Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

motortjes in lok's

Gestart door n/a, 31 juli 2007, 19:00:00 PM

n/a

Ik heb wat draadjes over ombouwen bekeken maar graak er niet helemaal uit wijs. Ik vraag me eigenlijk af of dat alle motortjes die in loc's zijn gelijkstroom zijn of dat er effectief een verschil zit op de motor tussen wisselstroom en gelijkstroomloks

zoals ik het begrijp zijn het allemaal gelijkstroommotortjes maar bij de wisselstroom-modellen zitten er gelijkrichters en diodes e.d. mee in de lok gebouwd om de wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom. Is deze veronderstelling wat juist of kan ik er niet verder langszitten?

Klaas Zondervan

In 2-rail locs zitten altijd gelijkstroommotoren. Dat is heel handig, als je de spanning op de rails ompoolt gaat de loc de andere kant op.

In 3-rail locs (M?rklin systeem) zaten van oudsher universeel motoren, die doen het zowel op gelijkstroom als op wisselstroom. Maar de richting moet in de loc omgeschakeld worden.

Toen M?rklin digitaal ging zijn ze steeds meer gelijkstroommotoren gaan inbouwen, meestal van het klokanker type, ook wel Faulhaber genoemd. De laatste tijd komen er ook locs met een z.g. C-sinus motor. Dat is een stappenmotor die je niet zonder meer op de spanning kunt aansluiten. Er hoort een elektronische stuurschakeling tussen.

n/a

ok alvast bedankt voor de uitleg, heb precies nog een hele weg af te leggen in het electronica gebeuren...

wat bedoel je juist met een stuurschakeling? is het mogelijk hier een voorbeeld van te geven ofzo?
bedankt

Klaas Zondervan

Cubyx,

voor de sinus motor, kijk eens hier:http://www.maerklin.de/produkte/softdrive_sinus.php#
Daar kun je een filmpje afspelen waarin de werking van de sinusmotor zichtbaar wordt gemaakt.
In de stator zitten 3 groepen spoelen die door de elektronische stuurschakeling afwisselend worden ingeschakeld. Daardoor ontstaat een draaiend magneetveld dat de rotor meesleept. De rotor bestaat uit permanente magneten.

Het bijzondere is dat je een sinus motor bij M?rklin niet als los wisselstuk kunt kopen. Alleen als een compleet pakket samen met de stuurschakeling en de decoder.

n/a

leuk filmpje, onze wetenschap breid zich weer wat uit :)
hetgeen waar ik echter meer in geinteresseerd ben is de stroomtoevoer bij de motortjes, is het bij zowel gelijkstroom als bij wisselstroomlok motortjes dat het gewoon + en - is of werkt de ene anders als de andere. Ik wil deze wetenschap gebruiken vermits ik wat kennis ben aan het vergaren om nadien zelf een wisselstroomlok om te bouwen naar een gelijkstroom. Ik heb al wat resources kunnen raadplegen hierover maar elke bijkomende informatie is geldig
de lok die ik wil ombouwen is een marklin en zover mijn kennis rijkt is dit ook een klokankermotor met hier bij een trommelcollector op http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_6090x_onderdelen_1_2.jpg
na even googlen kwam ik uit op dit, zover ik kan zien in mijn lok is het de motor met open spoel, de rechtse op de foto dus.

Klaas Zondervan

De motoren op die foto zijn zeker geen klokankermotoren.

De rechtse motor is een M?rklin universeelmotor met schijfcollector. Deze heeft een veldspoel (helemaal rechts). De veldspoel heeft twee wikkelingen die tegengesteld gewikkeld zijn. Om de draairichting om te keren moet de andere wikkeing ingeschakeld worden.

De linkse motor is ook een M?rklin motor, maar met een troommelcollector. De veldmagneet heeft een permanente magneet in plaats van een spoel. Daardoor is het een gelijkstroommotor geworden. De draairichting keer je daarbij om door de spanning om te polen.

Nog meer vragen? Kom gerust. Stap voor stap spijkeren we je bij.

mardelat

Hallo cubyx,
Je bent hier altijd bezig met de motor; vergeet echter niet wanneer je een wisselstroomlok ombouwt van AC naar DC, dat ge ook de wielen moet isoleren (nieuwe DC ofwel uitboren en isolatiebus monteren).
Marcel

n/a

laat het bijspijkeren maar komen [:D]
en dat van die wielen ed daar ben ik reeds van op de hoogte ja, anders zal mn besturing en mn lok er rap aan zijn voor de moeite :)
ik heb al rechstreeks contact opgenomen met een forum collega die me hiermee wou helpen via email maar ondertussen wou ik toch enkel nog wat vraagjes stellen hier op het forum, volgens mij een leuk onderwerpje voor de beginnende zelfbouwers

de 2 motoren hebben toch gewoon 2 aansluitingen dacht ik niet? die in mijn marklin toch. Hoe weet je eigenlijk wat plus is en wat - en kan je een motor trouwens ook doormeten? of heeft dit laatste mss geen enkel nut?

Klaas Zondervan

Cubyx,

ik verwijs nog even naar de foto die je liet zien.
De linkse motor op die foto heeft inderdaad maar 2 aansluitpunten, nl. de beide koolborstels.
Wat de plus en de min betreft, dat hangt van de draairichting af. Als je de plus links zet en de min rechts, dan draait hij de ene kant op, zet je de plus rechts en de min links, dan gaat hij andersom.

Bij de rechter motor moet de veldspoel ook nog stroom krijgen. Die wordt daarvoor in serie gezet met het anker. Om niet al te veel woorden nodig te hebben hierbij een schema:



Dit zal wel weer nieuwe vragen oproepen, maar dat merken we vanzelf.[8D]

n/a

wel, dit is een zeer duidelijke tekening waar ik eigenlijk weinig tot niets meer over te vragen heb. als het mag even half off topic...
is het gebruikelijk om weerstandjes e.d. te gebruiken tussen de motor en aanhangsels zoals lampjes, om wat meer on topic te kome, wel eve hypotetisch bekeken, heeft het nadelen voor de motor als je teveel aanhangsels zoals lampjes er aan hangt. dus om het kort te zeggen, bolt de motor even goed als er 2 of ik zal maar zegge 20 lampjes ophangen.