Inspectieput

Gestart door patricklaan, 08 december 2007, 16:47:14 PM

patricklaan

Graag het volgende over een stoomdebot inspectieput volgens http://www.modelspoorpraktijk.nl/upload/files/Print/E454%20-%20Locomotiefloods%20en%20tractieterrein.doc komt deze aan het begin.
Volgens deze link http://www.nproject.nl/diversen/het-stoomdepot.html
komt hij op het eind waar hoort de inspectie put.

wie kan mij daar op antwoorden

Patrick

modelbaanHO

Als je foto's bekijkt van locomotiefdepots dan liggen de inspectieputten meestal binnen in de locloodsen.
De putten die buiten liggen zijn geen inspectieputten, maar putten waarin bij stoomlocomtotieven de slakken werden uitgekapt. Om de slakken de doven konden deze putten onder water worden gezet en nadien werden ze met een kraan met grijper leeggeschept.
De inspectieputten in de locloodsen hebben meestal bijna de volledige lengte van het spoor.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ysbeer

Inspectie putten liggen inderdaad in de loods,dienen daar meer voor onderhoudswerkzaamheden.
Bij de bekolingsanlage zijn echte inspectie putten.
De slakken kuil is weer iets anders,die staat inderdaad met water.
Tekening hier onder geeft e.e.a aan
sumpf=slakkenkuil
De twee kleine cirkels zijn water kranen
De grote cirkel is de kolen kraan
De kolenkraan staat op of over de kolenbak(kohlenbansen)
De onderzgr. liggen voor en onder de kolenbunker


[/img]

wim ysbeer

patricklaan

Bedankt voor de uitleg.

Bij de bekolingsanlage zijn echte inspectie putten.
Waar dienen deze voor?
dus de twee linken zijn alle bij niet waar.

Patrick

ysbeer

De twee grubbe,het woord zegt het al,dienen om tijdens het kolenvullen even de remmen en assen e.d te kunnen bekijken.
Dit doet de machinist of stoker zelf.

De tekening is een copie van een echte tekening van een lok depot.
Ze is enkele jaren geleden gepubliceerd door de firma bohemia die toe nog(helaas nu niet meer)prachtige spullen op schaal maakt voor een BW.

wim ysbeer


br212

Hoi Patrick,

Wat bedoel je precies? Waar de inspectieput lag (locatie) of op welk moment van onderhoud deze werd gebruikt?

Een inspectieput lag inderdaad meestal binnen, maar ik ken ook wat locaties waar ze buiten inspectieputten hadden die zeker niet waren bedoeld als slakkenkuil. [:D] Kwam niet zo gek veel voor, maar ik heb ergens wat foto's rondslingeren waar ze zeker buiten de loods liggen. Dus stellen dat een inspectiekuil ALTIJD binnen of buiten de loods was is te stellig, er zijn voorbeelden beide te vinden. Dus "waar" of niet "waar" is dus ook wat te stellig denk ik.

Ik ben ooit met een ?oost? duitser (toen het ook nog echt oost was) op pad geweest, en op zijn depot (volgens mij was het Halle, maar 100% zeker weten doe ik dat niet meer aangezien we er meerdere hebben bezocht?) lagen er OOK inspectieputten buiten, aangezien de loodssporen niet altijd beschikbaar waren. (dat is wat hij aangaf) Ze gebruikten de buiten putten alleen als het echt niet anders kon aangezien het in die putten door weer en wind nogal onprettig werken was.

Als je de linkjes goed naleest zie je de twee verschillende rollen wel beschreven van de inspectieput en de slakkenkuil, en in de tweede link ook de binnen en buitenbeschrijving.

De lakkenkuil lag (voor zover ik weet) altijd buiten en nooit binnen. Dit in verband met het gesmeer en brandgevaar. (wie een uitzondering weet mag het melden)

Qua routering was de kuil opgenomen voor het in dienst gaan van het materieel. Iedere loc ging erop. Punt was wel dat de putten natuurlijk ook nog eens gebruikt werden voor onderhoud dus er moesten er wel voldoende zijn op een depot anders werd het schuiven. Of met de locs, of in kwaliteit? Nu zal de oude DDR niet representatief zijn voor alle landen en normen, (laat staan in de nadagen van stoom en de DDR zelf..) maar globaal is dit wat ik toen heb mogen waarnemen. [:D]