Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Project: Wandelhof

Gestart door Gerrit W., 19 februari 2007, 20:43:55 PM

depovero

Hello Gerrit, en zijn 'trukjes en tips'-ploeg,

Deze draad eens rustig gelezen, in meerdere afleveringen, en, wat een mooi evolutie in je plan!

Van een schets - die op een soort speelbaantje leek - tot een baan waar je enorm veel bewegingen zult hebben, proficiat!

Ik wens je veel plezier ermee, want bemerkingen, ik kan er geen meer geven, zo goed is het geworden.

Waarschijnlijk ga je kleine aanpassingen willen doen bij het bouwen van je baan, dit is normaal! In een huis is het ook zo, ineens kom je op een idee om het raam in het grijs te schilderen, en niet meer in knalrood.

Als je bij het optimmeren nog vragen heb, stel ze dan, gezien je ne resem spoorweg-architecten achter je schouders hebt staan.

Kleine zoete inval, dit avontuur op papier, zou dat kunnen? Is maar een vraag, jij moet het uitmaken

Nog veel plezier in je modelspoorreis,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Maak nu van die tekening eens een maquette in 3D van karton, ook op 1/10e (is eigenlijk een tip van Gerolf en Jacques Le Plat) dan zie je duidelijker waar je mee bezig bent!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Wordt ik daar in ??n adem genoemd met een monument ... [:I]
Hoe dan ook: Tony heeft gelijk: een studiemodel in karton (of piepschuim of ...) kan je heel wat nuttige informatie geven!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

depovero

Dag de 'grootchalige',

Sorry voor deze woordspeling, maar als je in z of n schaal bezig ben, is een maquette op 1/10 zoeken naar 'volume' problemen.

Gesteld: baan in z-schaal
gesteld: min. hoogteverschil tussen twee sporen: 40mm
gevraagd: maquette in 1/10
geconstateerd: hoogteverschil van 4mm

Makkelijk om 'design'-fouten te ontdekken? Met een microscoop, misschien!

Pas op: ik heb het nog niet over de spoorbreedte - in Z = 6.5mm

Ik wil hiermee zeggen, voor n of z, doe die maquette op 1/5de of zelfs 1/2de.

Tip vrijgevig getipt.

[:o)][:o)][:o)]

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Jij Prutser![;)]
We hadden het w?l over h0 h? Denis!
En over 'monumentenzorg' [:D][:D][:D]
Iedereen hier is een monument, elk op zijn manier!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

hela, Tony!

Voor monumentenzorg, heb je ook soms een microscoop nodig! Zekers als je de kleine erosie-gaatjes wil dichten!

It is in the scale [:p][:D][:p]

Denis, de prutser - oups - met grote P ... NA!
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerrit W.

Hehe, bedankt voor alle positieve reacties! Een maquette maken zou ik wel willen doen, maar ik heb geen flauw idee van hoe ik daar aan zou moeten beginnen. Sinds 23 maart 2007 heb ik ook mijn railsjabloon in ontvangst kunnen nemen, maar door tijdsgebrek is er nog niets uit de bus gekomen. Maar vanaf vanavond ga ik er weer vollenbak tegenaan! [8D]
De reden dat ik het op papier wil tekenen en niet via de pc is heel simpel: Ik heb al 3 pc's voor mij alleen op het werk en dan ben ik als ik thuis kom al heel blij dat ik van die schermen verlost ben. [:)]
Nu niet beginnen denken dat ik al jullie goede raad niet ga opvolgen h? jongens! [;)]

Hopelijk gaat het tekenen met het railsjabloon vlot, zodat ik snel met de onderbouw ga kunnen beginnen.

Gerrit W.

Gerrit W.

Goede avond beste mede-modelbouwers[:o)],

Na bijna een jaar afwezig geweest te zijn op dit forum door liefdesproblemen, familiale redenen en mijn andere interesse, het "personaliseren" van mijn wagen, een nieuw lief enzovoort, ben ik klaar om er weer tegenaan te gaan.
Ziehier de uitvoering van mijn baanplan en hoe het er mogelijk zou kunnen uitzien.
















De tafel heb ik groter kunnen maken, tot 3m. Maar bij het uittekenen kwam ik al snel tot de conclusie dat de stijgingspercentages te groot waren, ze overschreden aan de linkerkant meerdere malen de 3%. Als ik dat dan verminderde moest ik mijn nevenlijntje laten zakken waardoor dat achter mijn station "in de diepte" kwam te liggen en op die manier nogal uit het zicht werd onttrokken.
En dat was iets dat ik persoonlijk niet zo mooi vond.

Ondertussen ben ik aan een tweede project begonnen voor mijn schoonvader. Die man heeft een handicap waardoor hij in een rolstoel zit (is een been verloren). Ik had hem over onze hobby verteld en mijn treintjes eens laten zien aan hem en hij keek er vol bewondering naar, zoals sommigen van ons kijken als ze een bepaald model, op een bepaalde baan, op een bepaalde beurs zien[:D]

Ook vertelde hij me dat ik zijn volledige zolder ter beschikking kreeg om mijn (en ook een beetje zijn) droom waar te maken en een mooie modelbaan te maken.

Bij deze ga ik dan ook stoppen met dit project. Ik vind het wel een geslaagd baanplan en ik hoop dak ik er iemand mee van dienst kan zijn[:I]

Er staan mij nu 2 dingen te doen, namelijk 2 topic's openen, eentje voor mijn schoonvader zijn baantje, en eentje voor het nieuwe project op zijn zolder.


Gerrit W.


nick_9450

hallo

de foto komen er niet mss het bericht nog is nakijken :p

greetz nick

Gerrit W.

citaat:
Geplaatst door nick_9450

hallo

de foto komen er niet mss het bericht nog is nakijken :p

greetz nick



Ik zie ze nochtans wel hoor [:)]

Gerrit W.

nick_9450

oei oei dan zal het aan men pc liggen   ik zie aleen maar rode kruisjes  

nick

thalysken

Maar ik zie ze ook niet hoor. Controleer alles misschien nog eens goed?

Met vriendelijke groeten,
Thijs

Anarchy

Gerrit W.,

Waarschijnlijk zie jij alleen de foto's omdat je deze gelinkt heb vanop je harde schijf. Je moet je foto's eerst uploaden naar een server en dan pas linken naar hier.

doomslu

De beelden zijn inderdaad niet zichtbaar.
Ik heb geprobeerd de beelden direkt op te roepen via het webadres en het lukt ook niet. Ik heb de indruk dat we vastzitten op de login van die site.
Staan ze wel op een openbare plaats ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Gerrit W.,

Waarschijnlijk zie jij alleen de foto's omdat je deze gelinkt heb vanop je harde schijf. Je moet je foto's eerst uploaden naar een server en dan pas linken naar hier.

Ze staan op : http://blufiles.storage.live.com
(Als administrator kan ik in zijn bericht kijken)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *