Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Ondervloeraansturen wissels eerst of later?

Gestart door Treinist, 19 april 2007, 23:25:09 PM

Blausee-Mitholz

Ik heb op M?rklinforum een stukje gezet over MBTronik en laat wat spul zien wat ik van ze gebouwd heb.
Link is: http://forum.marklinforum.nl/index.php?topic=1760.msg45464#msg45464

Mvg, Johan.

Treinist

Dag Johan;

Dank voor je berichtje. Ik heb echter de wisselombouw even op een laag pitje gezet omdat ik mij eerst een moet gaan verdiepen in elektronica. Anders blijft het allemaal hocuspocus voor mij. Ik ben druk bezig met het bouwen van mijn baan en ik hoop daar in het andere draadje over onze banen weer snel een uodate van te kunnen laten zien.

Treinist (Gerrit)

Blausee-Mitholz

Hallo Gerrit,

Geen probleem, alles op zijn tijd.

Kijk nog even op het M?rklinforum, ik heb nu ook een videootje toegevoegd wat het omleggen vat een wissel laat zien met de MBTronic servo.
Dit is de link: http://forum.marklinforum.nl/index.php?topic=1760.msg45530#msg45530

Succes, Johan.

Treinist

Dag Johan;

Mooi om te zien. Geeft inderdaad een realistischer beeld van een wisselwerking.

Misschien een typische opmerking voor een leek, maar wat mij wel opviel is dat de tijd die de wissel nodig heeft 3 seconden is. Daarvan zijn twee seconden nodig om de wissel in beweging te krijgen. Is dit geen lange responstijd?

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Treinist

Dag Johan;

Misschien een typische opmerking voor een leek, maar wat mij wel opviel is dat de tijd die de wissel nodig heeft 3 seconden is. Daarvan zijn twee seconden nodig om de wissel in beweging te krijgen. Is dit geen lange responstijd?



Hallo Gerrit,

Goede opmerking!
Zoals je ziet heb ik de stelhandel die bij een M?rklin K-wissel gelevert wordt gebruikt om de beweging over te brengen.
In het wissel zit een mechaniek en die heeft aan het begin en eind een lose slag.
Bij een M?rklinspoel gebeurd het zelfde echter dat zie je niet omdat die heel snel schakeld.
Voordeel dat ik deze constructie toe pas is dat je het wissel nog steeds (als dat nodig mocht zijn) kunt open rijden.

Een andere mogelijkheid is de stift van de servo rechtstreeks in de stelbalk van het wissel te steken (daarvoor moet dan wel even een gaatje geboord worden). De wisseltong wordt dat gekelmd en openrijden is er niet meer bij.

Niet dat ik normaal een wissel open rij maar in geval van nood is het wel makkelijk (denk aan herstel bij ontsporingen en zo)

Mvg, Johan.

Treinist

Blij dat ik geen stomme opmerking heb geplaatst. [:D]
Het openrijden van een wissel? Houdt dit in dat je de wissel van de tegengestelde richting berijdt, waarbij de wisseltongen iets loskomen van de rechtdoorgaande lijn?
Dus, dat je feitelijk tegen de rijrichting ingaat?

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Treinist

Dus, dat je feitelijk tegen de rijrichting ingaat?




Yep.

Vroeger kende NS (Nederlands Spoorwegen) op enkele Noordelijke diesellijnen bij kruisingstations het fenomeen klapwissel
Het waren niet bediende wissels en kenden dan ook ??n stand.
Bij het uitrijden van het station reed de trein het wissel dan daadwerkelijk open en door een veermechanisme kwam de wisseltong weer in de stand terug.

Ik ken iemand die alle uitrijwissels van zijn schaduwstation niet bedient heeft en dus de wissels open rijdt. Zijn wissels zijn niet voorzien van een veer mechanisme. In model wordt het dus het open rijden van wissels wel meer toegepast.

Mvg, Johan.

ysbeer


[/quote]

Yep.

Vroeger kende NS (Nederlands Spoorwegen) op enkele Noordelijke diesellijnen bij kruisingstations het fenomeen klapwissel
Het waren niet bediende wissels en kenden dan ook ??n stand.
Bij het uitrijden van het station reed de trein het wissel dan daadwerkelijk open en door een veermechanisme kwam de wisseltong weer in de stand terug.

Ik ken iemand die alle uitrijwissels van zijn schaduwstation niet bedient heeft en dus de wissels open rijdt. Zijn wissels zijn niet voorzien van een veer mechanisme. In model wordt het dus het open rijden van wissels wel meer toegepast.

Mvg, Johan.
[/quote]

Ik doe dit bij de uitrijwissels ook.
De wissel tongen liggen gewoon los,
althans ze liggen in een willekeurige stand.
dit werkt prima

wim ysber

Treinist

Ik begrijp dus dat de wissel eigenlijk een 'los' liggend stuk spoor is geworden. Geeft dit geen problemen met het, op redelijk hoge snelheid, passeren van zo'n wissel als je in de tegengestelde richting over zo'n wissel rijdt? De loc zal er waarschijnlijk gewoon over heen lopen maar wat gebeurd er met de wagons? Hebben die niet de neiging om te gaan 'zoeken'?

@ Blausee;

Ik heb nog eens nader naar je foto's en je filmpje gekeken en toen moest ik denken aan  mijn tijd in de voedingsindustrie. Ja, je leest het goed. Daar hadden we een afslagklep die niet echt goed optijd te krijgen was vanwege de loze slag die er inzat. Ze hebben van alles geprobeerd om het op te lossen maar uiteindelijk was de oplossing redelijk eenvoudig. Ik heb het aanslagpunt als uitgangspuntgenomen en daar de afslag op afgesteld.
Ik hoop niet dat ik n u een zeer been raak of een open deur intrap, maar als je de vrije slag uit je wissel zou gaan halen doormiddel van het verplaatsen van je servo ben je die twee seconden kwijt en loopt je wissel direkt om.

Treinist (Gerrit)

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Treinist

Ik begrijp dus dat de wissel eigenlijk een 'los' liggend stuk spoor is geworden. Geeft dit geen problemen met het, op redelijk hoge snelheid, passeren van zo'n wissel als je in de tegengestelde richting over zo'n wissel rijdt? De loc zal er waarschijnlijk gewoon over heen lopen maar wat gebeurd er met de wagons? Hebben die niet de neiging om te gaan 'zoeken'?

@ Blausee;

Ik heb nog eens nader naar je foto's en je filmpje gekeken en toen moest ik denken aan  mijn tijd in de voedingsindustrie. Ja, je leest het goed. Daar hadden we een afslagklep die niet echt goed optijd te krijgen was vanwege de loze slag die er inzat. Ze hebben van alles geprobeerd om het op te lossen maar uiteindelijk was de oplossing redelijk eenvoudig. Ik heb het aanslagpunt als uitgangspuntgenomen en daar de afslag op afgesteld.
Ik hoop niet dat ik n u een zeer been raak of een open deur intrap, maar als je de vrije slag uit je wissel zou gaan halen doormiddel van het verplaatsen van je servo ben je die twee seconden kwijt en loopt je wissel direkt om.

Treinist (Gerrit)



1- een uitrij wissel berijdt je slechts in ??n richting (nooit tegen het hartpunt in maar er van af)), daar kan het ook alleen maar. Geen probleem met los liggende wisseltongen.

2- De loze slag zit in het wisselmechanisme zelf, verplaatsen van de servo los niks op. Trouwens ik heb er geen probleem mee, wissel loopt toch goed om? Dat die servo meer weg aflegd is alleen maar gunstig (heeft ie ook wat te doen [:o)] )
Nogmaals wil je de loze slag vermijden dan moet je de stift in de stelbalk tussen de wisseltongen plaatsen.

Mvg, Johan.

Treinist

[:I] Zie je wel, ik ben een leek.
In ieder geval heb ik weer een hoop bijgeleerd.[;)]


Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Treinist

[:I]
In ieder geval heb ik weer een hoop bijgeleerd.[;)]



Daar gaat het toch om, prima jij te vree wij te vree [:D]

Mvg, Johan.

doomslu

Ik doe dat ook : openrijden van wissels op het einde van het schaduwstation. Scheelt heel wat aandrijvingen. [;)]

Die tijd die verloren gaat bij het omzetten heb ik ook, want ik werk met geheugendraad. Dat is geen probleem vind ik. Integendeel, in het grootbedrijf gaat alles ook niet supersnel hoor. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden bij de eventuele automatische besturing.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *