Belgische modellen in N

Gestart door dwizeno, 27 januari 2005, 12:10:59 PM

Michiel

Frank, kan je even toelichten wat je met je bijdrage bedoeld? Ik zie even het verband niet met Belgische schaal N modellen, maar ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Aankondiging van Lemke: een reeks 1800 "Vectron" van de SNCB en een setje Orient CIWL "Ostende - Wien Express"

Deze "Vectron" zal misschien niet ieders smaak zijn, maar wel fijn dat er weer wat voor de BeNeLux uitkomt... Weet iemand of er rijtuigen voor zijn?

Bron: LemkeCollection.
De pagina van deze aankondiging zie je HIER

Dit 3-assig post- en 4-assig restauratierijtuig kan je er wel fysiek maar esthetisch vast niet achter hangen  :P

De pagina van deze aankondiging zie je HIER

@Michiel: voor je overzicht  ;)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Redskin

Hm, vond 't al vreemd, maar Lemke heeft onderstaande set van de CIWL niet op de aankondiging staan (hoewel de prijs nog niet bekend is... ???

Dit is dus Set 1: een driedelig CIWL "Ostende - Wien Express" bestaande uit twee 4-assige slaaprijtuigen en één 3-assig goederenrijtuig

Deze set vind je HIER

En deze set (ook set 1...???) is al te koop en de UVP is een heel pittige € 299,--

Deze set vind je HIER
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Hoi Frank,

die CIWL rijtuigen heb ik al een paar maand in 't oog. Jammer van dat collosale prijskaartje dat eraan hangt.

Die Vectron "reeks 18" werd inderdaad al een poosje aangekondigd, maar is de productie al opgestart? Is dit model al te koop? Bij Hobbytrain/Kato/Lemke hebben ze al eerder aankondigingen geännuleerd (vb Belgische bolleneus). Ik kijk de kat uit de boom, voordat ik dit model toevoeg in de lijst van "Belgische schaal-N modellen ooit geproduceerd".

Ik elk geval, bedankt voor je bijdrage. Het is weer iets om naar uit te kijken.   8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Graag gedaan.
De Vectron is inmiddels via de bekende Duitse handelaren voor te bestellen, dus da's behoorlijk concreet (Google maar 's op Hobbytrain artikelnummer H2966 ).

Met de CIWL-rijtuigen heb ik een plank(-je) misgeslagen :-\ . ...vond 't al zo vreemd dat er twee sets 1 waren...
De laatste set uit mijn vorig bericht, is in schaal H0. Internetaanbieders en fabrikanten zijn verd%$@#! :o nog steeds niet duidelijk in wat welke schaal is. Het komt erop neer dat de CIWL-rijtuigen voor H0 de artikelnummers H44010 en H44011 hebben en deze zijn leverbaar. De N-spoor rijtuigen zijn aangekondigd ("Neuheitenvorschau"), hebben nog geen prijs en kregen de artikelnummers H22100 en H22101. De URL-links uit de vorige berichten zijn correct.

Kan me goed voorstellen dat je met die rijtuigen nog even wacht met opname in het overzicht Michiel  ::) .
Frank
(model-)treinliefhebber

Michiel

Hoi Frank,

ik knapte ook al niet waarom er schijnbaar 2 gelijke sets "1" waren, met nummers 22... en 44.... Op hun site was dat helemaal niet duidelijk. Maar goed nieuws dus, dat de reeks 18² van Hobbytrain nu effectief geproduceerd wordt. Ik zal mijn lijstje binnenkort eens aanpassen.

CIWL is technisch gezien niet Belgisch, of wel. Is CIWL een Belgisch bedrijf? Hoe dan ook, die rijtuigen wil ik echt wel hebben. Het is meer dan waarschijnlijk dat ze tijdens de jaren 1920 ook Brussel-noord hebben aangedaan.

marc goovaerts

CIWL is niet meer Belgisch, maar maakt deel uit vande Franse hotelgroep Acco.

Maar CIWL was wel Belgisch (en privé), opgericht door de Belg Naegelmackers (of zoiets).

Michiel

Hmmm... indien de CIWL beschouwd zou kunnen worden als een Belgisch prive-bedrijf, dan kan ik nog een 50-tal rijtuigen toevoegen aan de lijst van Belgische materieel. Het vreemde is dan wel dat het merendeel van het materieel nooit een meter op Belgische bodem heeft gereden.

Doe ik het of doe ik het niet?

bellejt

kijk eens op wikipedia.Ik heb deze rijtuigen in blauwe uitvoering te Brussel nog zien rijden.Enkele jaren geleden wou ik zelfs een reis boeken met de gerestaureerde rijtuigen.Was een beetje te duur.Waren prachtrijtuigen met een superdeluxe binneninrichting.
Ps : http://rixke.tassignon.be/spip.php?article90&lang=fr

Michiel

Er zijn inderdaad een aantal rijtuigen die ingezet zijn geweest in België, maar bijvoorbeeld de 6-assige rijtuigen die tussen Nice en de Adriatieche kust hebben gereden, de Egyptische rijtuigen, de Spaanse rijtuigen... allemaal CIWL, maar het merendeel van de vloot heeft nooit België gezien.  ???

Redskin

Tja, het hangt vanzelfsprekend van een definitie af of je iets in het overzicht opneemt of niet. Die defintie ken ik niet. Voor mij was de trigger in ieder geval om het hier te melden, dat de rijtuigen door Lemke/Hobbytrain omschreven zijn als 'Ostende - Wien Express'.
Frank
(model-)treinliefhebber

Michiel

En met het melden was niets mis, in het tegendeel, uiterst interessant.   ;)

En ik denk dat ik de collectie CIWL rijtuigen ook ik de lijst ga opnemen. Het zal nog wel wat opzoekingswerk vragen , maar als het Belgisch is, moet het in de lijst. Nah!  ;D

Michiel

En gezien we vanaf nu CIWL als Belgisch beschouwen  ;D , heeft Arnold een leuk goederenwagonnetje van de CIWL aangekondigd.

Over de inzetbaarheid kan ik voorlopig ook alleen maar speculeren, maar ik vermoed dat deze goederenwagon niet in een exprestrein meereed, maar als bevoorradingswagon diende om stations waar de CIWL halt hield, te veboorraden met CIWL artikelen. Deze wagon reed dus mee in gewone goederentreinen. Maar dat is dus spekulaas van mijn kant. Elke correctie is welkom.

Redskin

Ah ja, charmant wagonnetje  :) Heb even een plaatje van de Hornby-site gelinkt:

Doet me deugd dat er dan toch wat voor onze regio gefabriceerd wordt! Al heb ik dan goeddeels Zwitsers/Duits/Oostenrijks materieel (en baanplannen). Ach, een verdwaalde Belgische of Nederlandse trein tijdens een museumdag op Österschwyzland moet toch kunnen ???.
Moet zeggen dat ik die Siemens Vectron toch wel wat vind hebben. Maar wat kan je daar nou achter aan de haak hangen?
Frank
(model-)treinliefhebber