Nieuws:

Nu in MSM 271 TEST: PIKO BR 184 112 | L.S.Models I2-rijtuigen | Arnold TEE-rijtuigen | Fleischmann BR 23 | L.S.Models T2S-slaaprijtuigen

Hoofdmenu

Glms / Gkklms in schaal N

Gestart door 59erke, Gisteren om 18:26:53 PM

59erke

Een tijdje terug geraakte ik gecharmeerd door een Liliput HO wagentje in blauwe kleur dat in de jaren 70 gebruikt werd om grote glasramen te vervoeren. Veel meer weet ik er niet van maar ik heb zo'n vermoeden dat deze wagens van hetzelfde type zijn als de Colli wagens (type Glms/Gkklms). De kenners zullen mij hier wel verbeteren mocht het niet correct zijn.

Nu had ik het idee om een aantal wagentjes zelf om te bouwen naar dergelijke uitvoering (colli/glasvervoer/...). ik zou starten van een donormodel dat er wat op lijkt en deze dan aanpassen op gebied van kleur en opschriften.

de vraag is of dergelijk wagentype ook actief was bij buitenlandse maatschappijen en of deze ooit in N uitgebracht zijn of nog beter of dergelijke wagens ergens 3d geprint verkrijgbaar zijn ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loco

Ik heb het nooit onderzocht, maar ik veronderstel dat in N ook modellen bestaan van bijvoorbeeld de G10 gesloten goederenwagen. Op basis van dit model zou je bijna perfect een NMBS model kunnen maken in tijdperk II, III en zelfs IV. Alleen de opschriften kunnen een probleem vormen. Die ga je moeten tekenen en printen.
Ze zijn bijna perfect omdat de NBS kleine wijzigen heeft aangebracht zoals de ventilatieroosters. Maar hiermee houdt geen enkele fabrikant rekening.
Verder zijn er waarschijnlijk nog talrijke modellen op basis waarvan je een NMBS model kunt maken. De meeste wagens dateren van de jaren 1920 toen ze massaal aan de Belgische staat werden overgedragen en ingelijfd werden bij de NMBS als compensatie restitutie of schadevergoeding na de geleden oorlogsschade. 
Na WOII waren het vooral wagens van het type villach, klagenfurt enz. die in Belgiƫ werden gebouwd in opdracht van de bezetter en die daarna WOII eigendom werden van Belgiƫ en door de NMBS werden overgenomen.
Daarnaast heb je de UIC-wagens vanaf ongeveer 1955 zoals UIC type 1 en 2 en gevolgd door nog vele andere. Deze wagens zijn in vele landen op basis van dezelfde plannen gebouwd.
Of er ook 3D modellen bestaan die je kunt printen, weet ik niet. Soms heb je ze in HO en kan je ze verkleinen naar N. Er is alleen een probleem met de wanddikte, want die verschaal je ook en dat kan al eens heel dun worden waardoor het printresultaat er niet uitziet.
Dus keuze genoeg zou ik zeggen.
Je gaat wel wat onderzoek moeten doen om precies te weten welke wagens bruikbaar zijn en hoe ze bij de NMBS er hebben uitgezien. Maar er is intussen al heel wat informatie terug te vinden op het internet.
Je zou kunnen vertrekken van NMBS-modellen in schaal HO en vergelijken of ze ook in schaal N zijn gemaakt.
Ik wil je gerust helpen waar ik kan, maar veel van het zoekwerk ga je zelf moeten doen.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be

Herwig

Contact opnemen met Club N160   ?
( kwam zojuist via Gccgle terecht in Waver/Wavre.  Maar Luc, Henri (ex-Mobov) en hun kompanen hadden een stek in Schoten, dacht 'k )

Had tekst (beginpost) ook gelezen maar 'k liep vast op de beschrijving van (gesloten) Colli-wagens die glaspanelen vervoerden ... .

Persoonlijk vind 'k N-schaal geschikt voor lange goederenwagens & rijtuigen.  Korte wagentjes zoals de ex-Duitse A2 (30 jaar later "DB G10") blijven wel erg mini in schaal N ... .