Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst

Gestart door Jean, 16 september 2007, 10:12:41 AM

bollen neus

CiteerGeplaatst door bollen neus

Mezelf getrakteerd op een HELJAN MY DSB 44811 model spoor O. Zo voelt de CFL 1601 zich niet meer alleen.[:)]

Vandaag aangekomen met auto uit Duitsland in nieuwstaat.[:)]

Paulogic

Nice... Je hebt toch nog plaats voor uw koffietje te zetten he Eric?
Of drink je uit een kap van een bollenneusje...[:D]
mvg,
Paul(ogic)

doomslu

citaat:
Geplaatst door bollen neus

CiteerGeplaatst door bollen neus

Mezelf getrakteerd op een HELJAN MY DSB 44811 model spoor O. Zo voelt de CFL 1601 zich niet meer alleen.[:)]

Vandaag aangekomen met auto uit Duitsland in nieuwstaat.[:)]

Een trein die met de auto komt? [:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bollen neus

Luc, al was het dat deze loc langs de riolen is gekomen het voornaamste is dat hij hier op de rails staat .[;)]

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door bollen neus

Luc, al was het dat deze loc langs de riolen is gekomen het voornaamste is dat hij hier op de rails staat .[;)]



Als hij langs de riolen was gekomen dan was hij reeds vervuild= minder werk voor jou Eric.
MC


Peter

Nieuw van daarstraks op de beurs in Merksem, en wagen waar ik al een tijdje naar zocht:

de Piko Kds67/Ucs912 Silowagen van de DB
Een aantal onderdelen moeten nog gemonteerd worden.


Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Mooi rood is niet lelijk:



De 1612 van DBS

Kees-Jan

B-Modelbouw

Sinds een grote week rijdt hier op mijn baan het (niet Belgische) 'ICR Bs' Benelux stuurstand rijtuig
mee zijn toertjes in 'Den Amsterdammer' anno jaren '90 -'00 ...

Een prachtig model met mooie rijeigenschappen ... dit zowel getrokken, maar ook wanneer die kop maakt
geen moeite heeft om over wissels en bochten te passeren.

Weldra wordt die voorzien van Preisertjes en rijtuigverlichting/cabine verlichting ... Een kleine opmerking
is toch wel de stroomafname van de assen (???)

Laat nu maar snel die ICRm (zuurstokken) rijtuigen komen ... zodat mijn 28'er ook eens iets anders dan
goederen kan trekken, of de aangepastte Oostenrijkers.

En misschien een leuk opdrachtje voor Kees-Jan om de Olympische variant te maken ;o)

Bruno

Dat van de stroomafname kan eenvoudig zelf worden aangepast middels een gehalveerd stroomafnamestripje van DigiRails en een druppel secondelijm:

B-Modelbouw

Mooie aanpassing Bruno ...


Vreemd dat hier nog niet eerder iets op het forum is verschenen i.v.m. stroomafname. Wat zijn de Pro's en Contra's van de verschillende oplossingen?

1) Stroomafname via het loopvlak van het wiel
   Lijkt mij gevoelig voor vervuiling

2) Stroomafname via de wielflenzen
   Bij locs komt deze vaak voor, zelf nog niet toegepast op
   rijtuigen.
   
3) Stroomafname via de wielas
   Geleidbaarheid van de as is soms een vraagteken

4) Stroomafname via loc/ander rijtuig en stroomvoerende koppeling
   Kabeldoorvoer bij de koppeling zorgt soms voor problemen,
   Vaste verbinding geegt geen flexibiliteit in treinsamenstelling.
   Beste ervaringen met Tams-koppeling die compatibel is met de  
   Profikoppeling.

Bruno

1) Is inderdaad het meest gevoelig voor vervuiling, op een schone baan echter geen problemen mee, zeker niet in combinatie met stroomafname op alle 4 de assen van een rijtuig.

2) Aan de bovenkant of zijkant van de flens? Bovenkant lijkt mij een te klein contact-oppervlak voor een stabiel contact. De zijkant is inderdaad de beste oplossing, maar bij de ICR rijtuigen van LSModels niet mogelijk.

3) Normaal heb je dan maar stroomafname vanaf ??n spoorstaaf per draaistel, beter is om bij een rijtuig van alle assen stroom af te nemen. Kan ook met gedeelde assen, maar dat kost weer wat om dat bij 7 rijtuigen te vervangen.

4) Mijn ervaring met koppelingen van Tams is niet al te best; zeker niet bij 7 rijtuigen. Daarbij kosten deze koppelingen vrij duur wanneer men daar een hele trein mee wilt voorzien.

Mijn Duitse DoSto rijtuigen en locomotief heb ik voorzien van Roco stroomgeleidende koppelingen, werkt perfect, maar zijn niet eenvoudig te ontkoppelen, dus niet geschikt voor wisselende samenstellingen.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
Vreemd dat hier nog niet eerder iets op het forum is verschenen i.v.m. stroomafname. Wat zijn de Pro's en Contra's van de verschillende oplossingen?
Dat lijkt inderdaad vreemd - ik kan me toch ook geen topic hierover herinneren.
Misschien is het goed om er een apart draadje over op te starten.

Op de loopvlakken lijkt me niet zo slecht, maar de factor wrijving? Ik zou de strips daarom zo dicht mogelijk bij de as plaatsen, dus nog net op het stroomgeleidende deel van het wiel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
Vreemd dat hier nog niet eerder iets op het forum is verschenen i.v.m. stroomafname. Wat zijn de Pro's en Contra's van de verschillende oplossingen?
Dat lijkt inderdaad vreemd - ik kan me toch ook geen topic hierover herinneren.
Misschien is het goed om er een apart draadje over op te starten.

Op de loopvlakken lijkt me niet zo slecht, maar de factor wrijving? Ik zou de strips daarom zo dicht mogelijk bij de as plaatsen, dus nog net op het stroomgeleidende deel van het wiel.



Inderdaad een apart draadje want we gaan vervuilen.
De oplossing zoals hierboven op de picture is geen goede volgens mij.
Het minste vuil gaat verzamelen tegen de stroomafnemer. Als dat om een of andere reden wat vast hangt en tussen loopvlak en stroomafnemer komt heb je slecht kontact.
Vermijden kan men niet. Er ligt altijd wel het een en ander op de rails.
Beste is tegen de binnekant van het wiel en a la limiet bovenop de flens. Maar op de flens gaat de flens op termijn een gleuf maken in de stroomafnemer omdat het raakvlak wel heel erg smal is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

citaat:
Geplaatst door Gerolf

CiteerGeplaatst door B-Modelbouw

Misschien is het goed om er een apart draadje over op te starten.



bij deze
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum