Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Nieuw spoormuseum NMBS?

Gestart door n/a, 08 oktober 2007, 17:33:39 PM

Bundesbahnfreak

Ik heb niets tegen Walen, zeker niet heb er om beroepsreden al veel zeer vriendelijke mensen ontmoet, er zitten er tussen die hun Nederlands veel beter is als mijn Frans (wat niet beperkt is tot oui of non)[8D], al dat communotair gedoe daar wordt een mens krekelig van. De doorsnee Waal ligt ook niet wakker van waar sommmige politiekers met bezig zijn.  Het zijn alleen heethoofden en fanatiekelingen zoals Maingain die er met bezig zijn.  Als ik die kerel bezig hoor merk ik niet veel verschil als met de heethoofden van het Vlaams blok.[:(][:(!]

Groeten

Rudy


Maar ja dit heeft niet veel meer met onze hobby te maken h?[:(]
En inderdaad onze vriend Idefix wil zich niet bekend maken spijtig, of heeft hij iets te verbergen[}:)]

n/a

iedereen heeft gelijk, een museum is dus niet nodig, het patrimonium van de nmbs kan vernietigd worden, roland is onze chef

rgp

Dag,

Idefix, het niveau van uw interventies zakt zienderogen.  

IEDEREEN wil een museum die naam waardig en daar voldoet Schaarbeek Station voor een gedeelte van de treinliefhebbers niet aan.

Op TMM waar men ook MSM leest, is men er ook al ardig in geslaagd om de zaken uit zijn context te halen.  Nu het is wel eigenaardig vast te stellen dat:
a. er zo goed als geen Franstaligen zijn die negatief over Schaarbeek doen.
b. dat er enkel Nederlandstaligen zijn die vragen hebben bij Schaarbeek.
c. dat Oostende sowieso niet kan voor Franstaligen
d. dat de "duwers" voor dit project allemaal Franstalig zijn.

Roland

PS: zeer belangrijk: ik heb niets tegen Franstaligen of anderstaligen. ik kom trouwens met zeer veel anderstaligen in contact en het respect is steeds aanwezig alsook de wil om te communiceren in andermanstaal.  Maar zoals Rudy het reeds eerder zei: het zijn enkel communautaire heethoofden die de boel verzieken.

n/a

Roland, laat de raad van beheer van de NMBS beslissen, en zeker niet uw Pijl-Klub[;)]

n/a

Roland, CD&V Brussel en SPa-Spirit Brussel steunen ook Schaarbeek[8D], er zijn nog vlamingen in Schaarbeek en ook in Brussel[:p] Vergeet nooit : bi-communautaire = Brussel, dat is de grondwet...

rgp

Dag,

idefix, wat heeft De Pijl daarmee te maken ?  Trouwens ik ben bekend, kan men niet van u zeggen.  Mensen die bewust onbekend blijven, noemt men lafaards.  Wanneer gaat ge nu eindelijk uw identiteit invullen in uw ledenprofiel zoals het voorzien is.  Of geldt die regel niet voor idefix ?

Het doet mij plezier dat die dat ook steunen, waarom heeft men ze dan niet vermeld ?


Roland

guy holbrecht

Heren, heren, heren,

laat toch dat communautair gekibbel over aan onze politici. Deze discussie dreigt wat te ontaarden in een scheldpartij. Hopelijk komt het zover niet. Laat ons onze pijlen (excuseer mij het woordgebruik) richten op dat ene doel dat iedereen in deze discussie voor ogen heeft: een volwaardig Belgisch spoorwegmuseum.

groeten,
Guy

Gerolf

"idefix" is intussen door Luc Dooms onschadelijk gemaakt. Wat ook zijn motieven waren, ze pasten niet op dit forum.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

Guy, volledig gelijk, maar het wordt moeilijk als men op concrete vragen en suggesties, steeds dezelfde voorgebakken retoriek als antwoord krijgt.

Roland

guy holbrecht

Heren,

Ik volg deze discussie ook op het Franstalig forum en ik stond daar verwonderd over een bepaalde uitspraak. Volgens dat forum zou er in de Vlaamse regering een decreet zijn goedgekeurd dat inhoud dat alle historische materiaal dat zich op Vlaamse bodem bevindt in ??n of ander openbaar museum, eigendom van Vlaanderen is. Dit laatste zet uiteraard kwaad bloed bij onze Franstalige modelspoor- en grootbedrijfbroeders, want zij menen nu dat eenmaal wat materiaal naar Oostende zou zijn verkast, dit voor Walloni? en Belgi? voorgoed verloren zou zijn. Dergelijk decreet zou in het Brussels gewest en in Walloni? niet bestaan.
Is er iemand op dit forum die over dit decreet meer weet, laat staan dat het bestaat. Voor mij komt het alvast als nieuw over. Persoonlijk heb ik over dit decreet nog niets gehoord. Maar ja, de volledige politieke actualiteit volgen is in dit veel te ingewikkelde land haast ondoenbaar.

Groeten,
Guy

matti

Heren,
mijn contacten bij de dienst historisch patrimonium kunnen geen uitsluitsel geven over een uiteindelijke site voor het toekomstig Museum. Politieke bemoeienis word zoveel mogelijk geweerd, hoewel dit niet altijd zo gemakkelijk is. Zeker is dat aan het dossier voor de oprichting van een NATIONAAL spoorwegmuseum gestadig word verder gewerkt. Waar en wanneer het er eindelijk zal komen weet niemand. Als men binnen de bevoegde dienst bij de spoorwegen het nog niet weet, wat zouden wij het hier op het forum dan weten. Deze discutie kan men blijven voortzetten tot men 100 gram weegt.

Ik hoop voor ons allen dat er snel een definitieve keuze gemaakt kan worden en dat men eindelijk het museum kan opstarten (men belooft er ons al een sinds de jaren 60).

[8]

dgrr57

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Heren,

Ik volg deze discussie ook op het Franstalig forum en ik stond daar verwonderd over een bepaalde uitspraak. Volgens dat forum zou er in de Vlaamse regering een decreet zijn goedgekeurd dat inhoud dat alle historische materiaal dat zich op Vlaamse bodem bevindt in ??n of ander openbaar museum, eigendom van Vlaanderen is. Dit laatste zet uiteraard kwaad bloed bij onze Franstalige modelspoor- en grootbedrijfbroeders, want zij menen nu dat eenmaal wat materiaal naar Oostende zou zijn verkast, dit voor Walloni? en Belgi? voorgoed verloren zou zijn. Dergelijk decreet zou in het Brussels gewest en in Walloni? niet bestaan.
Is er iemand op dit forum die over dit decreet meer weet, laat staan dat het bestaat. Voor mij komt het alvast als nieuw over. Persoonlijk heb ik over dit decreet nog niets gehoord. Maar ja, de volledige politieke actualiteit volgen is in dit veel te ingewikkelde land haast ondoenbaar.

Groeten,
Guy



Dank u, Mr. Google : Decreet

Gerolf

Ik ben absoluut geen jurist, maar naar mijn mening is dat decreet niet van toepassing voor NMBS-materieel. Het gaat om Vlaams cultuurhistorisch roerend goed.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Volgens dat forum zou er in de Vlaamse regering een decreet zijn goedgekeurd dat inhoud dat alle historische materiaal dat zich op Vlaamse bodem bevindt in ??n of ander openbaar museum, eigendom van Vlaanderen is.


Als dat is wat ze er van maken, dan is ofwel de franse vertaling serieus slecht, ofwel wordt de letterlijke mening serieus verdraaid door herrieschoppers. Ik vrees dat het het laatste is...

Het enige doel van dat document is dat waardevolle stukken op een lijst komen. Als ze op die lijst staan, dan is diegene die ze in bewaring heeft verplicht om er zorg voor te dragen. Als tegenprestatie krijgt hij subsidie voor restauratie. Ook houdt de vlaamse regeing het recht om de stukken te verwerven om te voorkomen dat ze naar "het buitenland" gaan. Dit geldt ook voor stukken in priv? verzamelingen (als ik het goed begrijp) of bvb kunstwerken in kerken.

Dit moet gezien worden in het licht van wat er de collectie Janssen te wachten stond, of die collectie draaiorgels. Waardevolle stukken die naar schatrijke verzamelaars zouden gaan in de VS en Japan (of ergens anders).

PS: er staan verschillende taalfouten in dat artikel in het staatsblad! Hebben ze dat echt niet nagelezen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rixke rail

Even dit oude draadje terug opgepikt voor het volgende artikel, gevonden in "Brussel Deze Week" (Streekkrant) # 1170 van 26 februari 2009 : (hopelijk is het goed leesbaar !)



Een laatste sprankeltje hoop dat hier toch nog het nationale spoormuseum zou kunnen komen, is dus definitief de grond in geboord !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN