Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Reparatie en digitalisering van een R

Gestart door Jean, 04 augustus 2007, 22:15:52 PM

Jean


R?wa is een modeltreinen merk dat in de jaren 70 is overgenomen door Roco. De locs vallen op door een voor die tijd opvallend aandrijfconcept. Al begin jaren 70 werden R?wa locs uitgerust met een middenmotor met cardan aandrijving. Ik kan mij geen ander (bekend) merk herinneren dat in die periode hetzelfde concept toepaste.
Enig speurwerk leverde op dat het prijsniveau van een R?wa loc ?hoog? was. Materiaal van R?wa wordt (beperkt) aangeboden op beurzen en op bekende koop- en veilingsites.

Enige tijd geleden is voor een luttel bedrag een niet rijvaardige R?wa BR 216 op de kop getikt. Het is een exemplaar uit de eerste serie (1972) met bedrijfsnummer 216 016-6.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/1-2.jpg/img
BR 216 016-6

Andere versies
De tweede serie (1973-1975) heeft bedrijfsnummer 216 154-5. Beide locs hebben het bekende rode uiterlijk. Daarnaast heeft R?wa een beige/rode en een beige/blauwe versie uitgebracht.
Bij de tweede serie zijn een paar verbeteringen aangebracht. Het meest in het oog springend is de scherpere bedrukking van de nummering op de cabines. Minder opvallend is dat de stroomafname iets uitgebreider is.

Indrukken
De 216 is vrijwel geheel van kunststof. De vormgeving lijkt goed gekozen. De 216 is, net als bij het grote voorbeeld, korter dan een BR 218. Minpunt is dat de kap halverwege niet naadloos aansluit op het onderstel. Bijzonder voor een loc van deze leeftijd zijn de opgezette stangen, handels, ed. Opvallend zijn de centraal onder het dak geplaatste lampjes, die bereikbaar zijn via een klepje. Van hieruit wordt het licht via geleiders naar de koplampunits geleid. De lichtopbrengst is echter matig.
Dit exemplaar mist een paar buffers, een stangetje op de voorzijde en een aantal zijruitjes. De kap is onbeschadigd. Zoals hiervoor reeds genoemd, rijdt deze 216 niet. De motor doet het wel, maar loopt vrijwel direct vast, zo bleek op het testbaantje.

Inspectie van de binnenzijde
Het openen van de loc moet omzichtig gebeuren. Een handig hulpmiddel hierbij is een plastic (tank)pasje dat tussen onderzijde en de kap wordt geschoven. Na opening is de motor en de aandrijving zichtbaar. De 216 is verzwaard met loodstukken. De ontbrekende ruitjes blijken los in de loc te liggen. Niet geheel onverwacht, want er rammelde wat.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/2-2.jpg/img
Het standaard binnenwerk

De bedoeling is natuurlijk de loc weer rijvaardig te maken en de ontbrekende onderdelen te monteren.
Voor deze dieselloc is een K?hn T125 decoder gereserveerd.  

De bedrading van de verlichting is los gesoldeerd zodat de kap veiliggesteld kan worden. Nadere inspectie leert dat de wielen van draaistel 1 blokkeren. Na even zoeken is duidelijk hoe de draaistellen met het onderstel verbonden zijn. Loshalen is daarna een fluitje van een cent. Na verwijdering van het onwillige draaistel is de motor aangesloten op een trafo en blijkt deze, zoals verwacht, als een zonnetje te draaien. Draaistel 2 functioneert vlekkeloos.
Terug bij het losgehaalde draaistel: Na het openen (via de onderzijde) blijkt ??n van de twee tandwielen gebroken te zijn.

Vervangende onderdelen
Bij een niet meer bestaand merk is het vinden van vervangende onderdelen niet altijd even gemakkelijk. Vooralsnog blijven de oorspronkelijke koppelingen geplaatst. Bij mijn weten bestaan er (oude) passende koppelstukken van Roco, waar vervolgens  de profikoppeling (art.nr. 6570) ingeschoven kan worden. Ik ben de koppelstukken nog niet tegengekomen, nog even doorzoeken dus. Overigens behoort een ?Kurzkupplungs-Nachr?stsatz? ook nog tot de mogelijkheden.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3-1.jpg/img
Koppelingen met een minder gangbare achterzijde

Voor de afgebroken buffers is al wel een oplossing gevonden. In het draaistelframe zijn gaten van twee millimeter geboord waar vervolgens losse metalen buffers zijn ingezet. Deze buffers zijn vrijwel identiek aan de originele.
Een vervangend tandwiel is vooralsnog niet gevonden. De loc zal het voorlopig met ??n aangedreven as minder moeten doen. Wel is het ASB wiel verplaatst, zodat de overgebleven aandrijfas is uitgerust met dit ASB wiel. Een vervangende stang onder het cabineraam is gevonden in plastic gietstukken die zijn overgebleven uit talloze bouwpakketten.

Plaatsen decoder
De plaatsing en aansluiting van de K?hn decoder in deze loc is eenvoudig gerealiseerd. Het is bijna ?plug and play?. In de decoderinstructie is het aansluitschema opgenomen. Na aansluiting is de 216 getest en zijn een aantal CV waarden gewijzigd.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/4-1.jpg/img
Zo gepiept

Rijgedrag
De 216 laat met deze decoder een ?gemiddeld? rijgedrag zien. Het gedrag op wissels en kruisingen is prima. Op snelheid laat de loc een redelijk gelijkmatig rijgedrag zien. ?Kruipen? gaat eveneens redelijk. De trekkracht is echter mager voor een realistische inzet. Dat uit zich met name op een stijgend traject, op vlakke trajecten valt het mee. Mogelijk is ??n aandrijvende as minder, hier de boosdoener. Het 2,1mm Roco-line railprofiel levert geen problemen op.

De stroomafname is voldoende en wordt gerealiseerd over drie van de vier wielen per draaistel. Een minpunt van de loc is dat bij een hogere snelheid een ?jankend? geluid wordt verspreidt. Het is altijd lastig te bepalen waar de oorzaak exact ligt. Ik verdenk de tandwielen in beide draaistellen die resoneren in het kunststof onderstel.
Het (kunststof) onderstel is relatief zwak en vanaf een bepaalde snelheid schommelt de loc wat. Ik vermoed een verband tussen deze twee feiten.

Mijn indruk is dat de K?hn decoder niet het beste naar boven haalt bij de 5-polige motor van deze 216. Binnen het regelbereik van de CV?s wordt (net) niet het optimale rijgedrag behaald. Wellicht is met een andere decoder een beter resultaat te behalen. Of dat zo is, zal blijken als binnenkort de R?wa BR 216 054-5 van een Lokpilot wordt voorzien.

Tot slot
De loc heeft zijn voors en tegens. De loc ziet er fraai uit, maar bovenbouw en onderstel sluiten niet geheel naadloos op elkaar aan. Het aandrijfconcept is ?modern? maar de trekkracht is mager en de geluidsdruk op snelheid is te hoog. Een degelijker (metalen?) onderbouw had de loc meer recht gedaan. Er is geen vliegwiel.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/5-1.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/6-1.jpg

Tot zover maar weer.


Groeten,
Jean Hoogstad



Geraadpleegde bron:
http://www.bahnwahn.de/Modellbahn-Wahn/body_modellbahn-wahn.html


eric

Awel,
Eigenlijk is dit wel leuk, zo eens een oudje onder de loupe nemen.
En het hoeft blijkbaar niet altijd ingewikkeld en een gefrul te zijn om er een decoder in te plaatsen.

ERVIN

Hoi Jean, mooie reportage, ik heb nog nooit gehoord van dit merk [:I].
Ik las ook dat je nog op zoek bent naar tandwielen, mss kan ik je hiermee helpen, ik heb er hier nog een hele hoop liggen die ooit dienst hebben gedaan in oude Fleischmann en Lima locs.

Je mag mij ook altijd via PM storen hoor.[;)]

n/a


pabe

Hi Jean,
Mooi gedaan - werkt inspirerend!  En inderdaad, Rowa heeft/had een aantal zeer mooi gedetailleerde modellen, zowel loks als wagens.

Paul

Frank_N

Mooie lok, Jean. En goede reportage! De lok ziet er erg goed uit. Het "jankende" geluid waar je het over hebt kan mogelijk versterkt (groot oppervlak) worden door de kap. Mogelijke remedie: verzwaren (van de kap) op een of andere manier.

Groet van Frank.
Groet van Frank

Jean


Leuk om te lezen dat de bijdrage in de smaak valt.

Hieronder volgen nog een paar opmerkingen over de R?wa BR 216 054-5 (2e serie). Inmiddels is ook daar een decoder in geplaatst.
Na de inbouw is de rode diesel naar het programmeerspoor gedirigeerd en zijn een aantal CV waarden gewijzigd. Voor het realiseren van een goed rijgedrag moet met name CV54 (P-waarde) flink verlaagd worden. Met de aanpassingen rijdt de 216 uitstekend. De rijeigenschappen van deze loc doen sterk aan een Roco loc denken.  

Het betere rijgedrag van de 216 054-5  t.o.v. de 216 016-6 is niet uitsluitend toe te rekenen aan het gebruik van een andere decoder. Ik heb de indruk dat de tandwielen en het overige drijfwerk uit de 2e serie van een betere kwaliteit is. Ook zit deze loc, die ongebruikt was, ?strakker? in elkaar. Deze loc schommelt niet en de trekkracht is voldoende.

Mijn tip: Heb je belangstelling voor een 216 van R?wa, ga dan voor een (goed) exemplaar uit de 2e serie. Bij beide locs is de vormgeving goed getroffen en zijn er vele details te zien, maar bij de jongste serie zijn de opdrukken scherper weergegeven. Bovendien rijdt de loc uit de 2e serie beter. Dat laatste is m.i. niet exemplarisch.

De ruim 30 jaar oude dieselloc misstaat niet tussen recent uitgebrachte locs.
Tot slot nog een aantal foto?s van het innerlijk en het uiterlijk:


Op wat details na, is de constructie van de loc identiek aan de 1e serie.  Alle minpunten die genoemd zijn bij de 1e serie zijn hier afwezig.  


De decoder is centraal onder het dak geplaatst. De Lokpilot heeft meer instelmogelijkheden voor het  tunen van de motor.  Er wordt een beter optimum bereikt dan met de K?hn decoder.


De frontverlichting is bij de 216 154-5 erg fel en is uit voorzorg gedimd. Beide 216?s zijn overigens uitgerust met sluitverlichting.


De twee R?wa?s. De machinisten hebben hun werkplek in cabine 1.


R?wa 216 en Fleischmann 218. De machinist van de BR 218 ziet er wat ?informeler? uit.


R?wa 216 en Fleischmann 218, gezien vanaf de bovenzijde.
Let ook op het lengteverschil van de locs. In schaal 1/1 is dit 40 cm.  



Tot zover maar weer,
Groeten,

Jean

Bundesbahnfreak

Hoi Jean,

Ik heb vandaag (01/08) in Hoeselt op de ruilbeurs ??ntje uit de tweede oplage op de kop kunnen tikken voor ?25!  Er is een beetje schade aan de kast en 1 uitlaatschouwtje mankeert.
Daarmee komt mijn verzameling van de V160 familie op volgende machines
215 rood en bont (Roco)
216.0 (lollo) (Roco)
217 rood (Trix)
218 rood,city bahn en TEE (Fleischmann)
en om in dezelfde vorm te blijven 232 (rivarossi)

Nu de standaard 216 erbij en ik hoop ooit nog de 210 van Mehano op de kop te tikken.

Groeten

Rudy

Jean

Hi Rudy,

Ik lees je berichtje nu pas [:I]
Ben wel benieuwd hoe je 216 bevalt.

Op dit moment heb ik het eerste exemplaar van de 216 opnieuw onder handen om de minpuntjes weg te nemen. Binnenkort wellicht weer een bijdrage in dit draadje..

Groett,
Jean

Peter

Hoi Jean
Ik bezit zelf een 215 van Roco uit een digitale beginset van jaren geleden. Je kan aan die decoder niets veranderen (vast adres, spijtig) en een 218 van Fleischmann (digitaal-sound) in Beige/T?rkis.
Ben eigenlijk over beide modellen heel tevreden. Hoop nog altijd op een Lolo en op(een goede) 232 van Brawa.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

citaat:
Geplaatst door Peter

Hoi Jean
Ik bezit zelf een 215 van Roco uit een digitale beginset van jaren geleden. Je kan aan die decoder niets veranderen (vast adres, spijtig)


een andere decoder plaatsen kan natuurlijk wel..

citaat:
Geplaatst door Peter


en een 218 van Fleischmann (digitaal-sound) in Beige/T?rkis.
Ben eigenlijk over beide modellen heel tevreden. Hoop nog altijd op een Lolo en op(een goede) 232 van Brawa.



Lolo's komen geregeld bij eBay voorbij..
Voor een bedrag vanaf de 50 euro verwisselen onbeschadigde Hamo Lolo's van eigenaar. Voor een Roco moet je meer reserveren..
Brawa's komen ook met regelmaat voorbij.
 
Groet,
Jean


Peter

Jean, vermits je nogal goed op de hoogte bent over R?wa, twee vraagjes.
1. Ik heb een R?wa stomer baureihe 89.6 dus een 89.7 met kolentender eigenlijk, waarvan de tandwielkast en de motor defekt zijn. Weet jij een oplossing, of waar ik die onderdelen kan kopen.
2.Ik heb een R?wa reizigerswagen waarvoor ik op zoek voor een vervangkoppeling type Roco kortkoppeling of Fleischmann profi koppeling. De normale met normschacht pas hier niet in want die "R?wa normschat is veel kleiner dan de normale.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

Peter,

1. Ik ken de stomer alleen van plaatjes: internet, catalogus en een ?anleitung? die ik hier heb.
Het model heb ik nooit in ?levende lijve? ontmoet. Het antwoord is dus wat ?algemeen?.  
Voor reserve onderdelen (of een complete loc) kan ik eigenlijk alleen maar naar eBay verwijzen en het aanbod daar in de gaten houden. Voor een alternatieve motor kun je eens bij Piet Peetooms (GMHS) rondneuzen. De tandwielen zijn zo specifiek, ik denk niet dat je die bij Piet zult vinden. Misschien biedt de loc (zonder al te ingrijpend te werkt te gaan) een mogelijkheid voor een alternatieve combinatie van tandwiel en/of motor in te bouwen.

2. Ik heb hier een 4 assige postwagen en die is denk ik wel vergelijkbaar met je  reizigerswagen waarvan ik even aanneem dat, dat ook een vierasser is.
De wagen die ik hier heb is uitgerust met een kortkoppel mechanisme waarvan de schacht in de lengte gezien, idd. vrij kort is. In de schacht opening heb ik echter wel een profi koppeling weten te drukken. Ik kan me herinneren dat, dat wel vrij strak ging. De uiteinden van de steekkoppeling heb ik met een tangetje stevig naar elkaar toegebogen en eventjes zo vastgehouden, waardoor er een zekere ?materiaal moeiheid? is ontstaan. Vervolgens is de steekkoppeling in de schacht geduwd.
Over de lengte gezien, past die niet helemaal, maar de koppeling zit echt stevig, recht en op de juiste hoogte vast.    

Tot zover maar even, ik hoop dat je er wat aan hebt.  Meer info of een fotootje ? Geef dan even aan welk rijtuig het exact betreft.


Groet,
Jean