Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Tweedehands K-rails nog te repareren?

Gestart door Treinist, 25 juni 2007, 14:59:15 PM

Treinist

Dag allemaal;

Ik heb een partij tweedehands rails gekocht en nu blijkt, na controle. dat alle contactpunten tussen twee rails zijn weggeslepen.
Is deze partij nu rijp voor de sloop of is dit nog te herstellen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want anders moet ik alles weg gaan gooien.

Vriendelijke groet

Treinist (Gerrit)

MARKLINRIJDER

Ik denk dat je ze best niet gebruikt om 3 rail op te rijden.  Je krijgt er volgens mij later spijt van.  2 rail zijn ze nog bruikbaar.

Groetjes,

David

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Treinist

want anders moet ik alles weg gaan gooien.

Je moet het niet weggooien, je moet het terugbrengen naar degene die het je verkocht heeft. Want die heeft je iets anders geleverd dan je redelijkerwijs kon verwachten.

Treinist

@ Marklinrijder;

Is er niets meer aan te doen?

@Klaas Zondervan;

Ik probeer contact te krijgen met de verkoper. Na jaren van internethandel is het dan eindelijk ook bij mij gebeurd. Ik ben gen..id. Ik hoop dat de verkoper contact opneemt.
Tot het zover is hoop ik wel dat er een oplossing is.

MARKLINRIJDER

Tot mijn grote spijt is daar echt niks aan te doen.  Je kan er wel een losse puntcontacten inleggen maar ik vrees dat je ook met dat systeem in een latere fase problemen krijgt.

Ik leef met je mee.  Ging het om een grote partij?

Groetjes,

David

Treinist

Dag David;

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Het gaat om de contactpunten die op de uiteinden van de rails zitten en die de stroomoverdracht tussen twee rails mogelijk maken. Die koperen plaatjes.
Het ging om een partij ter waarde van toch wel een behoorlijke lokomotief.
Dus best wel veel. Het was voorlopig voldoende voor een groot gedeelte van de baan.

Dus vandaar dat ik hoop dat het te verhelpen is en iemand een oplossing kan aandragen.

Groet

Treinist (Gerrit)

erik de noorman

Gewoon terug een draadje aansolderen en deze met elkaar verbinden.

Erik

Treinist

@Erik;

Heb je daar misschien een voorbeeld of een tekening van? Ik heb e.e.a. al uitgeprobeerd maar kom er niet uit.

groet

Treinist (Gerrit)

erik de noorman

Gerrit,

Als je de k rail omdraait zie je over heel de lengte van de rail een soort van ijzerenframe. Daar krijgen de puntkontakten dus hun stroom vandaan. Aan dit frame moet je een draadje solderen en zo de rails met elkaar verbinden.


Erik

INFO



Hoogstwaarschijnlijk zijn alleen de 4 lipjes eraf geknipt, in het midden aan de uiteinden zal nog een stukje koper zitten, daar kun je een draadje aan solderen, of je dat naar de andere rails doet, of naar een centrale draad onder de baan doet, moet je zelf uitmaken.

Een alternatief is gebruik te maken van de contact set 7595 die je nodig hebt als je de flexrails 2205 hebt ingekort. Dat bestaat uit raillasjes en koperen plaatjes voor de midden contacten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MARKLINRIJDER

Als het om deze gaat, lijkt er me niks verloren.  Trouwens adviseren ze niet om aan elk stuk spoor een draadje te solderen?  Dan hoeven die contacten zelfs niet.  Op de club werken we ook op die manier al gebruiken we daar wel enkel flexrail.  Scheelt een pak in draadjes.

Groetjes,

David

Treinist

@INFO;

Ik begrijp nu wat ik verkeerd heb gedaan. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Maar ik denk dat ik voor het merendeel toch van die plaatjes nodig heb. Van heel veel, inclusief de wissels, is de hele koperen plaat verdwenen. Ik heb ze in ieder geval gelijk besteld.
Nog even een ander vraagje. Maak ik op dezelfde manier een contactrail? 1 draad aan de koperen plaat en 1 draad aan de spoorstaaf?

@MARKLINRIJDER;

Bedankt voor de tip alles te solderen. Ga ik zeker doen.

MARKLINRIJDER

Een contactrail wordt gemaakt daar de beide spoorstaven van elkaar te scheiden en aan elke spoorstaaf vervolgens een draadje te doen.  Door de wielen (wisselstroomwielen) gaat nu de andere niet elektrisch gevoedde rail stroom krijgen waardoor er een stroomdetectie kan plaatsvinden (BV: S88)  Als de wielen zijn verdwenen van deze sectie gaat de melding stoppen.  Ik maak zelf op deze wijze bezetmelding maar dan over loconet.  Het enige waar je goed moet op letten is dat je in elke bezetmeldsectie de juiste rail gaat voeden.  Tussen twee secties moet je isoleren waarbij je in sommige gevallen dus die puntcontacten niet moet herstellen.  Ook in elke sectie stroomtoevoer aanleggen.

Groetjes,

David

erik de noorman

David, ik denk dat Gerrit een aansluitrail bedoelt. Indien dit bedoelt wordt. Ja

Erik

Treinist

Dag David en Erik;

Ik bedoelde inderdaad een aansluitrail. Sorry voor de verkeerde benaming.[:I]
En bedankt voor het antwoord.[8D]

Treinist (Gerrit)