Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

De NS 1202 met ruilmotor

Gestart door Jean, 11 april 2007, 21:52:38 PM

Jean

Gewijzigde motorisering voor een Hamo NS 1202


In deze bijdrage is de plaatsing van een Faulhaber motorset in de 1202 te volgen. De uitvoering van dit klusje heeft enige tijd op zich laten wachten maar is dan uiteindelijk opgepakt en afgerond. Hieronder zijn wat foto?s met commentaar geplaatst.


Wat ging eraan vooraf
In een eerdere bouwfase van deze NS loc zijn profikoppelingen geplaatst en heb ik de wielen deskundig laten afdraaien, zodat probleemloos op code 83 rail gereden kan worden. Extra stroomafnemers zijn geplaatst en de 3-polige motor is vervangen door een 5-sterren motor. Tevens is een decoder geplaatst.
De eigenschappen van de 5-sterren motor zijn enigszins teleurstellend gebleken. De motor maakte erg veel herrie en is nu vervangen door een minder luidruchtig type.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3450.jpg/img
De loc ....

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT3451.jpg/img
?en een gedemonteerd draaistel met de vervangende onderdelen  

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3514a.jpg/img
Zagen, vijlen en freesen?..
Een deel van de binnenzijde van het motorblok is  weg gefreesd. De moeilijkheidsgraad van de inbouw bij deze loc is groter dan bijvoorbeeld een Fleischmann of een (echte) Trix loc. Er wordt een groter beroep gedaan op je metaalbewerkingvaardigheid en andere zinvolle inzichten en vaardigheden. Het inbouwen brengt ook meer werk met zich mee. SB Modellbau kan het trouwens, tegen betaling, ook voor je doen.
Wel een wel een mooi vak overigens, dat metaalbewerken en de fijnmechanica?.


imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3516a.jpg/img
Met twee componentenlijm is het opvulstuk en motorvoet verlijmd met het draaistelframe. Het raakvlak tussen de tandwielen van de motor en aandrijving is niet (goed) zichtbaar. De juiste positionering van de motor is wat lastig te vinden.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/2526a.jpg/img
Het motorschild is ook aangepast aan de nieuwe situatie. Een deel van het schild is weg gefreesd. Meer dan in de instructie is aangegeven, bleek noodzakelijk om de boel passend te maken.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3529a.jpg/img
Het opvulstuk voor het motordraaistel is zwart geverft. Na het drogen van de verf droog is het motordraaistel weer opgebouwd. Hier zijn de wielen zijn gemonteerd. Een wielsetje heeft als maat gediend voor de pers.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3533a.jpg/img
De NS 1202 wordt getest. De decoderinstellingen zijn aangepast aan de aanbevolen waarden voor een klokankermotor. De Faulhaber wordt aangestuurd door een K?hn T145 decoder. De mogelijkheid voor extra functies, wordt niet gebruikt. Een T125 was ook goed geweest.




Tot slot
Over de nieuwe rijeigenschappen valt weinig te klagen, integendeel. Ook de hoeveelheid geproduceerde decibellen stemt tot tevredenheid. Niets herinnert meer aan het Hamo gedrag. Gezien de hoeveelheid werk en euro?s die het bij de tijd brengen van een Hamo 1200 echter met zich mee brengt, zal het bij dit ene exemplaar blijven, dacht ik zo. In vergelijking met een Fleischmann 1200 is het een Calimero ding.


Tot zover maar weer.
Groeten,
Jean


n/a

#1
Hele leuke bijdrage - maar inderdaad qua tijd en waarschijnlijk qua kosten nogal ingrijpend om op dit ouder lokmodel toe te passen.

Heb het toch met interesse gelezen, omdat ik meerdere uitvoeringen van deze lok heb.

Welke decoder (merk, type) paste je toe toen de vijfpolige motor nog in de lok zat? Ben daar wel benieuwd naar.

Ik denk dat je, in plaats van het vijfpolige anker, beter het originele grote driepolige exemplaar in de lok laat zitten, maar wel de veldspoel door een HAMO magneet vervangt. Een ESU LokPilot V3 geeft naar mijn ervaringen met deze kombinatie heel acceptabele resultaten.

Groetjes,
Peter

Jean

#2

De 5-polige HV motor werd door dezelfde decoder aangestuurd. Best mogelijk dat de herrie met een andere decoder minder kan zijn, al betwijfel ik dat in dit geval wel een beetje. De herrie kwam voornamenlijk door het gekras van de koolborstels op de collector...
en dat ging door merg en been.  

De originele motor kraste veel minder, maar die had weer een enigszins irritante hoge toon.. (het is ook nooit goed, he [:o)])

Voordat de loc in de huidige staat is gebracht, heeft die mij al enige tijd bezig gehouden. Zie ook:

http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=1137.0
(ombouwvraagbaak, pagina 3)


Ik ben wel benieuwd wat het geluidsniveau zal worden van de Trix 1200 die dit jaar gaat komen.....en of daar maatregelen voor getroffen dienen te worden. De geel-grijze 1211 schijnt ook zo'n lawaaiding te zijn.


Groeten,
Jean



n/a

#3
Tja - ik vind de prijzen van die M?Trix loks wat teveel van het goede.

Als ze dan nog helemaal correct waren (verschillende afst. tussen de assen per draaistel, handgrepen) en een nieuwer aandrijfconcept hadden, was het eens voor ??n keertje te overwegen.

Maar nu begin ik er niet aan. De blauwe schijnt boven de 300 Euro te zitten - is voor mij geen hobby meer.

Peter

Jean

#4

De punten die je aansnijdt zijn ook niet aan mijn aandacht ontsnapt. Het lijkt erop alsof de Trix op voorhand al een aantal missers heeft en dan is 300+ euro wel wat veel van het goede.

Naast de genoemde onjuiste radstand en enzo, vraag ik mij af waarom
Trix voor nummer 1215 heeft gekozen. Tis een kleinigheidje, maar dat nummer is al een keer door een ander merk uitgebracht.

Overigens geldt voor mij dat ik de loc eerst wil zien (en horen) voordat er verdere besluiten worden genomen....


Groeten,
Jean