Wagondak herstellen of weatheren?

Gestart door ikbenhenk, 18 juli 2026, 15:15:30 PM

ikbenhenk

Beste allemaal,

Ik heb geen ervaring met weatheren, maar zou toch wel eens iets willen proberen. Ik heb deze wagon (zie foto) waarvan het dak flink verroest is.

Ik dacht bij mijzelf, hoe kan ik dit oplossen?? Maar aan de andere kant, misschien is dit een mooi startpunt voor weatheren.

Hoe kijken jullie hier tegen aan. Is dit een startpunt of krijg je een beter resultaat als je 'fris' begint?

Boemeltrein

Het roest moet je alvast niet meer aanbrengen :D nee! serieus, het probleem is het aanwezige roest, dit zal moeten worden geneutraliseerd want anders zal -na het weatheren- het roestproces zich voortzetten en na enige tijd door je weathering komen piepen...
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

SuSke

Henk, je foto is niet zichtbaar.

Verdr geeft Gunter al het belangrijkste aan. Eerst de roest neutraliseren. Kan je doen door grondig schuren tot op blank metaal en dan terug primer en dan het volledige schilderprocess al dan niet met nep-roest. Je gaat dan werken op de methode van de 'grotere schaal modelbouwers'. Basislaag in roestkleuren, verschillende kleur lagen met chipping/scratching medium er tussen, afwerken met streaks en stoflaagjes.

Wil je dat niet doen, dan kan je proberen een laagjes rustoleum of koudzink te leggen, maar die lagen zijn meestal veel te dik.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

Vliegroest (oppervlakkig) of erger?  Hecht je waarde aan dit rijtuig als retro-object?  Dan is beetje (vlieg)roest minder kwalijk dan
herschildering. SusKe wéét misschien met welke vloeistof men voorzichtig vliegroest kan verminderen, zonder totale kaalslag ...
(Heb zelf ook enkele rijtuigen met zo'n zilver-roestig dak. Maar afschuren & herspuiten vind 'k tot-nader-order geen geschikte oplossing)

SuSke

vliegroest wegwerken doe je eenvoudig met Cif of een ander soortgelijk schuurmiddel.
Inwijven, even laten rusten, daarna grondig poetsen en goed naspoelen met water en drogen liefst met een haardroger.

Je moet het metaal daarna wel terug beschermen anders komt de vliegroest gewoon terug. Dus aflakken met een vernislaagje.

PS: ik krijg een "phising alert" op de website waar je de foto op hebt staan, dus  ik kan de foto niet zien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ikbenhenk

Bedankt voor de reacties tot zo ver. Heel leerzaam.

Ik heb de afbeelding op een andere website gezet. Hopelijk nu wel zichtbaar.

stoomlokje