H0lé, spaans breedspoor in 1:87

Gestart door Floris, Vandaag om 12:00:46 PM

Floris

Mogge,
Kreeg ooit n Cockerill-fabrieksplaat in de mik geduwd...
cockerill seraing 3005 1923 by Floris Dilz, on Flickr
en natuurlijk moest ik weten waar dat ding nou ooit op gezeten had.
De achterkant gaf al een paar aanwijzingen, namelijk twee nummers.
geschilderd 4425 en ingeslagen 140 2189
norte 4425 by Floris Dilz, on Flickr

renfe 140-2189 by Floris Dilz, on Flickr

Dan maar gewoon de spoorwegmaatschappijen langs die zo'n nummersysteem hebben en wat googlen. Roemenië? Spanje? Het bleek Spanje, en wel een loc van de grote Norte serie 400, waarvan er 10 bij cockerill gebouwd zijn. 

http://trenesytiempos.blogspot.com/2019/03/historias-del-vapor-xcv-las.html

Lekker obscuur dus, geen eigen Cockerill-ontwerp maar wel Belgisch (van plaatsgenoot St Leonard, ooit een grote fabriek maar ineens verdwenen ergens rond 1930) en natuurlijk breedspoor.
Nouja goed, ga niet zo'n plaat hebben zonder een model van die loc te bouwen dus dan maar wat info zoeken en an de gang. Het was leuk geweest als ik een foto gevonden had van "mijn" individuele loc rond 1960 want in die staat zijn ze toch t leukst, lekker smerig en vaag en vaak met een enorme Worthington-pomp erop geklonterd, maar bij gebrek daaraan maar gewoon een beetje het buurnummer namaken. (fabrieksstaat maken kon ook, maar ja saai. Of ik doe t nog es voor n cockerill-dioramaatje)

Het model moest natuurlijk ook echt op breedspoor rijden want als ik dan toch iets ga maken waar ik niks mee kan verder dan ook maar meteen goed. Paar spoormalletjes frezen, stuk flexrail in de lengte doorhakken, paar plaatjes styreen eronder plakken, ha, breedspoor. Chassis van t locje op de bekende manier in elkaar gehakseld, cnc-gefreesd styreen, wielen van twee oude fleischmann br 24's, drijfwerkje tekenen en op een etsvel voor werk erbij smokkelen... en het leeft! (klik voor filmpje)

Iberian broad gauge test run by Floris Dilz, on Flickr

ondertussen verder tekenen aan de rest
cad 1 by Floris Dilz, on Flickr

cad 2 by Floris Dilz, on Flickr

cad 3 by Floris Dilz, on Flickr

en printen maar...

20261010_110122 by Floris Dilz, on Flickr

20261010_110134 by Floris Dilz, on Flickr

Lekker smal drijfwerkje op n brede loc (sowieso fascinerend hoe er in je hoofd allerlei alarmen afgaan als je aan zo'n breedspoording werkt, instinctief zijn alle chassismaten verkeerd)
20261010_110201 by Floris Dilz, on Flickr

kijk, AC-slepers zijn ergens goed voor!  :P
20261010_110218 by Floris Dilz, on Flickr

Heb nog n andere fabrieksplaat van een Norte-loc, een pacific van de 3000-serie. Benieuwd hoe dit uit de hand gaat lopen, ben van de zomer al een rondje gaan fietsen naar t museum in Mulhouse waar een gelijkende loc van de PO staat en meteen ook maar even langs de fabriek in Belfort gereden (en op weg naar huis natuurlijk even langs Cockerill) 8)

Sikko

Herwig

En al dit prachtigs eventjes tussendoor, zonder 't op enig moment Spaans benauwd te krijgen. Olé Olé.

Jappy

En nu gaat die gek nog met breedspoor beginnen ook....  ;D  Ik verwacht een volledige baan met gehele vloot tegen het einde van dit jaar?  ;)

Prachtmodelletje wel, zeer uniek lijkt me!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn