Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ledverlichting dimmen

Gestart door Jean, 01 januari 2008, 21:40:42 PM

Jean


Ik had gedacht ledverlichting te kunnen dimmen met het aanbrengen van (extra) weerstanden in een circuit. Het effect is echter nauwelijks merkbaar.

In het circuit zitten 3 warm-witte en 2 rode leds (verlichting van een loc) en deze zijn aangesloten op een locdecoder.

Hoe kan al te felle ledverlichting gedimd worden?
De mogelijkheden van de decoder zijn uitgeput.


Groet,
Jean

Klaas Zondervan

Buckfast,

ik ben de tegengestelde mening toegedaan. Het dimmen van leds gaat met weerstanden juist beter dan door de duty-cycle te verminderen.

Jean, hoeveel weerstand heb je er inmiddels in zitten?
Als het low-power leds zijn zou het kunnen dat je 5 ? 10 kilo-ohm nodig hebt om een acceptabel resultaat te krijgen.

ysbeer

Leds dimmen met weerstanden (dus minder stroom door de led)gaat wel.
De weerstand daarvoor moet je door proefnemeng bepalen.
Echt liniair loopt dat niet.
Nadeel kan zijn dat je verlichting als je hem door steeds hogere weerstanden uiteindelijk op een goed niveau hebt een wat meer geel achtig licht gaat geven.
Ook komt het voor dat de led keurig brand met een hoge weerstand,maar na gestopt te zijn wil de led dan niet meer aanspringen.
Een kleine condensator 0.1 mfd paralel aan de weerstand heft dit probleem op(super is om in serie met die cond.nog 1 kiloohm weerstand te zetten)
Maar echt nodig is dat niet.

Met 6 kiloohm tot 18 kiloohm is het redelijk te proberen.
Maar het blijft proberen.
Pulssturen is beter,maar krijg dat maar eens in je lok.
Gewoon afschermen van de leds met b.v grijs doorzichtig folie helpt ook goed.

Wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Pulssturen is beter,maar krijg dat maar eens in je lok.

Wim, dat is niet zo'n groot probleem. De meeste moderne decoders hebben een dimfunctie, en die werkt met pulssturing. Bij het dimmen wordt de duty-cycle verkleind.
Maar zoals ik al eerder beweerde, dimmen met weerstanden werkt bij leds beter.

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan



.............
Jean, hoeveel weerstand heb je er inmiddels in zitten?
Als het low-power leds zijn zou het kunnen dat je 5 ? 10 kilo-ohm nodig hebt om een acceptabel resultaat te krijgen.



Ik heb er nu 2 leds van 826 Ohm, parallel, in zitten. Uit de 'losse pols' heb ik er nog een weerstand van 15K, parallel, tegenaan gehouden, zonder merkbaar effect op de lichtintensiteit.  

De warm-witte leds zijn exemplaren van 2mm van Brelec, de rode zijn van treinelektonica, ook 2mm.


Groeten,
Jean

Klaas Zondervan

Jean, je schrijft leds van 826 ohm, maar je bedoelt waarschijnlijk weerstanden.
En als je er weerstanden bij zet, dan moet je die er niet parallel tegen houden, maar je moet ze in serie zetten. Als je al twee weerstanden van 826 ohm parallel hebt, dan levert dat 413 ohm op. Zet je daar 15k aan parallel dan wordt het geheel 402 ohm. Daar schiet je dus geen bal mee op. Haal die bestaande weerstanden weg, en zet daar die 15k voor in de plaats.

Jean

Ja, klopt geen leds, maar weerstanden van 826 Ohm. [:I]

Het effect van in serie of parallel zetten van meerdere weerstanden heb ik idd. door elkaar gehaald.
Mijn dank Klaas.