Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

bloksystemen?

Gestart door Havoc, 05 maart 2005, 18:38:11 PM

Gerolf

Dat had ik al eens voorgesteld, Tony, maar volgens hen is het Z-materiaal niet zwaar genoeg om een microswitch in te drukken en intussen ook op de rails te blijven...
Het eerste idee blijkt voorlopig het beste (dat met die reflectie-sensor en een 'spiegeltje')

Gerolf
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

depovero

Een microswitch tussen de razils, dat is zoeken naar problemen, hoor! De loc zou het nog kunnen halen, daar deze wel een zeker gewicht heeft, mar, de wagons riskeren van erover verkeerd te gaan lopen (ontsporen, dus).

En een signalisatie met een stroomdetectie - een transistor als, denk ik, emittervolger -, is dat niet mogelijk.
Ik ben op zoek naar dat boek waar het in beschreven staat, waar ligt hij nou weer? Dit boek werd in de jaren 70, misschien 80, geschreven en de titel is: Modelbaanelektronica - als mijn geheugen het nog goed onthouden heeft. Het was in ??n deel en, me dunkt, enkele jaren later, in drie delen geschreven. Evolutie van de techniek, van voor de digitale periode.

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerolf

Als je die microswitch laag genoeg plaatst, hebben de wagens daar dan last van?
Wat die stroomsensors betreft: even wachten op het artikel van 'kis' in ??n van de volgende MSM's of ... stuur ik je een mailtje?
Denk eraan dat je met een stroomsensor ALLE locs detecteert, en dus geen onderscheid maakt tussen 2 soorten treinen (dat was toch de oorspronkelijke bedoeling, niet?)

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Een stroomsensor is geen probleem, mogelijkheden genoeg. Maar die laat inderdaad niet toe een onderscheid te maken.

Een stroomsensor is wel een goede oplossing voor die draken van schakelrails eruit te bonjouren.

Waar blijven die reflectiesensors trouwens?

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Met die microswitch bedoel ik w?l zo'n kleintje h? Johan!
En niet om onder de wielen te monteren maar wel degelijk in het midden, zodat een bobbel onder de lok hem kan indrukken, geen wagen-asjes of zo...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

een microswitch kan geprobeerd worden, maar simpel gaat het niet zijn. Het grote probleem is de koppeling. Die is uitgevoerd met midden de rails een pin naar beneden die zeer laag komt. Dit omdat anders de ontkoppelrail tot tegen de onderkant van de loc moet komen (en dan niet goed werkt). Dus ofwel komt de switch hoog genoeg, maar dan loop je het risico dat er koppelingen opengaan. Ofwel staat hij heel laag met het risico dat de bobbel op de loc bij wissels blijft hangen.

Z is een gepruts.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Ook dat nog...blijft alleen de stroomsensor over: Basis-Emitterjunctie van een semi-powertor (op de oude toer, ja!) en zo nodig 2 antiparallel. Maar dan moeten alle andere voedingspunten w?l via een diode gevoed worden ter compensatie van de 0,6V spanningsval over de transistorjunctie.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

Ja, het is geen gemakkelijke opgave de vraag om verschil te maken tussen fret en non-fret [:p] dat Johan in den beginne gesteld heeft.

En, als we nu combineren tussen een stroomdetectie en een magnetische detectie? Eerst stroom en dan magnetisch.

Probleem, er moet een goederenwagon zijn met een magneetje om de 'goede' trein te herkennen. En wat als er enkel een goederenlok over deze detecties rijdt? Mogelijkheid om manueel in te grijpen?

Trouwens, gebasseerd op onze Z-norm studie, zitten wij dan eigenlijk nog op de hoofdbaan?

Ik heb er van de lastige pertinentre vragen, h?? Ik wil zekers van zijn dat wij op het goed spoor gaan sporen, vandaar deze opmerkingen!

That is it,

Denis.

PS: de indruk dat ik hier krijg is dat het niet KIS [B)] wordt!
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Verdorie, da's waar....we moesten het verschil maken tussen de twee soorten treinen h??
Stroomsensors in "en" functie met de reflectiesensor dan maar, denk ik.
Heb je ze al ontvangen, Johan?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

Het is duidelijk: 'in twee, drie koppen zit er meer voermateriaal dan in een enkele, eenzame denker'

Als dat geen citaat wordt, dan weet ik het niet meer! Effe aan het stoeffen!

Denis;
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

Nog niks ontvangen. Wel bij Het Spoor langsgeweest (voor MSM36 maar die was er nog niet) en een boekje gekocht over zaken zoals blokbeveiliging, terugmelding en meer van dat fraais. Gaat wel even duren eer dat verteerd is.

Ben nog verder aan het denken:

- eens nakijken of er geen magneten zijn die sterk genoeg zijn om een reedcontact te bedienen en toch onder een loc kunnen. Met die SmCo en FeB types zou dat kunnen. Maar wel niet overal te vinden.
- of er geen vereenvoudigd bar-code systeem mogelijk is. Zoiets als 1 streep: goederen, 2 strepen: personen etc... Eventueel met 2 reflectie sensors, de eerste telt strepen, de tweede bevestigt het resultaat.

Tijd om stilaan een testvak op poten te zetten.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

FREMO e.V. - afd België

Beste forum,

In mijn vroegere vaste baan had ik een zelf gemaakt bloksysteem dat in twee richtingen werkte. Ook geen last had van Voor of Achter stroomname, want een BLOK was ??N geheel.

Ik als ik het mij nog goed kan herinneren, ja reeds bijna 20 jaar geleden, gebruikte doides in serie ( iets van 1N4007) en een optocopelaar. Door dit feit was er steeds een volledige scheiding tussen de rijstromen en de elektronica voeding.

Als het om onderscheid van de verschillende treinparen gaat, dan zie ik maar ??n oplossing en dat is via een barcode gekleefd op de onderkant van de locomotief en/of de eerste/laatste wagen van het convooi. Dit kan gelezen worden door een klein infrarode lezer en kan deze dan omzetten in pulsen of via een computerprogrampje.

Wat dacht ja van deze oplossing?

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

Als je terugleest naar het begin van deze discussie, Fremo e.V., was het idee van de barcode al de revue gepasseerd. Misschien toch maar eens de HELE draad doorlezen?.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Collega's modelspoorders,

OK - ik geef toe: ik heb niet de hele discussie gelezen, maar er moet een eenvoudige oplossing zijn: gebruik minuscule Neodymium-magneten en reedcontacten verborgen onder de rails, in een uitsparing in het hout van de baan. Een lok met een magneet schakelt dan de wissel om.
Neodymium-magneten zijn z? krachtig dat het gebruik door kinderen niet aanbevolen is ! Een magneet van 'gewone' grootte is niet meer van een koelkast te verwijderen..!
Ze bestaan voor onze noden in maten van een aantal millimeter groot. Kijk eens op deze site: http://www.supermagnete.de/magnets.php?group=discs , en verwonder jullie over de sterkte.
Met die grootte, of eerder 'kleinte' kunnen ze zeker onder een Z-lok en kunnen ze een diep verborgen reed-contact nog activeren. Ze laten een kompas uitslaan op 4 cm afstand (2 mm groot !).
Dit signaal kan dan een relais of wissel activeren om de bewuste lok daarheen te sturen. Het is dan nodig om alleen de 'personenloks' te voorzien van een magneet, de 'goederenloks' niet.

hobbyist

[:D][:D][:D]Ik denk dat dit jullie oplossing is. Bij gebruik van medere microswitch is het mogelijk om verschillende treinen de wissels anders te laten schakelen. bv voor trein 1 zet u twee microswitch op een bepaalde afstand ( voor en midden loc ) van elkaar. uiteraard moeten de magneten bij loc 1 op de zelfde afstand staan. voor loc 2 bv voor en achter. voor loc 3 bv voor achter en midden. op deze wijze krijgt ieder loc eigelijk een code. Door de microswitch door te lusen moet dus elke loc dus gelijktijdig net zoveel micriswithen aantrekken om de wissel van stroom te voorzien. Bij het verlaten kan u het zelfde toepassen. Als de trein volledig op het perron/rangeerspoor staat zou ik een microswith plaatsen om alle wissels terug te plaatsen in de oorspronkelijke positie. Dit heb ik zelf nog niet getest maar volgens mij moet het werken.