Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Blokken en bezetmelding

Gestart door Iebor, 20 oktober 2007, 11:45:58 AM

Michiel

#30
INFO, je hebt er werk van gemaakt! Dat was waarschijnlijk een heel gepuzzel om tot het vereenvoudigd sporenplan te komen. Maar knap werk. Het maakt het allemaal overzichtelijker.

Je hebt het over een keerlusprobleem in de 2 rode sporen. Kan je verduidelijken wat je bedoelt? Want als ik de "rijrichting" volg, lijkt het allemaal te kloppen. (behalve die engelsman onderaan natuurlijk)

OOPS! aanvulling...
Ik zie wat je bedoelt! Ik had de rode stippen nog niet in de gaten. Maar nu snap ik het. Jij hebt het klassiek systeem gebruikt bij de aanduiding van links-recht, en inderdaad dan heb je die twee keerlus secties.

Maar beeld je nu in dat het rechter spoor in de rijrichting het rode bolletje zou krijgen, dan zal je merken dat alles klopt! (behalve de engelsman) Dat is het mooie van het systeem van Iebor.

Maar ik kan me vergissen natuurlijk... Wat denk je?

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

#31
Ook als je die beruchte engelsman vervangt door een kruising, blijft er ergens een keerlus zitten. Dat kun je eenvoudig controleren door denkbeeldig rond te gaan rijden met een loc. Als het mogelijk is om op je startpunt terug te komen met de neus van de loc in de andere richting, dan zit er een keerlus.

Overigens wil ik ook wel even kwijt dat het echte probleem zit in de gecompliceerdheid van het sporenplan. Dat maakt het lastig om te constateren dat er een probleem is, en waar het zit. Dit is eigenlijk een plan dat van niks naar nergens gaat. Mijn advies is om een eenvoudiger, en dus overzichtelijker plan te maken.

INFO

#32
Wat ik denk mogen duidelijk zijn, om het probleem bij en met de engelsman op te lossen zul je de rails op deze manier aan moeten sluiten. Anders is het polariteits probleem in wisselstraten niet op te lossen, bij tegengesteld rijden en het vast houden aan de analoge manier van aansluiten.

De manier van Iebor is goed, alleen kun je dan nergens een engelse wissel gebruiken of van spoor 1 naar spoor 2 rijden, dus tegengesteld.  De kortsluiting die dan ontstaat moet je op een andere plaats opheffen. Dus door de sporen in een wisselstraat allemaal dezelfde polariteit te geven, los je het probleem van kortsluiting op bij het gebruik van een engelse wissel en je kunt ongestraft alle sporen linksom en rechtsom berijden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

#33
Inderdaad, je hebt gelijk, INFO. Dat is het, de enige manier om de engelsman(nen) te behouden is jouw voorstel van aansluiting. Dan zitten we op dezelfde golflengte.[;)]

Iebor, het is dus aan jou de keuze: Engelsmannen vervangen door kruisingen met de nare gevolgen op het gebied van de exploitatie, of keerlustechnieken gebruiken in de 2 rode spoorsecties, met de mogelijkheid om wisselstraten verder te kunnen uitwerken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#34
Het plan zonder de engelse wissel lost het keerlus probleem volledig op, alleen dan kun je wel je BW oprijden, maar er nooit meer vanaf.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

#35
Je kan toch via het blauwe spoor het BW oprijden, en via het rode spoor het BW verlaten? Je moet wel telkens langs de draaibrug, maar dat is de opzet, dacht ik. De lok zal wel een extra rondje moeten rijden om terug in het station uit te komen om te koppelen met de wachtende trein, maar dat hoort bij de beperkingen van het opzet...

Of zit ik hier fout te denken?

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#36
Ja, ik denk dat je fout zit, maar het is niet mijn baan, en eigenlijk ook niet mijn probleem, maar er zijn ook twee sporen zonder aansluiting op de draaischijf, om maar iets te noemen.
Peroonlijk zou ik het hele Bw  met draaschijf laten vervallen, de oppervlakte is niet toereikend om alles uit te beelden, maar nogmaals het is niet mijn sporenplan en ook niet mijn spoorbaan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

#37
Tjonge, wat een werk heb je er van gemaakt Wim. Ik zal jou vereenvoudigde plan eens uitprinten en nalopen en kijken hoe dat zit bij mij. Ik dacht wel dat er een keerlus te vinden was alhoewel ik dat zelf na verloop van tijd ook niet meer zag. Inmiddels heb ik de baan wederom aangepast. De Engelse kruiswissel is verdwenen en vervangen door een normale kruising. Verder heb ik het zo aangepast dat ik nu in de nieuwe situatie wel het betriebswerk kan op- en afrijden. Die twee losse sporen die niet op de schijf uitkomen, komen in een loods terecht. Het vernieuwde plan zal ik morgen plaatsen. Die keerlus waar jullie het over hebben kan ik toch gewoon oplossen met zo'n keerlusprint?

INFO

#38
Ja, die zijn daar speciaal voor bedoeld. Dus twee keerlusprinten erin, en je kunt spelen. Maar als de engelse wissel eruit is dan zal er nu geen keerlus meer inzitten, of je moet het anders hebben opgelost dan door alleen die te vervangen door een normale kruising.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

#39

Zo, het kostte wat tijd maar hier is dan de laatste wijziging. Ik lees dat Klaas mijn baan maar niets vind. Quote:Dit is eigenlijk een plan dat van niks naar nergens gaat. Unquote. Deze menig mag natuurlijk. Juist, deze baan gaat nergens heen en begint nergens (komt misschien door de vorm "ovaal". Ik ben een beginneling op dit gebied en ken geen andere baan dan die banen die allemaal een ovaal als uitgangspunt hebben (uitzonderingen daargelaten). In Hamburg staat een baan die op de DVD die ik heb veel respect verdient. Rijlengtes van vele kilometers enz..Ook ik zou graag een baan hebben die bij iedereen ontzag en respect zou oogsten. Ik heb diverse DVD's gezien van modelbanen uit de serie van Miba. Ook ik zou wel zo'n baan willen maar het ontbreekt mij gewoon aan ruimte en misschien ook wel aan voldoende fantasie, wie weet. De toekomst zal uitwijzen of deze baan een blijvende baan is. Ik heb vele spoorcollega's die een bestaande baan niet langer dan zo'n 4 jaar in dezelfde toestand laten bestaan. Als de verveling toeslaat gaat alles op de schop en ontstaat er een nieuwe baan. Zover ben ik nog lang niet. Mijn schaduwstation is al diverse malen gewijzigd en nu ben ik redelijk tevreden. De paradebaan bestaat alleen maar op papier en misschien wordt het in de toekomst nog wel heel anders, de tijd en mijn groeiende fantasie zullen het mij leren. Ooit heb ik eens een banen ontwerpboek van Fleischmann gekocht waar vele mooie banen in staan. Maar ook hier kost het de bouwer veel ruimte om iets moois te maken en ook hier zijn alle banen in de basis een ovaal. Maar goed ik heb de kruising vervangen en het geheel een beetje aangepast zodat ik het BW op en af kan rijden, nogmaals dank voor de suggestie.

INFO

#40
Iebor, volgens mij heb je nu alleen je probleem alleen maar een stukje verschoven, nu zit het probleem bij de driewegwissel.
Sluit nu gewoon de sporen aan zoals ik al eerder aangaf, dan kan de engelse wissel gewoon laten zitten en de driewegwissel nu dus ook.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

#41
Okee, doe ik.