realiteit van seinen

Gestart door n/a, 22 februari 2007, 03:21:09 AM

n/a

Ik vroeg me eigenlijk af hoe de meeste modelbouwers hier op het forum omgaan met het realistisch zetten van seinen en de standen hiervan vermits als je echt realistisch wilt overkomen hier toch redelijk wat euro's inkruipen?
Dus even samengevat... Hoe realistisch is het seinenbeeld op jullie modelbaan?

Gerolf

Ik heb nog maar enkele aangesloten lichtseinen. Deze reageren op een (zelf-ontwikkeld) bloksysteem, en tonen rood, dubbelgeel en groen. Plannen om ook witte kleine-beweging-lichten en geelgroen te gebruiken zijn er wel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Het juist weergeven van seinbeelden is niet zoveel duurder als het zomaar wat laten branden.
Met wat diodes en relais is al snel het juiste seinbeeld gemaakt.
Ik denk dat alleen het niet laten branden goedkopere is.
Meestal is het zo dat het sein zelf vele malen duurder is dan zijn sturing.

wim ysbeer

Riny

citaat:
Geplaatst door cubyx1984

Als je echt realistisch wilt overkomen hier toch redelijk wat euro's inkruipen?
Dus even samengevat... Hoe realistisch is het seinenbeeld op jullie modelbaan?



Helaas is mijn baan grotendeels afgebroken voor vernieuwingen.
In de tussenliggende tijd sprokkel ik hier en daar wat "Seinen" bij elkaar om de kosten een beetje te verdelen.
Wij hebben nu eenmaal een hobby die centjes kost.

Maar de planning bij mij is in ieder geval om alles er zo echt mogelijk uit te laten zien, dus zo ook de benodigde seinen.
Dus dat wordt gewoon door blijven sparen en periodiek wat aanschaffingen doen.
Op het moment dat deze dan geplaatst zouden kunnen worden hoop ik al een aardig voorraadje te hebben.

quf

Ik voorzie wel de plaatsen op de baan, en op de schema's zijn de seinen ingetekend (volgens het Duitse seinstelsel); maar wanneer die er ooit in werkelijkheid zullen staan, tja... er zijn nog zov????l zaken die een hogere prioriteit hebben; en koken kost geld.

Groeten

Frank

Peter

Ik heb een baan naar Duits (Schwarzwald) voorbeeld. Alle seinen zijn inmiddels geplaatst (lichtseinen en mech. seinen) en sommige al aangesloten. Alle seinen zijn van Viessmann en de bestureing van de lichtseinen is ook van Viessmann. In vergelijking met andere merken is Viessmann redelijk goedkoop.
De seinborden werden via de computer ge-downloaded van een mede-hobbyist zijn website en op dik papier geprint. Uitsnijden, monteren en plaatsen volgt in het kort.
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Ik ben stilletjes zelf ook begonnen aan een eigen baan, maar ik ben student en de centjes komen helaas niet maandelijks binnen en zoals reeds vermeld is het geen goedkope hobby. En eigenlijk van dat standpunt ook mijn vraag, vermits het zo duur allemaal is, wie er echt inwerkt op het aspect seinen. Ik denk dat velen onder ons ook zoiets hebben van liever andere aspecten van de baan meer realistisch te maken.

heeft er trouwens iemand ervaring met seinen van eindstations? Ik heb zelf een eindstation maar ik zit toch nog met wat vragen

Anarchy

cubyx1984,

Is het voor Belgische seinen? Stuur je vragen dan maar per e-mail.

Klaas Zondervan

Waarom per e-mail? Dit is toch voor iedereen leerzaam?
Dus wat mij betreft gewoon hier behandelen.

Havoc

Realistisch zetten is bijna uitgesloten. De afstanden die daarmee gepaard gaan zijn voor bijna iedereen een utopie. Maar als je toch seinen zet kan je ze beter laten branden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Waarom per e-mail? Dit is toch voor iedereen leerzaam?
Dus wat mij betreft gewoon hier behandelen.

Helemaal mee eens.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

neen geen belgische seinen ik hoop dat niemand er probs mee heeft vermits het hier hoofdzakelijk belgisch materiaal besproken wordt, dus ik hoop ook eveneens dat er hier iemand is die er wat van kent, van die duitse seinen dan wel te verstaan [:p]

http://treinenzolder.cheboe.be/pics/plan.jpg

even plan wat uitleggen mss...

ruimte horizontaal = 4 meter
ruimte verticaal = 3 meter
diepte = 75cm
linkssboven = station
rechtsbeneden = stuk van klimspiraal dus geen rekening mee houde, komt uit in een schaduwstation onder de baan
2 tegengestelde bogen achtereen moet de tunnelingang komen naar de klimspiraal

dit is dus het plan van mijn baan en ik vroeg me dus af hoe ik dit op gebied van seinen een beetje realistisch kon benaderen
tot nu toe begrijp ik dat ik er niet onderuitkan om op elk perron+1opstelspoor(linksboven dus) telkens 1 uitrijsignaal te zetten
vervolgens zou ik aan de 2 boogwissels rechts bij de aankomst van onderaan 2 inrijrignalen zetten met voorsein die dan eventueel vooraf worden gegaan door een voorsein dichter naar beneden toe

verder heb ik niet dadelijk een id hoe ik het echt moet aanpakken, als dit echt 'nodig' zou zijn. Moet je echt bij elke wissel een sein zetten of is dit totaal niet nodig op het stuk op mijn plan waar het bovenste spoor naar het onderste spoor gaat(stuk voor trein perron binnenrijd)

knibbelknabbel

Mijn baan is eigenlijk gebouwd voor het Belgisch seinsysteem te laten zien. En dat is ook aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Op dit moment is bijna al het elektrisch gedeelte van de baan af, en worden de plannen gemaakt voor de scenery.

Alle seinen zijn werkend, en naargelang de plaatsing geven de seinen alle mogelijk voorkomende seinbeelden; rood / 2-geel / groen / groen-geel-verticaal / groen-geel-horizontaal / rood-wit / cijfer4 / keper. Ook staan er seinen kleine beweging, vereenvoudigde stopseinen (al dan niet verhoogd opgesteld).

Aangezien ik treinbestuurder ben, heb ik de lat dus redelijk hoog gelegd voor mezelf...[:)] Je kan op mijn baan rijden zoals in het echt. Seinen in het oog houden en handelen naargelang het seinbeeld. Ik durf te stellen dat er geen enkele fout zit in de seinbeelden, of de opeenvolging van de verschillende seinbeelden[|)]

De besturing van de seinen is digitaal en vergt dus wel wat geld, al valt dit nog wel mee... Seinen worden gestuurd met een decoder van Brelec. Bezetmelding gaat via de S88 van de IB en via zelfgebouwde bezetmelders. De seinen zelf zijn van Henckens. De opeenvolging van de seinen wordt geregeld door een PC met Railroad & Co -software van Freiwald. De programmering is gebaseerd op reiswegen.

Ik ken spijtig genoeg niets van de Duitse seingeving, maar in princiepe worden deze seinen ook via deze weg bestuurd. Analoog seinsturen geeft niet zo veel mogelijkheden, en de bedrading is enorm! Digitaal is dan weer duurder (decoders, PC, ...), maar biedt meer mogelijkheden met slechts enkele draden.

Anarchy

Kan ik best geloven knibbelknabbel. Foutjes zullen er wel niet inzitten [:)] Op je site ziet het er allesinds goed uit

René

Hoe ver wil je gaan met een realistisch seinbeeld?
Je kan b.v. 2 verschillende seinbeelden tonen op een sein wat meer beelden zou kunnen weergeven. Je zou ook alle voor seinbeelden die zich op de betreffende plaats voor kunnen doen weer kunnen geven. Het laatste kost vaak een ofe meerdere contacten extra.

Je kunt nog verder gaan als je de dimensie tijd meeneemt. De manier waarop seinen ven seinbeeld veranderen is in veel landen niet zoals we dat op de modelbaan zien (b.v rood en groen wisselen op hetzelfde moment). Vaak dooft eerst de een waarna de ander pas opkomt. Soms zit daar nog een andere kleur tussen. Een besturing hiervoor is nog weer iets complexer.

Het is dus maar net de vraag hoe ver je wil gaan.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl