Hellup. Ik ben nieuw en snap het niet.

Gestart door Treinist, 28 februari 2007, 12:11:55 PM

dancer

#30
2 extra meters bij: fantastisch!!! dan kun je echt wel ietsq super tof doen..
Ik zou nog niet direct te veel sporen boven elkaar bouwen.. (als beginner lijkt dat gecompliceerd..) maar wat je wel kan doen is natuurlijk dat het spoor dat helemaal vanachter zit op een hoger niveau is.....en zeker als je 2 extra meters hebt dan kun je al een groter verschil hebben qua niveau ...

Gerolf

#31
Bij een stijgingspercentage van 2,5% heb je 4 meter nodig om 10cm te overbruggen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Treinist

#32
Ik ben heel blij met die twee extra meters. Ben ook blij dat jullie niet moe worden van mij te antwoorden.

@ Dancer;
Het is ook niet de bedoeling om direct gecompliceerd te gaan. Het is mij door verschillende forumleden verteld dat ik teveel in een keer wil.Maar ik moest natuurlijk wel even weten of die stijging haalbaar is voordat ik de tafel ga indelen.

Gerrit

@ Gerolf;
BEdankt. Nu weet ik dat ik voldoende ruimte heb om die stijging aan te gaan leggen. Is 2,5% een maximale hoek waaronder de trein kan stijgen?

Gerrit

Gerolf

#33
Iets steiler kan wel. Daar zijn al vaker discussies over geweest, maar 3% voor rechte stukken en 2,5% voor bogen is een concensus.
Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt, kan je de diverse overwegingen nalezen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Treinist

#34
citaat:
Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt, kan je de diverse overwegingen nalezen


Bedankt Gerolf. Weer wat geleerd. In ieder geval lijkt mij duidelijk dat de richtlijn die je me geeft de meest gehanteerde is.
Nu kan ik dus weer een stukje verder.[:)]
Ik zal deze week wat foto's van de beschikbare ruimte en de tafel plaatsen. Dan is het misschien wat duidelijker te bekijken als ik een vraag stel. Want ik heb nog heel veel vragen.
Maar ik weet nu in ieder geval dat ik eerst het forum moet afzoeken naar een topic over mijn probleempjes voor ik de vraag stel.[;)]


dancer

#35
misschien kun je een schaduwstation hebben in hondebot... en dit "hodndebot-schaduwstation zit dan in een berg..maar bij het deel van de berg dat aan de kant van de treintafel is kun je plexiglas zetten (uds in de berg zelf) zodat het een soort vitrine is op de baan waar je kan inkijken....m.a.w. de berg zal "besneden zijn aan de rand van de baan zodat je door het plexiglas kan kijken naar eht schaduwstation...

Treinist

#36
@ Dancer;

Ik heb je mail gestuurd.

@ Gerolf;

Ik heb je mail gestuurd

dancer

#37
ok ik stuur je dadelijk vanuit mn ander email adres een mail...(hotmail gaat effe neit)
greetz

Treinist

#38
Ter lering en vermaak voor iedereen!

@ Gerolf en ieder ander die dit leest.

Ik dacht dat stomme vragen bestonden, maar lees onderstaande maar. Dit kreeg ik toegestuurd van Gerolf na mijn vraag,off Topic omdat ik mij schaamde over mijn onwetendheid, over een Hondebeen.

citaat:




Eerst en vooral: er zijn geen domme vragen! Het zou me trouwens niets verbazen als er nog nieuwkomers op het forum zijn, die niet weten wat een hondenbeen bij een railplan is.

Iedereen is ooit begonnen met modelbouw, ik heb ook alles moeten leren. Schaam je niet om vragen te stellen op het forum, daar dient het voor!



Een zogeheten hondenbot of hondenbeen is in wezen een platgedrukt ovaal: Je krijgt zo de vorm van een bot.

Voor je rails komt dit neer op een dubbelsporig middendeel, met aan elke kant een soort van keerlus. Een trein rijdt over ??n rail van het dubbele spoor, keert via de lus en komt terug langs het ?tegenspoor? van het dubbelsporig deel, om langs de andere lus weer op het vertrekpunt uit te komen.

In een sporenplan wordt het dubbelsporig middendeel meestal uitgetrokken, geplooid en uitgebouwd, komt er een nevenlijntje aan hangen, een depot, industrieaansluiting,? terwijl het keerlusdeel vaak gebruikt wordt voor een schaduwstation (een verborgen groep opstelsporen).



Gerolf; Bedankt. En dat meen ik van harte.

P.S

Ik heb genoten van je website.//meb.gerolf.be Man, wat heb je er een werk ingestoken.

Voornamelijk het idee van de "heftafel" heeft voor mij een deur open gedaan.

Ik maakte mij druk over de bereikbaarheid van de uiterste delen van de tafel. Ik vind het een schitterend idee. Ik hoef op die manier geen 'loopgat' in mijn tafel te maken. De ruimte is al zo beperkt.

Treinist.

Treinist

#39
Dag Dancer;

Hartelijk dank voor je hulp.[:)] Mede dankzij jouw uitleg en je tekeningen zijn de dingen over een hondebeen die ik niet snapte mij een stuk duidelijker geworden. Ik kan zeker een behoorlijk aantal dingen die je mij hebt gestuurd verwerken in mijn baanplan.
Nooit geweten dat leden van een forum zo behulpzaam kunnen en willen zijn.

Thanx.[;)]

Gerolf

#40
Blij dat je geholpen bent, man! Op naar het volgende probleem [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

#41
Doe eens iets aan die afbeeldingen, a.u.b.
- zet ze (allemaal) tussen {img}-tags
- zet ze onder mekaar (return intoetsen na elke foto) om de tekst leesbaar te houden
- je plan lijkt afgeknipt - niet in zijn geheel te bekijken.

Over je constructie:
- Het is niet omdat het je gewicht draagt, dat het op termijn niet kan doorbuigen.
- Had je de open-raam-methode overwogen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Treinist

#42
Ga ik het maar weer opnieuw proberen.
Het is inderdaad heel irritant om het zo te lezen.







Ik hoop dat het zo beter is en dat ook mijn baanplan er goed opstaat.
Kom maar met alle opmerkingen en commentaar.

doomslu

#43
Nu is 't inderdaad goed, maar zou je dan wel die vorige post even willen aanpassen ?

Over je baanplan : kloppen je hellingspercentages ? Ik heb de indruk dat je wel op heel korte afstand naar een ander niveau gaat. (Ik veronderstel dat wat in stippellijn is getekend lager ligt ?)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Treinist

#44
@ Gerolf;

ik heb inderdaad een openframe constructie overwogen, maar de ruimte onder de tafel wordt opberg ruimte voor alles en nog wat. Dan lijkt mij de open frame constr. een beetje te kwetsbaar. Maw ook de kinderen kunnen bij de treinen en het spoor.

@ Doomslu;

Voor wat betreft de hellingshoek kan ik het volgende zeggen. Omdat mijn constructie op een tafel is gebaseerd, zie de reactie aan Gerolf, wordt het groene deel, dus mijn schaduwstion op de tafel gebouwd.Hier komt dan een houten plaat overheen op de hoogte van ca 8 cm en daarop komt weer het rode gedeelte te liggen. Het gestippelde blauwe deel moet een afstand van 2 cm overbrugggen en dan lijkt mij dat de hoek niet te stijl is. Ik heb het nog niet nagerekent maar 2 cm over een lengte van ongeveer 2 mtr lijkt mij niet te stijl. Ik zie wel dat de helling naar het schaduwstion een stuk langer moet.