Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Mehano HLE 26

Gestart door ricky56, 05 augustus 2007, 07:08:27 AM

Gottardo

Hallo BD1701,

je antwoord 100 % wat ik wilde weten.  Dank je wel ! Het is dus zoals ik verwacht had, namelijk dat er een gaatje verdwenen is.  Ik zal mijn slangetjes dus ook met secondenlijm monteren, of misschien proberen terug een gaatje te boren.

Wat betreft de rijeigenschappen, kan ik (nog) niet veel zeggen : wegens continu tijdsgebrek kom ik er jammer genoeg maar niet toe om mijn loks in te rijden (laat staan de onderdeeltjes te monteren).

De 2623 heb ik een 2-tal weken geleden gekocht, en ik heb toch even een paar testrondjes gemaakt (amper gedurende ??n minuut).  Mijn lok is dus geenszins ingereden.  Toch vielen een paar dingen op : net zoals bij jou, waren er nauwelijks waarneembare schokjes bij het rijden en versnellen.  Wat nog meer opviel, was het gedrag in bochten waarbij er duidelijk m??r weerstand was in ??n richting (met duidelijke snelheidsverlaging tot gevolg).  Weet nog niet of dit zal blijven - heb de lok ook nog niet geopend (misschien zit er gewoon ergens een kabeltje in de weg, of is er ??n of ander schroefje te vast aangedraaid).

Nogmaals bedankt voor je reaktie op mijn "probleem".

Gottardo

bollen neus

@ Gottardo en BD1701,

Ook bij 126108 en 2635 zijn de rijeigenschappen verschillend, de ene heeft heel wat minder stroom nodig om te vertrekken dan de andere. Zal wel liggen aan de motor zelf, alle motoren zullen wel verschillend reageren, net zoals bij identiek 2 dezelfde auto's van hetzelfde merk en type? De ene zal ook minder verbruiken als de andere, en de andere zal misschien nog minder in panne staan?[:)]

Groeten, Eric alias bollen[:o)]neus.

Gottardo

Dank je wel voor je reaktie bollen neus.  Inderdaad vertoont ??nzelfde lokmodel vaak de meest uiteenlopende rijeigenschappen.  Dat kan soms serieus tegenvallen als men dubbeltracties wil vormen.

Voor degenen die hun vitrineonderdeeltjes nog moeten monteren, kom ik nog even terug op het "verdwenen" gaatje.  'k Was vandaag in een treintjeswinkel waar zowat alle 26-ers van Mehano mooi naast mekaar in de vitrine stonden.  Perfect om te bestuderen dus [:)]   En inderdaad hadden -op ??n exemplaar na- alle loks het bewuste gaatje onder de rechterpuffer.  Ik weet nu dus perfekt waar ik de gaatjes moet boren in mijn lok.

Trouwens, het is eigenlijk toch een "gevaarlijke" plek, zo'n treinenwinkel.  Toen ik buitenkwam, merkte ik plots dat ik ??n van de laatste 1801 van LS-models gekocht had [;)]

Gottardo

Jurgen

Heb je nu de laatste loc gekocht of niet? Je kan niet 1 van de laatste locs kopen want er is er maar 1 die laatst is en dat is de laatste. [:p]
'k Ben maar aan't plagen zenne. [;)]

Bij een bekende handelaar zijn er blijkbaar nog enkele locs van de reeks 26 geleverd. De liefhebbers moeten dus snel zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gottardo

Tja Jurgen, je hebt natuurlijk overschot van gelijk [:D]  Toevallig heeft me iemand op het werk niet langer dan ??n week geleden ook opmerkzaam gemaakt op deze taalfout : er is er maar ??n echt laatste.  Aangezien de handelaar nog 3 exemplaren had, heb ik dus niet de laatste gekocht - er blijven er nog 2 over [:)]

Wat betreft de loks van reeks 26 : in 3 van de winkels die ik de laatste tijd bezocht heb, lag nog een voorraadje.  Dit wil niet zeggen dat elke mogelijke variant er nog ligt - zelf was ik ge?nteresseerd in een simpele blauwe analoge DC versie.  Bijvoorbeeld in de winkel waar ik vandaag was, stonden er nog een 7 tot 8 verschillende versies in de vitrine.

Trouwens -en dit hoort eigenlijk in een ander draadje thuis- bij navraag naar de beschikbaarheid / leverbaarheid van Mehano-modellen ontdekte de winkelier op zijn computer ook dat er (terug) Mehano 51-ers "available" (lees : bestelbaar) zouden zijn (weliswaar niet meer in alle mogelijke versies).

Gottardo

PeterBrz

Jongens, ik zit met een probleempje;

Wanneer ik het geluid van de 26 aanzet, hoor ik de panto's omhoog gaan. Daarna is het echter stil, totdat ik de regelaar opendraai en dan begint hij te zoemen. Omgekeerd hetzelfde, wanneer de loc is uitgelopen gaat het geluid stilletjes uit. Wanneer ik daarna het rijgeluid uitzet, hoor ik hem uitsckalen. Het moment daartussen is er dus geen geluid waarneembaar.  
Bij een 77 bijvoorbeeld is dit niet het geval, wanneer hij stilstaat hoor je hem nog steeds brommen (en bij andere locs ook trouwens).

Valt hiet iets aan te doen? Wie kent het probleem? Persoonlijk vind ik het een beetje jammer, want het is een verdomd prachtige loc!

Groeten, Peter

krispy

citaat:
Geplaatst door PeterBrz

Jongens, ik zit met een probleempje;

Wanneer ik het geluid van de 26 aanzet, hoor ik de panto's omhoog gaan. Daarna is het echter stil, totdat ik de regelaar opendraai en dan begint hij te zoemen. Omgekeerd hetzelfde, wanneer de loc is uitgelopen gaat het geluid stilletjes uit. Wanneer ik daarna het rijgeluid uitzet, hoor ik hem uitsckalen. Het moment daartussen is er dus geen geluid waarneembaar.  
Bij een 77 bijvoorbeeld is dit niet het geval, wanneer hij stilstaat hoor je hem nog steeds brommen (en bij andere locs ook trouwens).

Valt hiet iets aan te doen? Wie kent het probleem? Persoonlijk vind ik het een beetje jammer, want het is een verdomd prachtige loc!

Groeten, Peter

Hoi Peter

Ik denk dat het te wijten is aan een electrische lok zijn , bij mij maak hij ook bijna geen geluid als hij stil staat , wel komt er af en toe een pufje uit van de druk die wegglipt maar verder niets als hij stil staat , dat geld trouwens voor bijna alle electrische locs die ik heb en veronderstel dat het in het echt ook ongeveer zou is , bij de 13 reeks bvb , springt soms de compressor ( of iets dergelijks aan ) en dan weer een tijdje stil.
( in werkelijkheid hoort men nog wel geluiden als men naast de lok staat , maar dat wordt blijkbaar nergens mee gegeven .
Enkel mijn reeks 20 geeft een zeer licht sissend geluidje als hij stil staat ( maar enkel hoorbaar als men echt kort bij staat ) met af en toe weer dat pufje( sisje ) van drukaflaat.

In tegenstelling tot bvb 77,50,52,62,class66... ( dieselloks ) hoort men altijd de motor ronken op stationair toerental als deze stil staan ( zoals bij een auto of vrachtwagen )

Een stoomlok heeft ook altijd geluid , daar de ketel altijd onder druk staat

Ik hoop dat ik het iets of wat duidelijk heb beschreven wat ik bedoeldemaar kort komt het op het volgende weer : electrische lok stil als hij niet rijd en dieselmotor op stationair toerental
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

PeterBrz

Hoi Krispy,

Dank je voor de uitleg.
Maar zoals je zegt, de 20 doet het niet, en als hij hier stilstaat hoe je hem nog goed 'draaien' hoor. Met de reeksen 13 en 27 heb ik geen ervaring.
In het echt weet ik dat de 26 nog steeds geluid maakt, ook al staat hij stil (stel hij heeft nog een sleep gelost op het rangeerterrein). Ik weet wel niet vanwaar het geluid afkomstig is.

Ik heb te horen gekregen dat iemand er eens ging naar kijken en mogelijk iets ging inplanten op het onderdeel waar er dus nu geen geluid aanwezig is.

Groeten, Peter

ERVIN

Ik heb de Reeks 13 met geluid , en het is zoals Krispy het zegt hoor Peter, af en toe eens een pufje als hij stil staat , meer niet, als je dan terug vertrekt dan hoor je hem aanslaan.

2230

In het echt maken die toch ook niet veel lawaai, als ze stilstaan weliswaar ?

Bij de 21/27/ ... bv. hoor je enkel een bieptoon als ze stilstaan, en nu en dan de compressor die aanslaat.
Tenzij het vriest zullen de ventillatoren op volle kracht blijven draaien.

D_Loc

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik heb de Reeks 13 met geluid , en het is zoals Krispy het zegt hoor Peter, af en toe eens een pufje als hij stil staat , meer niet, als je dan terug vertrekt dan hoor je hem aanslaan.

Ik vind de 13/3000 in het echt behoorlijke luidruchtige locs, ook als ze stilstaan.
Getuige ook deze filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=-ennYEUsq10
http://www.youtube.com/watch?v=xJRPjLY2COI
http://www.youtube.com/watch?v=2k7k8uWceBk

Ze hebben wel een prachtig geluid als ze wegrijden en afremmen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

13erke

citaat:
Geplaatst door D_Loc

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik vind de 13/3000 in het echt behoorlijke luidruchtige locs, ook als ze stilstaan.
Getuige ook deze filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=-ennYEUsq10
http://www.youtube.com/watch?v=xJRPjLY2COI
http://www.youtube.com/watch?v=2k7k8uWceBk

Ze hebben wel een prachtig geluid als ze wegrijden en afremmen.

Hetgeen je hoort bij stilstand is zuiver de ventilatie voor het koelen van de motoren en de weerstanden voor de dynamische remming.[;)]
Je hoort dit trouwens bij het laatste filmpje het beste.
Je kan echter bij een 13/3000 de ventilatie handmatig aan en uitschakelen, wanneer deze actief staat beslist de computer dan zelf of er moet geventileerd worden of niet. Normaal gezien staat deze altijd actief, maar wanneer er bvb een stationschef een mededeling moet komen doen, zet je deze dan best uit, gewoonweg voor de verstaanbaarheid.[;)]

D_Loc

citaat:
Geplaatst door 13erke
Hetgeen je hoort bij stilstand is zuiver de ventilatie voor het koelen van de motoren en de weerstanden voor de dynamische remming.[;)]
Je hoort dit trouwens bij het laatste filmpje het beste.
Je kan echter bij een 13/3000 de ventilatie handmatig aan en uitschakelen, wanneer deze actief staat beslist de computer dan zelf of er moet geventileerd worden of niet. Normaal gezien staat deze altijd actief, maar wanneer er bvb een stationschef een mededeling moet komen doen, zet je deze dan best uit, gewoonweg voor de verstaanbaarheid.[;)]

Ok, bedankt voor de informatie!
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

PeterBrz

En is dit dan hetzelfde als bij de 26?

Groeten, Peter

13erke

citaat:
Geplaatst door PeterBrz

En is dit dan hetzelfde als bij de 26?

Groeten, Peter

Ik ken de situatie van een 26 niet zo goed, maar de vergelijking met een 23tig is gelijkaardig te noemen.
Bij een 23tig hangt het geproduceerde geluid dat grotendeels veroorzaakt wordt door de ventilatie van de motoren en de schakelweerstanden (JH-aandrijving) af van in welke groep weerstanden je je bevind. Met andere woorden, hoe meer vermogen je geeft, hoe meer ventilatie. Verder hoor je ook nog de compressor draaien, deze draait meestal constant, aangezien de batterijen hiermee ook worden opgeladen (dmv een soort dynamo).