Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Rijtuigen verlichting ????

Gestart door Riny, 12 maart 2007, 17:53:12 PM

Havoc

#15
Tony, die plastic lichtgeleiders zijn niet gecoat. Dat heeft geen nut voor de korte afstanden. De lichtgeleiders die gebruikt worden in toestellen om leds naar buiten te brengen zijn gewoon simpele perspex spuitstukken.

Wat Deltic voorstelt, nl om de onderkant wat op te ruwen is niet slecht. Zo werkt ook de lichtgeleiding in mijn Marklin Z rijtuigen (die enkele die met verlichting zijn). Dat is een perspex staaf die in het midden dunner wordt en dan langs de kant waar het licht uitmoet ruw gemaakt is. De lampjes staan aan de uiteinden.

Beste zou misschien een lichtgeleider zijn die bovenaan niet breder is dan de leds, en naar onder toe opengaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

#16
Maar Jan had het eerst niet over die 'bewerking' h?...
En die coating vind je idd op het betere werk natuurlijk.
Die van Brelec zijn eigenlijk niet ?cht goedkoop, maar het resultaat is wel erg goed moet ik zeggen. En economisch in verbruik, 20mA is genoeg want de twee leds zet je uiteraard in serie.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

#17
Riny, je hebt in je startbericht andere schema's geplaatst. Dat is niet zo handig, want de reacties die er op volgen slaan nu nergens meer op.

Riny

#18
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Riny, je hebt in je startbericht andere schema's geplaatst. Dat is niet zo handig, want de reacties die er op volgen slaan nu nergens meer op.



Je hebt zoals gewoonlijk weer helemaal gelijk.
Ik heb ze inmiddels terug geplaatst. (ik ben ook de slimste niet hahaha)

Beste Forumleden.

Zie hier mijn vernieuwd idee betreffende mijn "project Binnenverlichting" rijtuigen.





Zijn er aan de vernieuwde veranderingen nog iets te wijzigen?

Klaas Zondervan

#19
Riny, die schakeling moet zo kunnen werken.
Alleen is de functie van D1 me niet duidelijk. Wat doet die daar?
Verder zou ik nog wat baanonderbrekingen maken. B.v. de baantjes die vanaf de voedingsaansluitingen komen naar de wisselspanningsaansluitingen van de brugcel, die zou je direct rechts van de brugcel kunnen onderbreken. Het hoeft niet perse, maar ik ben een beetje allergisch voor baantjes die over de hele print doorlopen en verder niks doen.

Riny

#20
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Alleen is de functie van D1 me niet duidelijk. Wat doet die daar?



Beste Klaas,

De D1 zou een beveiligings diode zijn voor eventuele piekspanningen alleen echt noodzakelijk is deze diode niet.

Wat de baantjes betreft van de print heb je eigenlijk wel een goed punt.
Wat niet gebruikt wordt, weg ermee.
Moet ik er nog wel even bij vertellen dat de print aanzienlijk smaller zal worden zodat ik een lange smalle strook over heb voor de inbouw bij de rijtuigen.

Mocht je nog een leerzame opmerking hebben dan hoor ik dat graag.