Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Delta als booster

Gestart door erik de noorman, 09 maart 2007, 10:20:17 AM

erik de noorman

Als ik het goed begrepen heb kan ik een delta gebruiken als extra booster die wordt aangesloten op mijn IB. Is er een speciale kabel nodig om de delta aan te sluiten op mijn IB.

Erik

Brunel

Nee, je gebruikt gewoon het uitgangssignaal van de IB als ingangssignaal. Op de onderstaande link van M?rklin zelf staat het aansluitschema. Lees voor 6021 IB, maar dat snapte je natuurlijk wel. [:)]

http://www.marklin.nl/digital/6604-booster.html

Er staat nog een opmerking onder dat het niet mogelijk is om meerdere Delta's als booster te gebruiken, maar dat kan natuurlijk best. M?rklin ziet het uit commerci?le overwegingen niet graag, maar dat is wat anders.

erik de noorman

Bijkomende vraag: kan ik dan nog steeds  dcc en motorola protocol door mekaar gebruiken?

Erik

Brunel

Ja, dat geeft de 6604 allemaal keurig door. Hij heeft ook nog eens een goede kortsluitbeveiliging en blijkt vrijwel onverwoestbaar.
Het belangrijkste nadeel is het beperkte vermogen en het ontbreken van spanningsstabilisatie. Verder dan 2A komt het apparaat niet en bij 1,5A begint de spanning al aardig in te zakken.

n/a

Hangt dat ook niet van het vermogen van de gebruikte transformator af? Ik heb horen zeggen dat de eindtorren (in ieder geval in een 66045 4F type) meer stroom aankunnen dan in een 'echte' M? booster, maar dat je de koellichamen in de Delta zou moeten vergroten daarvoor. Dan kan je een 52VA transformator gebruiken!

Op eBay D gaan die 66045's regelmatig voor een prik van de hand - ook op dit moment worden er weer een aantal goedkoop aangeboden:

http://cgi.ebay.de/Maerklin-66045-Delta-Control-4-f-Neu-Garantie-Rech_W0QQitemZ120085010767QQcategoryZ9081QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

Peter

INFO

Het vermogen hangt af van de naximale stroom die de booster kan leveren en de kortsluitbeveiliging. Als de maximale stroom wordt overschreden zal deze aanspreken. En die is bij de Delta ingesteld op 30VA. Komt overeen met  ~2A.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Ik ga dat gewoon eens proberen: steeds zwaarder belasten, daarbij de spanning in de gaten houdend. Dan wordt wel duidelijk wanneer de kortsluitbeveiliging aanspreekt.

laurens66

Je kunt inderdaad de koellichamen vervangen, dan heb je meer vermogen.

http://site.marklinforum.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=178&Itemid=43

Zie onderaan.

n/a

Ja zie je wel heb ik het toch niet verkeerd gehoord, het feit dat de eindtorren overgedimensioneerd zouden zijn en dat je met grotere koellichamen dus m??r uit een Delta kon halen.

Ik heb nog eens goed alle favorieten in mijn IE nagekeken, en inderdaad nog een andere site hierover gevonden (eveneens onderaan kijken):

http://www.x-train.de/tut/deltaboost.htm

Met de zin:
"Hangt dat ook niet van het vermogen van de gebruikte transformator af"
bedoelde ik ook eigenlijk te zeggen:
"Hangt het inzakken van de spanning ook niet van het vermogen van de gebruikte transformator af".

Met een 32VA transformator die "standaard" met een Delta toegepast wordt, zit je natuurlijk rond de 2A op het max. van die transformator, en zal zijn uitgansspanning gaan zakken.

Nu nog eens testen bij welke stroomafname de kortsluitbeveiliging gaat protesteren. Die beveiliging kan een bimetaaltje zijn of elektronisch geregeld - ik ben benieuwd. Zo te zien op deze site zit er in de oude 6604 een bimetaaltje (glaskomponentje op de foto).

Peter

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

..... Zo te zien op deze site zit er in de oude 6604 een bimetaaltje (glaskomponentje op de foto).

Ik denk niet dat dat een bimetaal is. Wat het wel is weet ik ook niet.
De beveiliging van boosters wordt over het algemeen elektronisch geregeld. Als de stroom zijn grens bereikt wordt de sturing van de eindtorren eenvouig afgeknepen.

Transformatoren worden over het algemeen wel met bimetaal beveiligd. Dat is een gevolg van de wetgeving op het gebied van speelgoedtransformatoren. Daarin staat dat de overbelastingsbeveiliging zelfherstellend moet zijn, en een bimetaal is de simpelste manier om dat te verwezenlijken. Maar die zitten bij mijn weten niet in glas, het zijn gewoon open schakelaars.

n/a

Het zou nou wel helem??l sterk zijn als dat glaskomponentje dan een gloeilampje zou zijn zeg.... als beveiliging.

Lage stroom lage temp gloeidraad dus lage weerstand,
hoge stroom hoge temp gloeidraad dus hogere weerstand.

Zou d?t kunnen?

Op de site aangeduid door laurens66 zie je op de bovenste foto dat glaskomponentje trouwens ook nog n?t zitten, rechtopstaand hier in de 66045 Delta 4F.

Ik ga testen met een Delta, zodra ik de tijd vind (als belasting wat autogloeilampen van 5W of 21W gebruiken, telkens per gelijk vermogen twee in serie (om aan 24V > uitgansspanning Delta te komen) - spanning en stroom zijn wel te meten tussen transformator en Delta in).