Nieuws:

Nu in MSM 271 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof | Een dubbele rijwoning met Britse roots |    Een geschilderde rivier | Ombouwproject: VTG-drukgasketelwagen

Hoofdmenu

Decoder NEM660 past niet in Liliput BR 52

Gestart door Pol, 23 augustus 2026, 20:27:07 PM

Pol

Beste modelspoorcollega's,

Ik start na lange tijd terug op en net voordat ik verhuis (omwille van, helaas, een echtscheiding) wilde ik nog een aantal locomotieven digitaliseren.

Daarom bestelde ik voor mijn Liliput Baureihe 52 (L131524) een LokSound 5-decoder van ESU (ESU 58419) NEM660 / 21MTC.

Om een of andere reden grijpen de pinnetjes echter niet vast aan de decoder. Er lijkt ook onderaan vanalles in de weg te zitten, maar dat lijkt niet de enige reden te zijn. Het is niet de eerste keer dat ik decoders inbouw en programmeer; ESU heeft echt wel mijn voorkeur tot nu toe.

Heeft iemand deze ervaring nog gehad? Bestaan hiervoor tussenstukken o.i.d.? Is het in dit soort loc misschien niet mogelijk om een sounddecoder van deze grootte in te bouwen?

Bijgevoegd twee afbeeldingen van de situatie.
(Is er iemand toevallig van de regio tussen Zoersel en Turnhout die me eens zou kunnen helpen om ook wat andere locomotieven te bekijken m.b.t. digitalisering?)

Alvast mijn dikke merci voor het meedenken!

https://1drv.ms/i/c/3516f0a1a859e8a0/IQDlcfIInZoqS78DvNZlcFA4AQ5aGLjpXN9HrYeGIeHh-xg
https://1drv.ms/i/c/3516f0a1a859e8a0/IQBRR6EfszYMRJG5mxfQvOzlAY7R1VhrlqsCU9lvC8wOQ7w
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn - Zeker geen sympathie voor de politieke sfeer van die tijd!

Pol

H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn - Zeker geen sympathie voor de politieke sfeer van die tijd!

eve

Is die zwarte PCB niet de dummy voor rijden op DC ?
Die moet er eerst uit voor je de MTC21 kan pluggen...

Mvg, Erik.

Break302

Dag Pol

Volgens mij moet je eerst die dummy decoder verwijderen  ;)

Jos

Pol

Daar twijfel ik ook over, maar die "dummy decoder" lijkt nogal vast te zitten en ik ben bang om iets te beschadigen.
Er zat op die pinnen trouwens wel zo'n zwart blokje dat je meestal moet verwijderen als je een decoder plaatst...

Klaas Zondervan

Dat dummy ding is geen decoder, maar een stekker die voor analoog rijden de nodige verbindingen maakt.
En dat ding moet er toch echt uit.
Wat bedoel je met een zwart blokje? Is dat niet gewoon de contrastekker van de dummy?

Pol

Ik probeer het morgen nog eens om die stekker eruit te halen.
Merci, Klaas en Jos.

nmbssncb

Handleiding L131524

Zie blz. 5: JP verwijderen (en ja, vaak is het lastig om multi-pin connectors los te krijgen...)

Willy
Willy

Ronald

Citaat van: Pol op 24 augustus 2026, 17:25:24 PMIk probeer het morgen nog eens om die stekker eruit te halen.
Merci, Klaas en Jos.

Precies, dat grijze plaatje moet eruit. Gaat goed als je het ding voorzichtig aan alle zijden even iets opwipt met een kleine platte schroevendraaier. Daarna met de hand naar boven uittrekken. Decoder inprikken en... klaar! :)

stoomlokje

ik plaats er een gebogen pincet onder, kan je de 2 beentjes openspreiden, en de decoder, of dummie, rustig naar boven afhalen, door de pincet als kantelhefboom te gebruiken.

Pol

Merci voor de nuttige tips! Momenteel ben ik er wegens tijdsgebrek nog niet toe gekomen.
Ik hou jullie op de hoogte!