Nieuws:

Nu in MSM 271 TREINSAMENSTELLING: M4 Trek-duwsamenstellingen

Hoofdmenu

De prijs voor de meest toxische hobby gaat naar...

Gestart door vanmiegroet, 01 september 2026, 15:38:12 PM

vanmiegroet

Het is 100 jaar NMBS. Dit jaar is met andere woorden het ideale jaar voor de NMBS om uit te pakken en dat deed ze ook met onder andere:
Afscheidsrit M4 & 21/27;
De modelbouwtentoonstelling in Train World
De 100 jaar NMBS-trein (die in Schaarbeek in combinatie met Train World 6000 man lokte op één weekend)
De restauraties van verscheidene rijtuigen en locomotieven (2160, DMS, M4 ADX, 7337, L-C, K1-AB);
Het organiseren van het bezoeken van de werkhuizen van Salzinnes en Mechelen.

Dit is natuurlijk nog niet alles want er zijn nog wat andere zaken in de pijplijn. Gesterkt door de goede resultaten dit jaar gaat het me helemaal niet verbazen dat de museumwerking van de NMBS wel eens wind in de zeilen zou kunnen krijgen  ;D

Ik hoor hier iedereen de vraag stellen: "Ruben, wat heeft in godsnaam de titel van dit onderwerp te maken met de bovenstaande tekst?" Wel, het heeft jammer genoeg te maken met een aantal hobbyisten. In plaats van positief te zijn over de verwezenlijkingen heeft een bepaald percentage van de spoor-hobbyisten besloten alles en iedereen de grond in te boren.

Vooraleer ik verder ga wil ik meegeven dat kritiek geven kan en mag, zo kunnen we allemaal groeien en eventueel misschien zelfs dingen wat anders aanpakken... maar onderstaande commentaren gaan helaas een pak verder. Een kleine greep uit het aanbod der openbare commentaren:

Opmerkingen ivm de voorstelling van de DMS met RailTour-band
CiteerKunnen beter zwart nemen redelijk neutraal. Iedereen zit wel is een zwarte periode

CiteerLiefst langs achteren opstappen 😜

CiteerBedoel je nu dat je dit mooi vindt enkel en alleen omdat de regenboogkleuren er op hangen? Zuiver het totaalbeeld vind ik kotslelijk. Wil je per sé regenboogkleuren? OK, maar dan niet met dat oranje en dat grijs dak.

Opmerking ivm de museumtrein
CiteerNiets mooi aan zo'n M4, zeker niet aan die stuurpost. En dat hangt dan aan een type 11, een M6 en nog een type 18 ook? Idee van ene Frankenstein??

Online had ik de "eer" om commentaren te lezen ivm het evenement te schaarbeek waarbij iemand zelfs volgende woorden niet schuwde:
Citeervind het zever dat hij (1.002) voor dit snert evenement overgebracht moet worden. Ja snert want het trekt op geen Kl..... . Kan je even goed niks organiseren.

(opmerkingen: ik heb de commentaren genomen die nog "braaf" zijn. Er zijn opmerkingen die veel zwaarder gaan. In verband met het DMS-rijtuig ging het richting pure haat).

Gelukkig zijn er ook volgende commentaren te vinden:
Opmerkingen ivm de voorstelling van de DMS met RailTour-band
CiteerMooie rijtuigen zijn het!

CiteerHeel mooi

Opmerking ivm de museumtrein
CiteerJammer van de azijnpissers hier... Keigoed dat er weer eens iets gedaan word met patrimonium op het net!

Citeerzeeer geslaagd

CiteerPrachtig

Ter plaatse en achteraf waren er ook geweldige commentaren te horen en lezen; dus hiervoor een enorme pluim aan het team dat dit alles heeft mogelijk gemaakt.

Maar de vraag is: gaat dit team het willen blijven doen? Veel mensen die de zéér giftige commentaren online plaatsen vergeten dat iedereen kan meelezen. Dan moet je de vraag stellen: wil je dat de mensen die de giftige commentaren plaatsen de hobby vertegenwoordigen? Dat zijn het soort commentaren dat mensen enorm kan demotiveren, nieuwkomers kan (en zal) wegduwen en anderen de hobby doen heroverwegen.

Ik weet dat dit draadje een beetje van de hak op de tak springt maar ik moest mijn ei kwijt kunnen. Ergens hoop dat ik niet de enigste ben die vind dat de hobby op sommige momenten wel eens zeer toxisch kan zijn. Wat is jullie gedacht hierover?

Alan On Track

Ik begrijp zeker dat mensen teleurgesteld zijn dat er niet meer gedaan is rond 100 jaar NMBS, zeker in vergelijking met voorgaande jubilea. Er zat zeker meer in. Maar dat wil niet zeggen dat wat er nu al is gedaan, en wat nog komen zal, niets voorstelt, of geen moeite gekost heeft.

Aan de museumtrein in Schaarbeek was het doorheen het weekend in elk geval over de koppen lopen. Het is duidelijk dat velen dit wel waarderen.
Modelbouw is een kunst

Meester

Helemaal fout om hier alsnog aan de kwaadsprekers aandacht te geven en hun teksten te herplaatsen. Nergens voor nodig en doet de schrijvers glimlachen, hun teksten hier voorbij te zien komen.
En trek het je (persoonlijk) vooral niet aan. Het is "gewoon" de digitale tijd, met vele anonieme toetsenbord ridders, welke overal los op gaan.
Lees eens mee op bijvoorbeeld het Duitse DSO, daar steld dit echt niks bij voor.....

ACFI

Ruben,

Dat is het verschil tussen de echte wereld en de digitale wereld.

Zondag op het perron 3 van Schaarbeek waren de mensen enthousiast. Ook als ze wat minuten moesten aanschuiven om in de kabine van een oude diesel te kruipen.

Maar die mensen ga je meestal niet op internet terug tegen komen om feedback te geven.

ACFI

PS. In Schaarbeek was de trein spoor 3 een mooie aanvulling op de collectie in Trainworld (en speciale model tentoonstelling). Zonder dit, ontbreekt er wel een echte aantrekspool. In Antwerpen is de type 1 er (maar zonder stoom). In Luik ? 

Jappy

Goh, het hele vieren van 100 jaar NMBS is voor me dubbel. Aan de ene kant is er echt wel een zekere teleurstelling van mijn kant uit over wat er georganiseerd wordt en hoe, zeker als je vorige jubilea ziet. Aan de andere kant moet ik me de hele tijd herinneren dat dit écht niet (alleen) de schuld is van de NMBS en de museumwerking doet wat ze kan met de beperkte middelen die ze hebben.

Vind ik het jammer dat we 29.013 nergens zien met een aantal ritten? Absoluut! 100%, en het doet echt pijn. Maar dit is eerder de schuld van DVIS die draconische eisen legt aan museummaterieel en het ontbreken van ETCS. Daar kan de NMBS niet direct iets aan doen. In dit geval vind ik het gewoon meer zonde dat de 29er zo'n staatsgeheim is. Laatst dat ik er van hoorde was dat ze een lagerrevisie kreeg in Monceau, maar die info is ondertussen ook al 4 jaar oud...

Van de opendeurdagen in Mechelen en Salzinnes vind ik het jammer dat het zich maar beperkt tot één dag. Laat het nu net zijn dat ik niet kan dan. Dat kon toch iets meer zijn, niet?

Daarnaast...

De podcast is echt wel geslaagd, en de aandacht die de spoorwegen krijgen via onder andere de VTM-reeks is echt wel leuk om te zien.

Ik heb de foto's gezien van de museumtrein, en man wat een prachtwerk! Klagen over de livreien vind ik onnozel, dat is puur een kwestie van smaak, maar van wat ik kan zien kunnen we enkel maar toejuichen wat er is gepresteerd! Zo te horen was het event ook populair, en ook dat doet me enkel maar goed! Mijn ENIGSTE kritiekpuntje is het ontbreken van een vertegenwoordiger van het stoomtijdperk. Maar ik ga de trein bekijken in Antwerpen-Centraal, en als alles goed gaat zal de 1.002 erbij zijn waar ik ENORM naar uitkijk!

Afgaande van je bericht Ruben hoor ik dat er mogelijk nog verrassingen in petto zijn voor de verjaardag, wel dan ben ik zeker benieuwd wat we nog mogen verwachten!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

JerryCrazy

Hallo

Het enige wat ik jammer vind, is dat de tentoongestelde treinen niet altijd representatief waren (er ontbraken minstens één stoomlocomotief, één klassieke motorstel en één motorwagen om op zijn minst het grootste deel van het rollend materieel te vertegenwoordigen)

Maar ik waardeer de inspanning niettemin; het was leuk om materieel in deze staat weer te zien en ik zal in ieder geval proberen naar Antwerpen te gaan om de HLV 1002 te bekijken.

Het gebrek aan informatie over de 29.013 (die de verjaardag heeft gemist) stelt me ook al enkele jaren teleur.
Ik zou deze locomotief graag weer zien rijden. (En andere grote stoomlocomotieven, maar dat staat momenteel niet echt op de agenda)

Net als het museum was dit allemaal erg statisch.
Dat is natuurlijk jammer, want een trein is bedoeld om te rijden, en tegenwoordig mogen 'erfgoedtreinen' niet meer met reizigers over het Infrabel-net rijden.

Niemand had zich 25 jaar geleden (bij het vorige jubileum) kunnen voorstellen dat de spoorwegactiviteiten zo sterk zouden worden beperkt door veiligheidsmaatregelen, maar ook door een gebrek aan middelen.

Dit weekend was het een groot succes. :)