Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Viessmann of Lenz??

Gestart door ERVIN, 31 augustus 2007, 21:10:33 PM

ERVIN

Ik ga beginnen met mijn kopstation te voorzien van terugmeld-decoders, het is dus de bedoeling dat mijn treinen mooi automatisch stoppen voor de stootblok en dat ze terug mooi vertrekken uit mijn kopstation, nu ben ik al geruime tijd aan het kijken geweest hoe ik dit allemaal moet verwezenlijken, en ik ben dus redelijk goed op de hoogte van wat de fabrikanten allemaal op de markt hebben, maar nu komt mijn vraag dus, welk systeem is volgens jullie het beste, en welk systeem is het eenvoudigste om aan te sluiten, ik ben al in het bezit van de Viessman wissel-decoders, maar van terugmeld-decoders heb ik nog niets, ook de prijs van beide systemen is nogal verschillend, Lenz is duidelijk duurder dan Viessman, maar is het daarom ook beter, is er iemand die met Lenz werkt en hoe zijn de bevindingen hiervan, en is er iemand die met Viessmann werkt, en hoe zijn daar dan de bevindingen van??

Ik hoor het graag even.

dieseltje

En dan hebt ge bv. Littfinski (LDT) nog niet vermeld....

INFO

Ervin,

Lenz terugmeld decoder werken alleen met het Lenz Digital systeem, die worden aangesloten op de RS aansluiting, dez aansluiting zit niet op jouw Twin-Center.


Het allerbeste is en het handigste gezien de grote van jouw baan, is te gaan werken met het LOCONET.

Daarvan kun je de modules van Uhlenbrock gebruiken, de 63350 of de 63340, of de LocoIO van Hans de Loof.

Dat zal de beste en vooral de gemakkelijkste oplossing zijn voor jouw baan, dus door gebruik te maken van het LocoNet in plaats van de S88 achtige toepassingen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Treinliefhebber

Erwin,

Als je de baan wilt besturen met een PC is de HSI88 van Littfinski een zeer geschikt en betrouwbaarsysteem.
De interface beschikt  over 3 s88-bustekkers en biedt het voordeel van een snellere s88-busverwerking en de mogelijkheid, drie (afzonderlijke) terugmeldbussen onder de spoortafel te verleggen. De HSI-88 werkt gebeurtenisgestuurd: een of meerdere veranderingen aan de terugmeldingangen worden meteen aan de PC gemeld. Dit bespaart aanzienlijke rekentijd en openbaart zich door een kortere reactietijd, omdat de PC niet cyclisch (en daardoor vertraagt) naar veranderingen moet vragen, maar deze actueel van de interface gemeld krijgt.

Groetjes,
Dave

INFO

Ervin,

Ge zien de afmetingen van jouw modelbaan, ie het verstandig om een systeem welke gebruik maakt van de S88 - Bus of modules te vermijden.
Ook de HSI-S88 is niet geschikt voor jouw modelbaan, gezien de afstanden die jij moet overbruggen, is dit vragen om storing en moeilijkheden. Ook gezien de beperking van 31 modules.

Het beste is te kiezen voor een storingsvrij bedrijf, waarbij je niet verplcht bent om modules achter elkaar aan te sluiten, dus kies je voor een Netwerk aansluiting, het LocoNet.

Daarbij kun je iedere module in elke willekeurige volgorde aansluiten, zonder rekening te houden met de logische opvolging van de modules.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Bedankt voor de nuttige info, ik ben reeds op zoek gegaan op het net en heb daar al enkele intressante dingen ontdekt, maar aangezien dit allemaal nog heel erg nieuw voor mij is zal ik nog heel veel moeten gaan studeren, maar ook dat is erg leuk om te doen hoor.[;)]
Het zal dus heel waarschijnlijk de Uhlenbrock terugmeldmodule 63340 worden.

INFO

Gezien het prijskaartje, wil ik je het advies geven om de 63350 te nemen tesamen met losse stroomdetectie schakelingen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Zijn Lenz en Viesmann dan niet compatible ?

Spoorse

INFO

De Lenz terugmeldmodules zijn met geen enkel ander digitaal systeem te gebruiken. Andere producten van Lenz zoals wissel en lokdecoders zijn wel met andere producten te gebruiken.


Lenz terugmeldmodules worden aangesloten op de twee aansluitpunten van de RS aansluiting.

De Viessmann modules worden aangesloten op de S88-bus.

Ervin heeft een Twin-Center als centrale, deze heeft wel een S88 aansluiting, maar heeft geen RS aansluiting.

Het is voor Ervin verstandiger gezien de omvang van zijn baan, om ook de S88 bus niet te gebruiken, maar om het LocoNet te gebruiken, voor het aansluiten van de terugmelders.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

En ikke mij uitsloven om die artikels over ABC te schrijven. Natuurlijk vergt dat wel een SYMMETRISCH uitgangssignaal van versterkers, centrale of boosters (geen M?... dingen dus, of Intellidingesachtigen, tenzij voeden met 18V~ en op spoor N zetten) en hiermee compatibele decoders. Al diegenen die "normale" DCC-centrales hebben en zich zitten uitsloven, lees eerst die artikeltjes nog eens. Binnenkort vervolg met bloksysteem met en ZONDER Lenz-modules.
Ervin had zijn materiaal al toen ik erover begon, zonde. ABC is imho wel revolutionnair in zijn eenvoud van toepassing.
En wat Wim hierboven vertelt is helemaal geen larie, maar dat hebben de meesten onder jullie al door[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Erwin ik gebruik al jaren de terugmelders van Viessman ik meen de no 5233 maar dan de opto s Deze zijn aansluitbaar op de plus en komen niet in aanraking met de digitale stroom kring.Als digitaal programma gebruik ik Digipet X  en soms koploper.[:)]