Nieuws:

Nu in MSM 268 TEST: Gaugemaster Infinity | Artitec Plan W-rijtuigen | Zwenkdakwagens Taoos van Rivarossi/Jouef

Hoofdmenu

pic uitlezen

Gestart door Dirk, 07 april 2026, 15:11:55 PM

Dirk

Allen, ik het mogelijk om een bestaande pic uit te lezen en de verkregen data op een andere gelijkwaardige te zetten? Ik vraag dit omdat ik verschillende rosoft servoswitches heb om mijn wissels om te zetten en ik heb er ondertussen al verschillende die hun ding niet meer doen. Vroeger stuurde W.R me dan een nieuw picje op maar wegens stopzetting van de productie gebeurd dat niet meer. En als hij toch gestopt is kan dat onderdeeltje mss door een techneut gecopieerd worden. Ik heb geen idee of dat kan, totaal een electronica leek dus mss stel ik een onmogelijke vraag.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Wi is dan wel gestopt met Rosoft, maar is nog steeds bereid omm ensen te helpen. Dus contacteer hem zou ik zo zeggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirk

Citaat van: SuSke op 07 april 2026, 16:36:31 PMWi is dan wel gestopt met Rosoft, maar is nog steeds bereid omm ensen te helpen. Dus contacteer hem zou ik zo zeggen.

Dat heb ik al een tijdje geleden gedaan en zijn reactie Weggooien. Nu leek me dat die servo switch toch niks speciaal is componenten, dus heb ik dat picje eruit gehaals en vervangen door een picje van een SS die werkte en voilà, die switch werkte weer. Dat picje is dus overleden. Vandaar mijn vraag of dat te kopiëren is. Want bij hem zijn ze niet meer te vinden.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

raf

als de pic tijdens het programmeren vergrendeld is dan is het voor een leek onmogelijk om deze te coppieren

dus weg gooien

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirk

maar dat veranderd niets aan het feit dat een hele module onbruikbaar wordt door een klein onderdeeltje dat gewoon programmeerbaar is maar waar helaas de code niet wordt vrij gegeven door de maker. Is een beetje lijk Koploper, een mooi programma, echter zonder code niet meer ondersteund en gedoemd te verdwijnen.

Dirk

rgp

Dirk,

Toen ik dat jaren geleden al meedeelde, werd ik voor alles en nog wat verweten door de goegemeente. >:(

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Klaas Zondervan

Citaat van: Dirk op 09 april 2026, 09:52:19 AMIs een beetje lijk Koploper, een mooi programma, echter zonder code niet meer ondersteund en gedoemd te verdwijnen.
Zolang het werkt is dat toch geen probleem? Het zal alleen niet meer worden uitgebreid.
Zijn er andere besturingsprogramma's waarvan de code wel openbaar is?

Dirk

Klaas, OK, Koploper werkt nog, maar die decoder werkt niet meer door een stukje software, is wel bedacht door WR (alhoewel sommigen denken dat het een samenwerking is)  maar nu gaat er een hele decoder verloren door dat stukje software. Jammer vind ik dat, en het verhaal van intellectuele eigendom, ?? Is dat stukje code uniek? Is het geregistreerd? en de hardware is uiteindelijk  gemaakt met componenten van Ali,
Maar No Worries, ik koop wel een andere servo decoder.

mvg

Dirk

raf

Dirk ik schrijf ook programma's voor pic processoren en ik beveilig die ook .
waarom zou ik het niet doen ???
als er een processor in je tv kapot gaat kun je deze wel kopen maar je hebt alsnog geen programma om er in te zetten
ik heb een perfect werkende telefoon maar 2G word stop gezet moet ik nu vergoed worden omdat 3g weg gaat.
mijn LG ontvangt geen updates meer omdat LG gestopt is met de smartfoon buissines
stel en ik hoop het niet dat marklin stopt met sporen te leveren wat ga je dan doen
zoals vroeger 2 rail sporen kopen en koperen nageltjes kloppen tussen de bielzen
allemaal voorbeelden met het zelfde probleem zoals jij nu hebt .
blijft de vraag hoe de processor overleden is dus wat heb je verkeerd gedaan ????
ik denk niet dat er een teller is ingebouwd die aftelt naar 0 en dan de pic blokkeert al zou dat gewoon wel kunnen
zonder enig probleem .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirk

Money makes the world go round.