Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

leds 2mm

Gestart door Jean, 26 augustus 2007, 21:30:21 PM

Jean


Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar leds met een maximale doorsnede van 2mm.
Bij Conrad gekeken, daar heeft de kleinste led een doorsnee van 3mm.

Ben benieuwd
Groeten,
Jean

MARKLINRIJDER

Brelec heeft leds in zijn gamma van 2mm.  Het zijn wel towerleds, in wit en rood.  

//www.brelec.be

Groetjes,

David

Blausee-Mitholz

Conrad Duidsland heeft ze wel onder nummers 180276
en 180277

Mvg, Johan.

Frank_N

Hoi Jean, volgens mij heeft van Meekeren ze ook in het programma.
Groet van Frank

eric

Deze heeft ze ook, staat normaal ook in Houten.
http://www.treinelektronika.com/elektronika.htm

Hier zijn ze als test ingebouwd in een reeks 59


Het art. nr. van Conrad dat Johan aangeeft, zijn dezelfde.




Jean


Dank voor de suggesties, ik geloof dat ik wel verder kan, maar ik heb nog wel wat vragen.

Bestaan er rood/witte duoleds (3pootjes) met een doorsnede van 2mm? In de genoemde winkels ben ik ze niet tegengekomen.

Kan een dikkere led (bijvoorbeeld 3mm) bijgevijld worden, tot maximaal het binnenwerk zonder dat de verlichtingsfunctie verloren gaat?

Hoe wit is wit en hoe geel is geel? Welke kleur past mooi bij een 'altbau' BR E 104 van de DB? Suggesties?

Wat geniet de voorkeur: 3 leds voor de frontverlichting, in serie of parallel plaatsen? En vooral, waarom het ene of het andere?

Groeten,
Jean


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad


Wat geniet de voorkeur: 3 leds voor de frontverlichting, in serie of parallel plaatsen? En vooral, waarom het ene of het andere?

Hangt er van af.

Als je digitaal rijdt, dan in serie. Er is nl. genoeg spanning aanwezig, meestal ongeveer 18V. Drie leds in serie hebben 6V nodig, blijft er dus 12V over die je in een weerstand moet wegwerken. Maar je hebt maar ??n keer de stroom.

Rijd je analoog, en je wilt dat ze al bij een lage spanning licht gaan geven, dan parallel. Kost je wel 3 keer de stroom, maar vanaf 2 ? 3V doen ze het al.

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad


Wat geniet de voorkeur: 3 leds voor de frontverlichting, in serie of parallel plaatsen? En vooral, waarom het ene of het andere?

Hangt er van af.

Als je digitaal rijdt, dan in serie. Er is nl. genoeg spanning aanwezig, meestal ongeveer 18V. Drie leds in serie hebben 6V nodig, blijft er dus 12V over die je in een weerstand moet wegwerken. Maar je hebt maar ??n keer de stroom.

Rijd je analoog, en je wilt dat ze al bij een lage spanning licht gaan geven, dan parallel. Kost je wel 3 keer de stroom, maar vanaf 2 ? 3V doen ze het al.





Helemaal helder. [:)]
Wie kan de andere vragen benatwoorden?

Jean

Blausee-Mitholz

Hi Jean,

Laatst heb ik voor iemand (ik rij zelf geen Nederlands meer) een Mat 46 van omgekeerd L sein en sluitseinen voorzien.

Eerst maar even twee fotootjes


Frontsein, de twee onderste is gewoon het orginele Lima lampje welke met glasverf geel geschilderd is. De bovenste pit is een warm witte SMD led in 0603 behuizing.


Sluitsein met twee rode SMD leds (rechthoekig 1x2mm)

Wat ik doe is de SMD leds op de lichtgeleider lijmen. (De bestaande lichtgeleider van Lima).
Ik soldeer eerst dunne draadjes aan de Leds, dan met een voorschakel weerstand laat ik het ledje branden op een (regelbare) trafo. Ik kijk eerst op welke positie het ledje moet zitten, dan lijm ik met trage secondenlijm al brandend het ledje op zijn plaats. In dit geval is het lijmoppervlak niet vlak zodat ik met twee componentenlijm verder verstevigd. Het witte ledje is recht voor het lensje gelijmd, de rode is er daarna iets schuin naast gelijmd.

1 nadeel, je moet het in 1x goed doen, zit je fout kun je overnieuw beginnen met nieuwe leds.
Bij bedrading aansluiten geld het zelfde, geen fouten maken want bij een defectie led ben je de klos.

Dit laat ik zien als voorbeeld en is als alternatief voor ledjes afdraaien van 3 naar 2 mm ect.

Een andere truuk voor rood/wit of rood/geel is voor de witten (of gele) een helder ledje te nemen en daar achterop een rode te lijmen. Laat je de rode led branden dan schijnt het rood door de behuizing van het andere ledje heen.

Succes, mvg Johan.

Succes, Johan.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad




Kan een dikkere led (bijvoorbeeld 3mm) bijgevijld worden, tot maximaal het binnenwerk zonder dat de verlichtingsfunctie verloren gaat?


Groeten,
Jean





Bijvijlen is wat lastig he... [:D] [:o)]

Nee nou serieus: Zo'n led van 3mm afdraaien naar 2 is goed mogelijk, mits je het ding goed kunt opspannen op een draaibankje. Even experimenteren is wel gewenst. Het verdient aandacht dat niet over een al te grote lengte te doen. Gebruik led's waarvan de aansluitpootjes binnen de buitendiameter vallen, dat vergemakkelijkt het opspannen. Verder kan het platte kantje in het huis nog roet in het eten gooien.
Zolang je het lensje niet beschadigt is er volgens mij niks aan de hand met de lichtopbrengst.

Maar ja, je hebt wel goed gereedschap nodig.
Groet van Frank

DelticPower

Hoi Johan, dat ziet er knap uit die frontseinen van mat 46. alleen het bovenste ledje geeft veelste veel licht, in het echt waren het net gloeiende spijkers. Beetje dimmen maakt het natuurgetrouwer.

Vwb het afvijlen van leds, mij is dit wel eens gelukt met
een langzaam draaiende boormachine.
Groeten van Jan

Jean

citaat:
Geplaatst door Blausee-Mitholz

Hi Jean,

............
Wat ik doe is de SMD leds op de lichtgeleider lijmen. (De bestaande lichtgeleider van Lima).
Ik soldeer eerst dunne draadjes aan de Leds, dan met een voorschakel weerstand laat ik het ledje branden op een (regelbare) trafo. Ik kijk eerst op welke positie het ledje moet zitten, dan lijm ik met trage secondenlijm al brandend het ledje op zijn plaats. In dit geval is het lijmoppervlak niet vlak zodat ik met twee componentenlijm verder verstevigd. Het witte ledje is recht voor het lensje gelijmd, de rode is er daarna iets schuin naast gelijmd.

1 nadeel, je moet het in 1x goed doen, zit je fout kun je overnieuw beginnen met nieuwe leds.
Bij bedrading aansluiten geld het zelfde, geen fouten maken want bij een defectie led ben je de klos.

Dit laat ik zien als voorbeeld en is als alternatief voor ledjes afdraaien van 3 naar 2 mm ect.

Een andere truuk voor rood/wit of rood/geel is voor de witten (of gele) een helder ledje te nemen en daar achterop een rode te lijmen. Laat je de rode led branden dan schijnt het rood door de behuizing van het andere ledje heen.

Succes, mvg Johan.

Succes, Johan.




Hier spreekt iemand die vaker met dit bijltje gehakt heeft [:)]





citaat:
Geplaatst door DelticPower



Vwb het afvijlen van leds, mij is dit wel eens gelukt met
een langzaam draaiende boormachine.
Groeten van Jan



die werkwijze had ik ook in gedachten


Dank aan allen voor het meedenken
Jean  


Jean

Even nog een vraagje.

Welk wattage kan het best gebuikt worden bij de weerstanden voor het aansluiten van ledverlichting?
Volgens de formule R = U/I komt ik uit bij weerstanden van 770 Ohm.
Maar ja, hoeveel Watt?

Groeten, Jean

Havoc

Een vermogen berekenen is simpel. Dit moet je weten:
- je voedingsspanning is V
- de spanning waarbij je led brandt is Vled
- de stroom die je door je led wil is Iled

Dan is de weerstand die je nodig hebt R = (V-Vled)/Iled en die gaat P = (V-Vled)xIled vermogen dissiperen. Je neemt de volgende standaard waarde in vermogen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jean

Een korte toelichting op welke weerstand heb ik precies nodig

Uitgangspunten/gegevens:

R= weerstand in Ohm  
U= spanning in volt
I= stroomsterkte in ampere
 
U: spanning op de baan 22 volt
Uv: 3 leds (geel) a 2,2 = 6,6 volt
gewenste stroom door de led 0,02 ampere (of iets minder)


Berekenen weerstandswaarde:

R = U ? Uv / I
 = 22 volt ? 6,6 volt / 0,02 ampere
 = 770 ohm

Nu is de benodigde weerstand berekend. Als ik in de Conrad gids kijk dan zie ik verschillen weerstandjes die een Ohm waarde hebben van rond de 770.
Met die Ohm waarde is er echter keuze in verschillende wattages: 0,25 watt, 0,5 watt en misschien nog wel meer.

De vraag is nu welke (welk wattage) moet ik hebben voor de toepassing met 3 ledjes. En vooral ook waarom de ene of de andere?

Ben benieuwd
Groet
Jean