Nieuws:

Nu in MSM 267 TEST: REE Modèles RGP1 TEE | ROCO NMBS 2003 | Hobbytrain SBB Bpm | ROCO NS Blokkendoosrijtuigen | NOCH Gras-Master 4.0 en 4.0 Profi

Hoofdmenu

jocadis reeks 59

Gestart door 59erke, 28 maart 2026, 17:33:05 PM

59erke

Even een vraagje voor de kenners.

Jocadis heeft destijds een aantal varianten uitgebracht van de reeks 59 meerbepaald de nummers 201.019/0.22/036/038/055 en 5903/5912/5926/5938
respctievelijke artikelnummers 12001 tot en met 12010.

Ik vermoed dat dit zoals zovelen deden omschilderingen waren van de standaard Roco's, maar kun je deze op één of andere manier onderscheiden van een standaard Roco (staat er ergens de naam Jocadis op of zijn er andere wijzigingen die jocadis aanbracht) ?

Vraag is omdat ik een aantal versies bezit maar niet weet of deze van de hand zijn van jocadis of een eigen werk van iemand.

Groetjes
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Jocadis had ook verschillende decal vellen, zelf met zilverkleurige cijfers en beschriftingen voor
bijvoorbeeld de blauwe benelux eloks reeks 25
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Peter,

Dat weet ik, Roco verkocht ook nummerloze varianten met een vel nummers.

Maar ik heb het over varianten die Jocadis zelf in het gamma hadden in verschillende livreien.

loco

Alle varianten die Roco ooit heeft uitgebracht in eigen naam (dus niet als model aangepast door Jocadis) ga je normaal terugvinden op de website van Cooltrain (voor zover een foto voorhanden is) en op Traintamarre van Tassignon.
Het zou kunnen dat naast eigen gerealiseerde omnummeringen en schilderingen er bij Jocadis ook exclusieve series zijn aangeboden die door Roco zijn geproduceerd, maar dan blijven het wel originele Roco producties.
Bij Jocadis kon je vaak ook je eigen nummer laten maken. Daar zijn moeilijk foto's van te vinden. Deze Roco's werden meestal herschilderd in onderaanneming (door derden). Vaak kan je duidelijk de sporen van de herschildering en de omnummering  duidelijk terugvinden, sporen die je nooit gaat terugvinden op een commercieel geproduceerd model.
Als je duidelijke foto's kunt maken van uw modellen, kan ik wel uitzoeken of het om een origineel model van Roco gaat, of om een aangepast model aangeboden door Jocadis, of eventueel aangepast door iemand anders.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be

59erke

Loco, bedankt voor je input en je hebt grotendeels gelijk

Alle uitgebrachte exemplaren van de reeks 59 (niet enkel deze van Roco) zijn mij gekend en inderdaad Jocadis (maar ook Rocky Rail) gebruikte originele Roco modellen die dan werden verbeterd, omgeschilderd of hernummerd. Dat Roco ook nummerloze varianten (met decals) uitbracht is mij ook gekend.

Maar dat is de vraag eigenlijk niet, neem nu onderstaande lok (de 5903 in groene uitvoering) Dit is een versie niet origineel uitgebracht door Roco, ook niet door Rocky Rail. Dus ik ben er 100% zeker van dit een omgeschilderde Roco is (lijntjes zijn hier en daar niet perfect).

Jocadis had destijds in zijn gamma dezelfde lok staan onder artikel nummer JOC12007.

Maar het kan ook zijn dat een modelspoor liefhebber zelf bijvoorbeeld een originele groene 5924 heeft omgeschilderd naar deze versie.

De vraag is nu hoe ik kan weten of dit een productie is van Jocadis of niet ?

Bracht Jocadis bij bewerkte exemplaren een naamsvermelding aan ?
Werden er standaard zaken gewijzigd (andere motor,print,...) ?

Gr,

loco

Jocadis bracht geen andere wijzigingen aan dan de schildering en de nummering. Geen andere motor of andere onderdelen. Onderaan het chassis bleef de vermelding Roco staan. Ook de dozen bleven ongewijzigd. In het beste geval werd er op de zijkant het nummer genoteerd. Dat kon het locnummer zijn, of het artikelnummer dat hij zelf toekende. André was daar niet altijd eenduidig in.
Ik heb geen weet dat RR ook geschilderde modellen van Roco verkocht. Dat zou best kunnen. Maar het is ook mogelijk dat RR voor Jocadis schilderde zonder verwijzing naar RR.
Ik zal eens informeren bij een vriend die veel modellen bij Jocadis heeft gekocht. Misschien ook één of meerdere 59'ers. Dan zal ik hem ook vragen of hij eens kan kijken of er iets op de doos stond geschreven.
Ik vrees dat je aan het model niet kunt zien of hij door Jocadis werd herschilderd. Er stond nooit een stempel van Jocadis op het model. Ook niet op andere modellen.
Ik heb wel weet van iemand die voor Jocadis modellen heeft geschilderd, en die ze ook rechtstreeks aan liefhebbers van een speciale schildering leverde. Dus het onderscheid is soms moeilijk te maken.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be