Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Decoders

Gestart door ludol, 29 oktober 2007, 20:43:38 PM

ludol

Hallookes daar beginners en anciens hoop ik, om eventueel onze problemen op te lossen.
Ik ben een redelijk tot zeer grote nul met elektriciteit. Ik ben al blij dat mijn intellibox is aangesloten op mijn oude Marklin transfo van 30Va (?). Ondertussen heb ik ook al enkele decoders gesoldeerd (niet in de solden) en die probeer ik nu aan te sluiten.
Eerst heb ik nog een wissel-moter van Peco getest.Info gevonden op de site van Funky rail
http://www.funkyrail.nl/fr-tips-peco.htm hoe ik de aansluiting moest doen. Nu komt eigenlijk mijn vraag over warmte, mag die Peco moter warm worden? En bij de wisseldecoder
S-DEC-4-DC-B voel ik ook redelijk wat warmte aan de transitore, die kleine spullekes daar op. Of heb ik iets verkeerds gedaan dan dat die warmte ontwikkeld?
Mogen zowiszo spullen die uiteindelijk onder de tafel belanden warm worden?????????
En hoe warm is warm dan?

Ludo
Een bang elektriekerke

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ludol
Ludo - Een bang elektriekerke
Met het risico om "een bang elektriekerke" om te vormen tot een roekeloze:
Warmwordende componenten zijn op zich geen probleem, zolang ze warm en niet heet worden. Een hoorbare "ksssst" bij aanraking met een natte vinger is heet, ze een tijd kunnen vasthouden zonder blaren op je vingers te krijgen is warm ...
Denk er aan dat die warme componenten hun warmte moeten kwijtraken aan de lucht, en niet aan brandbare materialen (dus geen thermisch kontakt met je houten constructie...)
Let vooral op betrouwbare bedrading, zeker van draden die grotere spanningen en/of stromen moeten geleiden. Goed vastmaken, geen risico op vonkvorming, ... want daar zit vooral het brandgevaar!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ludol

Gerolf, dat is klare taal, maar toch nog deze.
Op mijn S-DEC-DC-B kan ik mijn duim maar net op de weerstanden (zijn het, en geen transitore) houden dat is toch behoorlijk warm vind ik. Het zijn enkel de weerstanden die het dichts bij de invoer van digitale en gelijkspanning zitten.
Is dat normaal? Als die dingen er voor gemaakt zij is er geen probleem. Als het door een foutje zou zijn dat ze warm worden, zou het dan nog wel werken?
Ik ben nu nog maar in de experimenteer fase, wat als de baan enkele uren onder de spanning zit.

Zo
Tot later
Ludo

Gerolf

Als weerstandjes aan de invoer warm worden vrees ik dat je iets verkeerd hebt aangesloten.
Die decoder ken ik niet, maar ik weet wel dat Peco wisselaandrijvingen stroomvreters zijn, die enkel met een puls mogen omgezet worden. Ze krijgen toch geen constante stroom, hoop ik?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

citaat:
Geplaatst door ludol
... kan ik mijn duim maar net op de weerstanden houden ...


Dat is dus te warm. Lang, lang geleden, toen ik nog school liep hebben ze mij daar verteld dat, als je je hand of vinger op het onderdeeltje kan houden is het OK, kan dat niet: niet OK.
Dat is natuurlijk geen wetmatigheid, enkel een richting. Dus uw weerstanden worden te warm.
Paul

ludol

Hoikes, mensen
de naam van de decoder is S-DEC-4-DC[:I] ( http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm )
Ik denk dat ik dan maar eens naar Jaak Kramer zelf zal mailen om wat uitleg te vragen. Want hoe moet ik nu uitzoeken wat er verkeerd is.
De soldeerpunten heb ik zorgvuldig uitgevoerd, en volgens mij heb ik ook alle onderdelen op de juiste plek zitten. Dus wat kan het zijn???
tot later
Ludo

INFO

Ludol,

Je schrijft dat je als eerste een PECO wissel motor hebt getest.

Mijn vraag is weet je hoeveel stroom deze nodig heeft om goed te kunnen werken, en weet je ook of de decoder uitgang dat ook kan leveren?

Hoogstwaarschijnlijk niet want anders had je dat niet gedaan. Mijn vermoedde is dat nu de decoder uitgang overleden is en kortsluiting veroorzaakt waar door de handel warm wordt.

Het IC ULN 2803 verwijderen, dan zal de warmte ontwikkeling niet meer plaats vinden naar allerwaarschijnlijkheid. Maar fout zoeken op afstand blijft een bijna onmogelijke zaak. Dus het is een optie.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ludol

Dag Info,

De peco wisselaandrijving ( moter ) doet het goed en wordt niet meer warm. Dat was een voorlopige verbinding die niet goed werkte denk ik[:I].
Hoeveel stroom dat hij verbruikt weet ik niet en wat de decoder kan geven weet ik ook niet. Ik denk een wisseldecoder is een wisseldecoder, en er staat niet bij dat je geen Peco wisselaandrijving mag gebruiken. Die IC ULN 2803, verwijderen kan dat zo maar?

Beschrijving
S-DEC-4: 4-voudige decoder voor 4 wissels en/of seinen met externe stroomverzorging. Leverbaar voor DCC digitaalsystemen (S4, LS110, k87) onder de aanduiding S-DEC-4-DC en voor M?rklin-Motorola systemen (zoals de k83) onder S-DEC-4-MM.
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_nl.htm

Klaas Zondervan

Ludo,

De Peco PL10E heeft een spoelweerstand van ongeveer 3 ohm. Als je daar 18 volt uit een decoder op zet wil er 6A gaan lopen, maar de meeste decoders komen niet verder dan 2A.
Er is een variant, de PL10W. Dat is een low-current uitvoering voor aansturen met een decoder. Maar die hebben ze weer niet met een verlengde pin (E-uitvoering).
Die verlengde pin is overigens niet zo'n goed idee, hij vergroot de hefboomwerking waardoor de kern zichzelf klem zet. Je kunt dus beter de korte pen gebruiken en de motor dichter onder het wissel monteren.

INFO

En de S-Dec-4-DC-B komt zelfs niet verder dan 1A. Dat is wat ze bij de landmacht in hen reclame afkrassen als ongeschikt.

Mvg
Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ludo,

De Peco PL10E heeft een spoelweerstand van ongeveer 3 ohm. Als je daar 18 volt uit een decoder op zet wil er 6A gaan lopen, maar de meeste decoders komen niet verder dan 2A.
Er is een variant, de PL10W. Dat is een low-current uitvoering voor aansturen met een decoder. Maar die hebben ze weer niet met een verlengde pin (E-uitvoering).
Die verlengde pin is overigens niet zo'n goed idee, hij vergroot de hefboomwerking waardoor de kern zichzelf klem zet. Je kunt dus beter de korte pen gebruiken en de motor dichter onder het wissel monteren.



Klaas, die variant met een verlengde pin bestaat toch,
http://www.railway-models.co.uk/767_1.html
Trouwens ik heb ook maar de PL10W gebruikt, die pin is zeker lang genoeg zolang je geen plaat van zo'n 18 en meer mm gebruikt. Ik leg al mijn wissels analoog over met status melding via een PL13 om ook daarmee het hartstuk te voeden.
mvg
Luc

ludol

Jongens,
Het warm worden van de weerstanden aan de wisselspanning en de digitale spanning op de S-DEC-4-DC licht niet aan de wisselaandrijving denk ik. Ik heb de wisselaandrijvingen los gemaakt en de warmte blijft. Als ik de spanning van de ene of andere kant er af doe zijn ze niet meer warm.[?] Natuurlijk geen stroom gaan warmte, maaaaar? Komt er dan te veel stroom door??

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ludol

Komt er dan te veel stroom door??

Dat is op afstand moeilijk te beoordelen. Het zou al een stuk helpen als er een schema beschikbaar zou zijn, maar dat kan ik niet vinden. Wie wel?

ludol