Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Wisselstraatbezetmelding: nee/ja/hoe?

Gestart door Michiel, 18 september 2007, 09:57:25 AM

Michiel

Ik ben bezig met het leggen van de rails van het schaduwstation. De bedoeling is om de exploitatie van het schaduwstation vol-automatisch te laten verlopen met behulp van Lenz en Koploper. Met het opsplitsen van het geheel in blokken en secties zit ik met een vraag:

- Is er voor Koploper een voordeel om wisselstraten uit te rusten met een bezetmelder, inclusief terugmelder?
- Zo ja, hoe vertel ik aan Koploper om constructief gebruik te maken van deze informatie?

Mijn bedenking is dat als er wagonnetjes ontsporen of los-koppelen, dan is dat 9 keer op 10 op een wissel. (En ja, ik overweeg om de assen van alle wagons/rijtuigen te voorzien van een weerstand)

Jouw mening graag!
Michiel

P.S. sorry indien deze discusie hier al heeft plaatsgevonden. Ik heb liggen zoeken in het draadjesarchief, maar heb niets gevonden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik denk dat je deze vraag beter op het Koploperforum kunt stellen.

Michiel

Klaas, je hebt natuurlijk gelijk dat ik deze vraag beter op het koploper-forum gooi, maar ik hoop natuurlijk om van de vele DCC- en "blokrijders" onder ons een feedback te krijgen. Het lijkt me een evidente vraag bij het in praktijk omzetten van zijn (sporen)plan. Maar, ik mag me vergissen...

In elk geval, Klaas, bedankt voor de tip.
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dieseltje

Ik vind dit in elk geval een interessante vraag...
(Voor specialisten misschien niet, maar iedereen moet leren...)

Michiel

Ik heb in het Koploperforum gelezen dat aan wissels bezetmelders gekoppeld kunnen worden. Dit heeft in Koploper als voordeel dat een wisselstraat pas vrijgegeven zal worden als de bezetmelders van deze wissels vrijbaan geven.

Dus, wagonnetjes die per ongeluk achterblijven op een wisselstraat, houden de wisselstraat geblockeerd zolang ze niet verwijderd zijn. Mij lijkt dit een interessante oplossing, maar ieder moet maar voor zichzelf uitmaken of dit de kost van een bezetmelder incluis terugmelder waard is.

Echter, bezetmelders zijn niet nodig om op wissels vastgelopen lokomotieven te detecteren, dat doet Koploper ook zonder wissel-bezetmelder. Tevens dienen alle wagons uitgerust te zijn met een stroomverbruiker (lampje, weerstand, ...), niet enkel de laatste wagon.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Saraan


Echter, bezetmelders zijn niet nodig om op wissels vastgelopen lokomotieven te detecteren, dat doet Koploper ook zonder wissel-bezetmelder.


Dat doet Koploper op tijd basis. Als een trein (lok nummer-lok adres) na X seconden (ik meen 90 sec) zich niet heeft gemeld dan komt er een waarschuwing op het scherm.

Mvg, Johan.

Frank_N

citaat:
...Tevens dienen alle wagons uitgerust te zijn met een stroomverbruiker (lampje, weerstand, ...), niet enkel de laatste wagon.
...


Waarom dat, michiel? Als er na de eerste wagon of na de zoveelste wagon wat misgaat met uw koppelingen, zodat een deel van de stam achterblijft zal altijd de laatse wagon blijven waar die is......... Of begrijp ik iets niet [?] [?]
Groet van Frank

Michiel

Ik heb zelf geen ervaring met Koploper, maar ik heb gelezen dat ie moeilijk doet als ??n trein twee keer hetzelfde signaal afgeeft.

Dit kan gebeuren met een lokomotief, een lange sleep wagons en laatste wagon met bijvoorbeeld een sluitsein. Met een kort blok (bijvoorbeeld een stopsectie) wordt dus eerste de lok gemeld in dit deze sectie. Als de lok het blok verlaat en zich aanmeld in het volgende blok, komt de stopsectie vrij. Pas later, als de laatste wagon met sluitsein in de stopsectie komt, ziet Koploper hier wederom een trein verschijnen. Is dit een spooktrein???

Maar nogmaals, ik heb zelf (nog) geen ervaring met digitale treinbesturing of Koploper...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Voor zover ik de gebruiksaanwijzing van Koploper begrijp, zal je trein altijd korter dienen zijn dat je blokken. Is de trein langer dan je blok verbaast het me niets als Koploper dat niet "snapt". Koploper zal altijd het voorgaande blok pas vrijgeven, als het huidige blok vrij van stroomverbruikers is.
Groet van Frank

Michiel

In de handleiding van Koploper wordt herhaaldelijk aangeraden om geen of alle wagons detecteerbaar te maken. Echter, zoals je inderdaad aanhaalt, wordt dit aangeraden indien een trein langer is dan een blok. Hieronder volgen een paar citaten uit de handleiding...

citaat:

...In Koploper is het mogelijk om een lengte toe te kennen aan blokken en treinen. Een te lange trein zal dan nooit in een te kort blok komen. Deze beperking zou niet hoeven gelden als alle wagons gedetecteerd kunnen worden...


citaat:

...Bij 'oude' methode van digitaal rijden zijn de volgende combinaties mogelijk:
1. Als alleen de locomotief stroom afneemt en g??n van de wagons verlichting of weerstandslak heeft, kan er uit alle mogelijkheden worden gekozen.
2. Als personenwagens wel verlichting hebben, moet alle wagons tussen de locomotief en aan de laatste wagen met verlichting gedetecteerd worden. Na deze wagens mogen wagens komen die niet gedetecteerd worden, doch geen wagens meer die wel voor een bezetmelding zouden kunnen zorgen.
3. Als er niet met binnenverlichting wordt gereden maar wel met sluitlichten, is het noodzakelijk dat alle tussenliggende wagens gedetecteerd worden, hetzij door verlichting hetzij door weerstandslak...


citaat:

...Om met treinstellen of trek/duwcombinaties te kunnen rijden moeten alle wagons van de trein door de bezetmelders gedetecteerd worden...


citaat:

...Realiseer je echter wel dat de voorafgaande wisselstraat van detectie voorzien moet worden en dat alle wagens van de trein gedetecteerd moeten worden. Is dit niet het geval, dan wordt de wisselstraat te vroeg vrijgegeven...



De citaten zijn uit hun context gehaald, om en een correct beeld te vormen raad ik aan om betreffende paragrafen volledig te lezen, maar ik leid hieruit af dat als een trein korter is dan elk blok op zijn route, dat niet alle tussenliggende wagons detecteerbaar moeten zijn. Dit is zeker iets om te onthouden!

Bedankt Frank voor jouw terechte opmerking.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RobE

Zoals Klaas ook al aangaf, stel deze vraag op het Koploper forum.
Nu krijg je allemaal antwoorden van, ik denk of ik weer niet zeker.
Hiermee doe je het programma Koploper tekort.

De problemen die je tot nu toe noemt zijn geen probleem voor Koploper.

Groet,
Rob

Michiel

Ik heb het forum van Koploper doorgenomen op zoek naar gelijk(aardige) vragen en antwoorden hierop. Ik heb voldoende bevestiging gevonden betreffende mijn initiele vraag, en de principiele werking is mij duidelijk.

Het ontbreekt me nog om dit aan de realiteit te toetsen. Van zodra de sporen gelegd zijn, en de elektrische aangesloten, ga ik bovenstaand in praktijk brengen.

Zoals je zei, Rob, dit is geen probleem voor Koploper. Bedankt voor je bevestiging.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RobE

Hallo Michiel,

Nog een laatste tip.
Nu je nog moet beginnen maak eerst een eenvoudig rondje met een inhaalspoor en ga daarmee aan de slag.
Koploper is behoorlijk complex maar dat moet ook wel met zoveel mogelijkheden.
Welkom bij de club.

Groet,
Rob

Michiel

Ik heb nog niet alle hardware om een ovaaltje te kunnen testen. Ik mis nog de bezetmelders, de terugmelders en de USB/seriele interface naar de computer.

Maar, Rob, ik heb de demo versie van Koploper al en tijdje geleden uitgeprobeerd, een heb ermee mijn schaduwstation ingegeven met alle blokmelders, wisselstraten en blokrelaties en treintypes. De simulatie werkte volledig zoals verhoopt. Blijft over, de koppeling van de echte baan aan mijn computer...

Van zodra ik alle materiaal heb, zal ik zeker een een ovaaltje met inhaalspoor uitproberen, maar ik heb alle vertrouwen dat dit vlot zal verlopen. Bedankt voor de tip.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

citaat:
...Tevens dienen alle wagons uitgerust te zijn met een stroomverbruiker (lampje, weerstand, ...), niet enkel de laatste wagon.
...


Waarom dat, michiel? Als er na de eerste wagon of na de zoveelste wagon wat misgaat met uw koppelingen, zodat een deel van de stam achterblijft zal altijd de laatse wagon blijven waar die is......... Of begrijp ik iets niet [?] [?]



Hoi,

De wisselstraat word vrijgegeven als ze niet meer bediend word dus wanneer de laatste wagen in de sectie voor de wisselstraat blijft hangen krijg je daar waarschijlijk een spookmelding en de wisseltraat onder de trein word vrijgegeven en er kan vrolijk een andere trein van die wisselstraat gebruik maken....

@Saraan
Als je met treinen wenst te rijden die niet volledig in de blokken passen en dus in de wisselstraten kunnen blijven hangen is het volgens mij intresant om detectie in je wisselstraten te leggen. dan komen ze vrij als de laatste wagen er uit is en dit heeft toch een vlotter gebruik van de wisselstraten tot gevolg...

Voor je tweede vraag kan ik je ook niet echt helpen...
Ben het zelf ook nog maar aan het leren....

Groetjes
Peter