Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

scenery-probeersel

Gestart door ERVIN, 01 maart 2007, 22:36:40 PM

n/a

Erwin,

Langs deze kant ken je ONZE mening h?.

Spoorse

ysbeer

Ja ervin ik wil niet rot doen.
let wel ik wil het niet.
Maar ik vind er nog immer te veel verschilende kleuren in zitten.
laat die felle kleuren eens weg,bekleed alles eerst met gras.
En dan heel zuinig wat ander groen er bij.
Kijk wat mart heeft gemaakt,geen bonte verzameling maar kleine kleurverschillen.
Die grote rode vlokken zij zo ie zo niet zo natuurgetrouw.

wim ysbeer

ERVIN

Geen probleem hoor Ysbeer, ik blijf oefenen.Ooit komt dat allemaal wel goed, dat hoop ik toch.[:I]

Greg

Ik vind het eigenlijk best geslaagd (volgens men zeer beperkte kennis, en ervaring), maar wat Ysbeer zegt is eigenlijk wel waar als ik het met zijn mening vergeleek.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

jean-luc

Erwin,

Het is niet alleen een kwestie van oefenen hoor. Vooraf moet je een idee in je hoofd hebben. Iedere vrije seconde in de natuur moet je benutten om die natuur en het samenspel van kleuren en tinten te bekijken, er de verschillende nuances in te zien. Als landschapsmodelbouwer (wat een woord ?) dien je de natuur en het landschap actief te bekijken. Neem er desnoods foto's van.
Ga naar de modelbouw handel en koop van iedere kleur ??n zakje of potje. Je zult zelf merken welke zakjes je meer nodig hebt dan de andere. Wedden dat je maar een viertal tinten bruin en evenveel tinten groen heel frequent zult gebruiken. Ook omdat de schakeringen tussen die tinten voor verschillende effecten zullen zorgen. Gebruik vooral geen felle kleuren. Durf ook verschillende merken samen te gebruiken.
Bijvoorbeeld: Op je laatste foto staan er zowat 100 rode bloemen op ??n vierkante meter. Dit zul je in de vrije natuur maar heel weinig vinden. Trek die bloemen eens uit elkaar over een lengte van 50 cm. Een dikke bossel gras op een weg eveneens, die is al lang overreden of platgetrapt. Als ondergrond gebruik je een grasmat. Niet slecht, maar zorg ervoor dat die mat niet overal zichtbaar is. De kleur van je grasmat mag niet overheersen. Desnoods scheer je er een stuk uit.
Een greppel tussen een berm en een weggetje doen wonderen.

Vooral : observeren van het echte voorbeeld en experimenteren om de verschillende tinten met elkaar te combineren. In een grasveld staan distels, takken, struiken, ... In een weide liggen koeievlaaien, kaale stukjes aarde. Onder een struik groeit er meestal geen gras. Als je dit kunt imiteren, zonder overdaad (want OVERDAAD SCHAADT) en jij vindt het goed, dan heb je een stukje landschap dat jij graag ziet, dat jij gemaakt hebt en waar jou treinen door rijden en vooral dit is belangrijk.

Groeten, Jean-Luc

Koen

Hoi Erwin,

Een beetje laat maar ik wou toch nog even reageren op je "verdomde natuur". Ik vind dit knap en prachtig werk. In tegenstellen tot sommige collega- modelbouwers, ben ik van mening dat een mooie kleurschakeringen wel kunnen. Je moet in de herfst maar eens de natuur intrekken. Prachtige kleurschakeringen en felle kleuren. Nu ja, smaken en meningen verschillen, gelukkig maar want anders zou het maar een saaie boel worden. Voor mij is dit een mooi en geslaagd stukje natuur.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

De natuur is inderdaad kleurrijk, dat is waar (Koen).
Ik moet echter toch vooral de mening van Jean-luc bijtreden: v??l foto's van de echte omgeving nemen, de kleuren bekijken, maar vooral ook de schikking - of is het eerder de niet-schikking? - van de grassen, struiken, bomen, ...
De chaos-theorie kan ook helpen "De natuur neigt naar chaos, maar tegelijk naar harmonie."
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

citaat:
De chaos-theorie kan ook helpen "De natuur neigt naar chaos, maar tegelijk naar harmonie


Gerolf,

Ik heb dit aan den lijve ondervonden. Je probeert het zo mooi en perfect mogelijk probeert te maken maar in die mate dat enkel de harmonie overheerst en dat de chaos verdwijnt - gevolg: het ziet er niet natuurlijk uit. Een evenwicht tussen beide vinden, is niet eenvoudig.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ERVIN

t'Ja die natuur toch h?, we kunnen er zo van genieten, maar hier op mijn zolder is het soms een ramp, ok?, het begint beetje bij beetje bij mij door te dringen hoe ik de zaken moet gaan aanpakken, eigenlijk is het zoals Jean-Luc het zegt, gebruik niet teveel verschillende kleuren door mekaar, maar kleuren die dicht bij mekaar aanleunen, en daar heb ik dus een grote fout in gemaakt, ik ga nu vrijdag naar Jocadis, is weeral een hele tijd geleden dat ik nog eens daar ben geweest, en ik ga dan zeker eens kijken naar verschillende tinten groen en bruin, dus in het weekend ben ik weer een hele zaterdag op mijn zoldertje te vinden, en hopelijk komt daar dan een mooie natuurlijk uitstralende berm tevoorschijn???[:I]

loebaske

aaai aaaai [:)] de Erwin gaat zaterdag naar Jocadis, dat wordt weer een ramp [;)] ga zorgen dat ikke morgen naar ginder ga, want anders blijft er niets meer over [:)]

janjozef

Je moet het vooral niet te proper doen, gewoon alles dooreen strooien en zeker nooit in rechte lijnen werken. De mooiste lijn voor bv een weg is een lijn met bochten in.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Koen

citaat:
De mooiste lijn voor bv een weg is een lijn met bochten in


Misschien eerst een glaasje drinken voor je het aanlegt [:D].

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

loebaske

Hier enkele beeldjes van men afwerking













Havoc

Euh Loebaske, die eerste foto, zijn dat geen echte bomen op de achtergrond?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

citaat:
Geplaatst door Havoc

Euh Loebaske, die eerste foto, zijn dat geen echte bomen op de achtergrond?



Die zet z'n baan gewoon buiten en trekt dan foto's.
En wij ons maar afvragen hoe ge al die blaadjes op die takjes moet kleven. [:D][}:)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.