Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Type 12 in metaal ho (Treinshop Olaerts)

Gestart door harzfreak, 20 december 2007, 13:01:33 PM

Jurgen

#75
citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Geplaatst door rixke rail

p.s. : @ Jurgen - mijn commentaar was niet kwaad bedoeld hoor. [;)]


Weet ik wel, maar ik wou er toch even op reageren. Dan begrijpt meteen iedereen waarom ik die allereerste reactie gaf. [;)]

Ik vind het trouwens ook een gigantische loc. Het grootste wiel is geloof ik meer dan 2 meter in diameter. Zelfs als ik mijn handen omhoog houd kan ik er nog niet aan. [}:)] Ik heb hier een foto waarbij ik naast zo'n wiel sta in het museum van Treignes, helaas geen digitale. Toen moet ik zo'n 16-17 jaar geweest zijn denk ik. Dat is me altijd bijgebleven. [:)]
Dat doet me eraan denken dat ik dringend nog eens moet terug gaan naar Mariembourg. [:D]




De type 12 heeft wielen van 2,1 meter diameter en de type 1 heeft wielen van 1,98 meter diameter.

In Treignes staat de type 1, terwijl de type 12 in de loods van Leuven staat (zie link in een van mijn vorige reacties.



Ik heb er even de foto bijgehaald die ik bedoel en daar staat op de loc 12004 geschreven. Ik veronderstel dat dat toch een type 12 is?
Vanuit Mariembourg kan je toch met een stoomtrein of een dieseltreinstel naar Treignes rijden? Dus sta ik toch echt naast een type 12 in het museum van Treignes? Of ben ik nu zot aan't worden? [}:)]
Als mijn vader zijn nieuwe scanner aan de praat krijgt, zal ik de foto eens online plaatsen. [;)] Het is wel een foto uit 1999 heb ik gezien, misschien dat de loc ondertussen wel overgeplaatst is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

guy holbrecht

#76
Jurgen,

af en toe wordt er wel eens wat gewisseld in Treignes. Vroeger stond daar inderdaad de 12.004. Sinds enige tijd is die geruild voor het type 1. Let wel, beide locomotieven zijn geen eigendom van CFV3V, maar worden door de museumbewaarplaats van Leuven uitgeleend. En op zich is dit niet zo'n slechte zaak, want de omstandigheden in Treignes zijn stukken beter dan die in Leuven (mooie, verzorgde hal in Treignes tegenover een versleten loods waar delen van het dak stuk zijn in Leuven)

Groeten,
Guy

Jurgen

#77
Tja, de hal in Leuven trekt op niet veel.
Als ik me trouwens goed herinner is er in die hal in Treignes ook niet zo veel natuurlijk licht dat binnenschijnt. Het is daar vooral kunstmatig licht, maar natuurlijk het is licht en dat is het belangrijkste.

Maar als het materieel dan af en toe verwisseld wordt, moet ik zeker nog eens gaan kijken. Dat zal waarschijnlijk wel iets voor de zomer worden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

#78
De prijzen staan nu online. We kunnen beginnen sparen. [;)]
http://www.treinshopolaerts.be/catalog/type12h0_nl.asp
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Fan51

#79
Hallo,

Deze stomer interesseert me ook wel en ik overweeg sterk om hem aan te schaffen. Logischerwijze wil ik eerst uitmaken welk nummer
het zal worden en daarom heb ik informatie nodig. Ik heb het internet reeds afgezocht en weinig of geen informatie over deze
locomotief gevonden. Foto's des te meer, alhoewel...
Daarom mijn vraag aan jullie of jullie benevens de klassieke websites
(belrail.be, HO-modelspoorwegen-modelbouw.be e.a.) nog andere websites kennen waarop nuttige informatie (vooral historiek) over deze loc te vinden is.
Ook titels van boeken of magazines (MSM bvb.)(hopelijk nog te verkrijgen) die dit onderwerp aansnijden zijn welkom.

Alvast bedankt voor de eventuele info.

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

T03

#80
Een droom...iets waar ik al een tijdje zat op te wachten,
eindelijk is hij er terug...Ik ga hem zeker reserveren tijdens de volgende beurs in Woluwe.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

dgrr57

#81
citaat:
Geplaatst door Fan51

Hallo,

Deze stomer interesseert me ook wel en ik overweeg sterk om hem aan te schaffen. Logischerwijze wil ik eerst uitmaken welk nummer
het zal worden en daarom heb ik informatie nodig. Ik heb het internet reeds afgezocht en weinig of geen informatie over deze
locomotief gevonden. Foto's des te meer, alhoewel...
Daarom mijn vraag aan jullie of jullie benevens de klassieke websites
(belrail.be, HO-modelspoorwegen-modelbouw.be e.a.) nog andere websites kennen waarop nuttige informatie (vooral historiek) over deze loc te vinden is.
Ook titels van boeken of magazines (MSM bvb.)(hopelijk nog te verkrijgen) die dit onderwerp aansnijden zijn welkom.

Alvast bedankt voor de eventuele info.

Geert




Enkele boeken :

- Stoom B deel 1 van Max Delie : 4 foto's (uitverkocht)
- Stoom B deel 2 van Max Delie : 1 foto (uitverkocht)
- Een eeuw stoom deel 1 TSP : 1 foto (bij TSP)
- Een eeuw stoom deel 2 TSP : 1 foto (bij TSP)
- NMBS 75 TSP : 1 foto (bij TSP)
- Nos inoubliables vapeurs Phil Dambly : 4 foto's + tekst (uitverkocht) (bestaat in Nederlands ?)
- Vapeur en Belgique tome II Phil Dambly : 22 foto's + tekst + tekening (misschien nog bij TSP) (bestaat niet in het Nederlands)


Fan51

#82
@dgrr57 : bedankt Patrick, voor deze oplijsting. Hiermee kan ik reeds mijn zoektocht aanvatten en hopen op succes, natuurlijk.

Andere informatie blijft ook nog steeds welkom.

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Gerolf

#83
Spoorwegjournaal 63 en 129, RailRevue juni en september 1985 voor artikels, foto's in v??l tijdschriften.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fan51

#84
Bedankt, Gerolf. En nu maar proberen ??n van deze magazines op de kop te tikken (of uittreksels ervan). Hulp hierbij is altijd welkom.

Op hoop van zegen !

Groetjes

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

loebaske

#85
In ieder geval een schoon voorstel van de Guido (Olaerts) om ons de keuze te geven om wie het wilt de loc is stukjes te betalen en dan weeg het niet zo zwaar in het budget[;)]
Merci Guido

ronny-vdv

#86
Zou de lok met de tender van een kortkoppelingsmechanisme voorzien zijn ?
Je kent het fenomeen wel. Op recht spoor sluit de tender nauw aan tot tegen de lok en in de bochten gaat de tender van de lok weg.

Met de huidige technologie en know-how zou dit doenbaar moeten zijn.

Beter goed ge?nformeerd te zijn vooraleer in te schrijven. Waarschijnlijk zal Guido wel bijkomende info verspreiden over de eigenlijk uitvoering. Ik ben benieuwd.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Mr-tsjoektsjoek

#87
Hallo,

Terug van weggeweest !

Vorig jaar was beroepshalve tamelijk druk.
De weinige vrije tijd die ik had zat ik bijgevolg op 'den treinzolder' en niet voor dit scherm [:(].

Ik was dan ook aangenaam verrast toen ik het bericht las in MSM dat Guido Olaerts het type 12 uitbrengt aan een zeer democratische prijs, wees eerlijk ![:)]

Mijn voorschot is reeds betaald ! Kan ik eindelijk mijn K-rijtuigen waarheidsgetrouw laten slepen door een "snelle" stoomlok.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

nmbssncb

#88
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

...
Hopelijk zijn de rijeigenschappen goed (niet evident bij zo'n loc)
Wat de prijs betreft, vergelijk eens met andere merken en dan zie je dat dit voor een veel kleinere markt een zeer democratische prijs is.
(Kijk eens naar de insidermodellen van M?, de TEE van Roco, ....)
Ik hoop dat er nog meer modellen zullen volgen; in een type 10 aan die prijs ben ik zeer ge?nteresseerd (Bestel er direct 2).
...

Roland



Persoonlijk vind ik type 12 een zeer mooi model.
Ik heb de uitvoering die 15 jaar terug door Olaerts/Philotrein is uitgebracht. Dit is een messing model.
De rijeigenschappen van dit model zijn niet denderend, tenminste in 3-rail uitvoering met sleepkontakt onder de tender.
De lokomotief is te licht en de aandrijfwielen groot. En geen antislip bandjes (dat is vloeken in de kerk bij zo'n messing model!) Daardoor slipt de lok makkelijk ook zonder sleep...
Het kan zijn dat de 2-rail uitvoering vlotter rijdt. Ik heb wel eens gehoord dat sommigen het loopvlak van de grote aandrijfwielen hebben verruwd.

Ook de door Olaerts uitgebrachte serie 15/150 hebben last van slippen, maar dan alleen op een helling en met sleep. En soms ook wanneer de loks over wissels rijden bij lage snelheid.

Van de nieuwe type 12 Olaerts produktie is nauwelijks info beschikbaar over de uitvoering. Wel van metaal, maar van welk metaal. Antislip bandjes? Verlichting met LEDs?

nmbssncb
========
Willy

erik de noorman

#89
Mijn 150 heeft van doorslippen geen last.

Erik