Hoe maak je nokpannen???

Gestart door belair, 02 maart 2007, 07:36:59 AM

erik de noorman

Luc,
Mooi werk Luc.
Ik gebruik houten tandenstokers maar een evergreen profiel zal ook wel gaan. Het voordeel van zo'n houten tandenstoker is dat heel stijf is waar een plastiek profiel plooibaar is. Dit kan ook zijn voordeel hebben wanneer je bv. een deels verzakt dak wil namaken.  Die 4 mm op 4 mm is geen vast gegeven hangt ervanaf welke nokpan je wil nabootsen.

Gerolf,
Een rond profiel werkt beter dan een halfrond. De truk is om waar de twee dakplaten elkaar raken de kant van de dakplaten schuin af te schuren of te snijden zodat je een gleufje krijgt. Daar kan je dan  het profiel met nokpannen verzonken in weg werken zodat ze niet de indruk geven op het dak te liggen.
Bij oudere gebouwen werden vroeger de nokpannen op de andere pannen bevestigd met mortel. Op deze wijze sloten ze geheel aan op de andere pannen. Bij nieuwe daken worden de nokpannen op een andere manier bevestigd en liggen ze over de ander pannen zonder geheel aan te sluiten.

Erik

belair

Nog veel oefenen denk ik, maar ik kom er wel.[^] Bedankt voor uw hulp Erik.[;)]
mvg
Luc

poco loco

citaat:
Geplaatst door belair

Nog veel oefenen denk ik, maar ik kom er wel.[^] Bedankt voor uw hulp Erik.[;)]
mvg
Luc



Ik vind jouw eerste pogingen op allerlei gebied nochthans h??l geslaagd!

groet,luc.

jean-luc

Eric,

Loop je niet het risico dat er een kleurverschil is tussen de dakpannen en de nokpannen ? Ze zijn uit een andere materie (plastic en papier) en de verf zal anders naar voor komen op de beide producten. Of heb je die ervaring niet ?
Ik vind jou idee heel verrijkend en vooral goed voor onze kassa. Zeker iets om op verder te borduren. De nokpannen eerst voorzien van een plastieklaagje (spuitsiliconen) en ze daarna schilderen ... ik zit maar wat luidop te denken ... misschien worden anderen ge?nspireerd.

Luc,
Chapeau met je eerste bouwsel. Het mag echt gezien worden. Vooral je TV-antenne vind ik een opsteker.

Groeten, Jean-Luc

erik de noorman


Luc, 2 verschillende materies maken geen verschil. Als je beide  eenzelfde basiskleur of grondverf geeft en ze daarna verweerd zie je geen verschil. Voor verwering gebruik ik meestal gewone waterverf of plakaatverf. Deze verfen geven na het drogen een wat ruwere structuur wat ook weeral camoufleert.


Erik


janjozef

Ik verwerk geregeld ook andere materialen in mijn bouwsel en heb bij het schilderen ook nog geen noemenswaardige last gehad. Deze manier van nokpannen maken is om te onthouden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jean-luc

Die manier van nokpannen maken is goedkoop, mooi en een opsteker.
Dank voor de tip Eric.

Groeten, Jean-Luc


ricky56

Voor de nokpannen gebruik ik die van Auhagen (verkocht in zakjes). Zij zijn niet te duur, en het resultaat lijkt me goed. Op "Remicourt", gebruik ik gevormde Auhagen nokpannen (en daarna gietmallen...).

Vriendschappelijk,

Ricky.