitleg van Anthony duidelijk is! [;)] Als je nog iets van vragen hebt mag je mij altijd mailen.

Michiel

Inderdaad, een zeer leerrijke en klare uitleg geven door Anthony. Ik heb nu een duidelijker beeld hoe seinen te plaatsen op een baanvak met dubbele rijrichting. Nu ga ik nog uitpluizen hoe deze seinopstelling gekombineerd kan worden met een blokindeling die door koploper beheerd kan worden.

In elk geval, jongens, bedankt! En Anarchy, mocht het nodig zijn, ik weet je te vinden! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)