Auteur Topic: sleperwip bij 3-rail digitaal  (gelezen 6905 keer)

Offline dancer

  • Forumlid
  • Berichten: 285
  • Voornaam: Joan
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Gepost op: 02 april 2007, 08:37:39 am »
Ik had gelezen dat een sleperwip nodig is tussen de 2 gescheiden stroomkringen bij Marklin digitaal... (wanneer dus verschillende delen van de baan door middel van booster (bv delta contol f)en trafos verschillende stroomkringen heeft..)  Is dit wel echt zo nodig?  want ik snap niet waarom....
 

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.525
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2007, 10:16:08 am »
Een sleperwip is niet nodig. Als de sleper over de scheiding komt tussen twee boostergebieden, dan verbindt hij beide boosters even met elkaar. Maar dat is niet erg, omdat de boosters dezelfde spanning leveren.
Een sleperwip is wel nodig op de scheiding tussen een digitaal en een analoog deel van de spoorbaan, omdat daar de spanningen verschillend zijn.

Offline dancer

  • Forumlid
  • Berichten: 285
  • Voornaam: Joan
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2007, 11:17:14 am »
ok klaas..
dat was heel duidelijk; bedankt... (want ik zit op zovele forums hierover te checken en na een tijd weet men niet wat men moet doen..met zo veel verschillende uitleg..)
 

Offline EricVW

  • Forumlid
  • Berichten: 490
  • Voornaam: Eric
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2007, 18:43:13 pm »
Toch heeft mijn booster het laten afweten.
Bij maar een moment dat de twee middenrails met de sleper in contact kwamen( allebij de secties digitaal)
Eric
 

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.525
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2007, 20:06:35 pm »
Eric,
er zijn duizenden digitale spoorbanen met meerdere boosters waar duizenden keren contact wordt gemaakt tussen twee boosters doordat een trein over de sectiescheiding rijdt. Het systeem is daartegen bestand. Dus als het bij jou fout ging dan was er iets verkeerd aangesloten, of je had domme pech.

Offline LokSound

  • Forumlid
  • Berichten: 424
    • http://www.loksound.be
  • Voornaam: Patrick
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2007, 12:45:30 pm »
een sleperwissel is ALTIJD aan te bevelen.
Wie garandeert er dat beide delen van je baan op hetzelfd potentiaal staan? Denk ook aan de booster met lagere uitgangmogelijkheid.
Voor zijn prijs (van de WIP) altijd plaatsen. De voorzichtigheid is de moeder van de ....

Offline LokSound

  • Forumlid
  • Berichten: 424
    • http://www.loksound.be
  • Voornaam: Patrick
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2007, 12:47:00 pm »
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Eric,
er zijn duizenden digitale spoorbanen met meerdere boosters waar duizenden keren contact wordt gemaakt tussen twee boosters doordat een trein over de sectiescheiding rijdt. Het systeem is daartegen bestand. Dus als het bij jou fout ging dan was er iets verkeerd aangesloten, of je had domme pech.




mogelijks reed je te traag over de scheiding en heb je een (kort)sluiting veroorzaakt die het systeem niet kon opvangen...

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.525
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2007, 12:49:57 pm »
Loksound, bij digitale banen op 2-rail systeem is een sleperwip helemaal niet mogelijk. Maar ook daar gaat het op duizenden spoorbanen al duizenden keren goed, dus ik zie het probleem niet zo.

Offline JoVer

  • Forumlid
  • Berichten: 236
  • Voornaam: Jo
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2007, 11:35:38 am »
Bij 2-rail banen is er geen verschil in "potentiaal": de rails die elkaar op de scheidinslijn tussen 2 booster-secties "raken" hebben dezelfde polariteit. Bij 3-rail kan het zijn dat ze "out of sync" zijn.

Anderzijds: vele 3-rail digitale banen kennen hier geen probleem.

Wat betreft: traag rijden en dus kortsluiting: kortsluiting is kortsluiting, of je nu traag of snel rijdt.
Jo.

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.525
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2007, 13:06:06 pm »
citaat:
Geplaatst door JoVer

Bij 2-rail banen is er geen verschil in "potentiaal": de rails die elkaar op de scheidinslijn tussen 2 booster-secties "raken" hebben dezelfde polariteit. Bij 3-rail kan het zijn dat ze "out of sync" zijn.

Ik gebruik het woord niet gauw, maar nu wel: grote onzin.

Offline n/a

  • Forumlid
  • Berichten: 163
  • Voornaam: onbekend
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2007, 20:26:00 pm »
Je dient alleen een sleperwip te gebruiken als je ??n deel van je baan met een M?rklin 6021 of Intellibox voedt, en een ander deel met een Delta Control (beide types, 6604 en 66045) als booster - door de Delta Control wordt het signaal kennelijk iets in fase verschoven, waardoor je zonder sleperwip vonkvorming krijgt (verschil in spanning in tijd gezien, dus 'kortsluiting' omdat op een bepaald tijdstip het in fase verschoven signaal bv. net 0 is, terwijl het originele signaal dat dan juist niet is).

Zie http://www.x-train.de/tut/deltaboost.htm met name bovenaan in het artikel de zin: "Die Ausg?nge der Booster und der UNIT d?rfen NIE zusammen kommen."

Zie ook http://www.marklin.nl/digital/6604-booster.html onderaan het artikel.

Peter

 

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.525
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 07 april 2007, 00:02:33 am »
citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

door de Delta Control wordt het signaal kennelijk iets in fase verschoven, waardoor je zonder sleperwip vonkvorming krijgt (verschil in spanning in tijd gezien, dus 'kortsluiting' omdat op een bepaald tijdstip het in fase verschoven signaal bv. net 0 is, terwijl het originele signaal dat dan juist niet is).

Dat wordt dus veroorzaakt door de manier van aansluiten, maar heeft niks met 2-rail of 3-rail te maken.

Offline n/a

  • Forumlid
  • Berichten: 163
  • Voornaam: onbekend
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 07 april 2007, 22:24:24 pm »
Schreef ik dat dan, Klaas?
 

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.525
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 07 april 2007, 23:25:43 pm »
Nee, dat schreef JoVer.

Offline n/a

  • Forumlid
  • Berichten: 163
  • Voornaam: onbekend
sleperwip bij 3-rail digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2007, 00:23:30 am »
Nou ja omdat je mij citeerde......

Het lijkt dat een aantal mensen wel ergens de klok heeft horen luiden, maar dus niet weet waar de klepel hangt, in verband met die sleperwippers.

Peter