Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Betonnen dwarsliggers

Gestart door doomslu, 07 september 2007, 22:35:18 PM

doomslu

Zomaar een vraag die ik me stel, terwijl ik aan de onderbouw van mijn nieuwe baangedeelte bezig ben en dus binnenkort sporen kan gaan leggen, zijn er onder jullie mensen die sporen hebben liggen met betonnen dwarsliggers (jaja, ze bestaan in H0)?

En, indien je een baan in tijdperk V zou bouwen, zou je dan voor betonnen dwarsliggers kiezen ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Je kan die natuurlijk ook zelf maken h?, ok? ik heb mijn sporen gespoten in een betonkleur, maar die nerven van de houten dwarsliggers zie je alleen maar als je er met je neus tegenaan plakt, het resultaat op zich vindt ik best aanvaardbaar.




Roderik

Heeft Peco die niet? Ze hebben dat in elk geval in N schaal dus denk ik zeker ook in HO.
Always be modelling!

modelbaanHO

Peco heeft inderdaad flexrails met betonnen dwarsliggers (ref. SL-102). Blijkbaar alleen in code 100.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Tillig heeft ze in hun Elite Code 83 programma, alleen als flexraim met een lengte van 47cm (code 85134).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Roco heeft ze in hun Roco-line reeks als flex. spoor van ong. 90 cm.
De dwarsliggers zijn wel van het type dat tussen de rails versmald. Deze werden hier in Belgie ook gebruikt, en zijn overal nog te vinden, zoals tussen Berchem (Antw.) en Antw. Zuid.
De nieuwe dwarsliggers behouden hun breedte over heel de lengte,en ik weet niet of die al op H0 te vinden zijn. Ook het oudere type van twee betonblokken verbonden door een stalen stang bestaan niet op H0, alhoewel op een foto van Eric Sainte deze te zien zijn. Zelf gemaakt?
Op mijn vraag aan Eric heb ik helaas geen antwoord gekregen.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Alvast bedankt voor de reakties. Ik wist niet dat Erwin voor beton had gekozen op sommige sporen.
Ik ga in ieder geval met Tillig werken, maar twijfel nog tussen gewoon hout of beton.

Mijn vraag was dus ook, zouden jullie voor beton kiezen (bijvoorbeeld op de hoofdbaan) ?

Een nadeel is dat je dan de wissels wel gewoon met houten dwarsliggers hebt. Dat is natuurlijk wel waarheidsgetrouw, want ook in het grootbedrijf zijn wissels met betonbielzen erg zeldzaam. Ik heb er donderdag op gelet toen ik naar Brussel spoorde. In Namur bvb zijn de vernieuwde sporen met betonnen dwarsliggers, maar de wissels liggen op hout. En echt mooi vind ik die combinatie niet.
Kortom : twijfel en daarom graag jullie persoonlijke mening.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

In de meeste gevallen hebben de wissels (zelfs de nieuwe) houten dwarsliggers. Je kan dus alles door elkaar gebruiken. Op het spoor tussen Berchem en Antw. zuid vind je 4 (VIER) verschillende dwarsliggers door elkaar gebruikt. Goed te zien van op de wandelweg/fietspad die vanaf het kruispunt aan de Karel Ooms straat tot aan het station Berchem op een paar meter afstand en iets hoger van de sporen loopt.

Op mijn vraag waarom wissels houten dwarsliggers hebben heb ik een tijd geleden  geen antwoord gekrege, niet hier op het forum, niet van de NMBS zelf.
Met vriendelijke groeten
Peter

DelticPower

Hallo Peter,
Wissels hebben over het algemeen houten dwarsliggers omdat ze meestal vlak bij de plaats waar ze moeten komen liggen worden opgebouwd. Er zijn dan verschillende lengtematen nodig en worden de gaten voor bevestigingen etc. ter plaatse geboord. Betonnen dwarsliggers worden in mallen gegoten, en zijn daardoor moeilijker te maken voor een wissel.

Groeten van Jan

Klaas Zondervan

In Nederland worden nieuwe wissels tegenwoordig standaard op betonnen dwarsliggers gelegd. Die hebben dan over de hele lengte dezelfde doorsnede, dus geen versmalling tussen de spoorstaven.
De wissels worden in een werkplaats opgebouwd, de gaten voor de bevestiging van de railstoelen worden in het beton geboord. Na de opbouw wordt het wissel weer uit elkaar gehaald voor transport naar de bouwplaats.
De dwarsliggers zijn uiteraard verschillend van lengte, in het uiteinde van de dwarsligger is een volgnummer in het beton gegoten, zodat ze bij assemblage op de bouwplaats op de goede volgorde gelegd kunnen worden.
Ik heb deze wissels gezien in de stations van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, en op het industrieterrein Sloe, maar er zijn al veel meer lokaties waar wissels op beton liggen.

SuSke

Dan spreek je over semi-prefab. Eerst de boel voormonteren en dan terug opbouwen.
Wat als er dan een afwijking is in de aansluitende sporen? Dan begint het gehassel (en gevloek).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door SuSke

Wat als er dan een afwijking is in de aansluitende sporen?

Ik had het wel over Nederland h?. [:D]

B-Modelbouw

't Zal inderdaad wel zijn voor en nadelen hebben ...

En wat vroeger maatwerk ter plaatse was (vandaar het gebruik van houten dwarsliggers), maakt vandaag gebruik van voorgemaakte wissels in beton die eerst zorgvuldig ter plaatse worden uitgemeten.
't Is trouwens handiger de sporen aan te passen naar de wissel, dan de wissel naar de sporen. De inbouwtijden voor zulke wissel zijn dan ook behoorlijk lager ... En daar is 't hem meestal wel om te doen, minder lang dat een spoor uit dienst wordt gesteld.

doomslu

Even een update.
Ik heb ondertussen de knoop doorgehakt en ik voorzie een gedeelte van de baan met betonnen dwarsliggers. Ik heb sinds vorig weekend trouwens al een lading sporen met betonnen dwarsliggers binnen. Ze zijn van Tillig en zien er, naar mijn mening, goed uit.
Nu nog eens tijd vinden om eindelijk de sporen te gaan leggen... [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

13erke

citaat:
Nu nog eens tijd vinden om eindelijk de sporen te gaan leggen...

en een fotootje te nemen![:D]